|
Arnolds Bil o
Prylsamling |
Skapad 160719 sid 1 Till startsida English version Entrén till Arnolds lilla fina museum |
Nu skall vi besöka Arnolds strax före byn Ramvik i Ångermanland. Det är en mindre ort utefter väg 90, 10 min norr om Höga Kusten bron. Här svänger man av till höger under järnvägen och efter 1 km kommer man till Arnold Sundströms gamla släktgård som gått i arv på hustruns sida, från så långt tillbaka som 1769 byggd på en kulle med tillhörande ladugård och jordkällare. På en liten åkerlapp är det ordnat med en besöksparkering. Sedan tar man trappan upp till gårdsplanen, där ladugården stoltserar med skylten bilmuseum. Har man tur står här Arnold och väntar för att guida dig runt hans lilla trevliga museumsamling. Detta är Arnolds mål att visa de bilar och prylar, som han samlat under sitt långa aktiva liv alltsedan 1953. Har man samlarmani tenderar det att bli så mycket efter många år att det inte finns mer plats. Jämför gärna med Bo Ellergren i Hjorted och hans mopedmuseum. Den aktiva delen i firman var 2002 överlämnad till sonen och Arnold blev nu bara hustomte i Kramfors firman som nu hade fått agenturen för KIA. Det blev givet. Sysselsättning måste man ha och så småningom växte idén fram att bygga om ladugården till ett litet musem och lokal där man i trevlig omgivning kunde anordna fester både för eget och andras bruk. |
sid 2 Tillbaka English version Släktgården |
Den gamla släktgården från 1769, med två boningshus. På den gamla goda tiden fick alltid de gamla föräldrarna flytta in i separat hus. Det var vad man hade råd till i Ångermanland och Hälsingland. Idag är det i en del fall barnen som får börja sina egna liv i dessa hus. Notera att det finns inga grusvägar som leder till husens entreer. På landsbygden gäller välansad gräsmatta. Det är nog en Jaguar som står parkerad på gårdsplanen. |
sid 3 Tillbaka English version Jaguar |
Arnold hade länge funderat på att skaffa sig en Engelsk sportbil. Det blev en Jaguar E-typ coupé. Men nu kom nästa problem var han skulle ställa den. Det kunde inte bli i ladugården. Där var det ju lite besvärligt att komma in och ut. Men på gården fanns den gamla jordkällaren. På baksidan kan man se att källarens funktion finns fortfarande kvar. Ovanpå denna byggdes ett snyggt garage. Tyvärr tål nog inte golvet olje dropp från en Engelsk motor. Här fick E-typen sin plats med hela väggar i glas. En kopp kaffe kan man avnjuta framför bilen med utsikt över väg 90. |
sid 4 Tillbaka English version
På Loftet |
VW. Ref. 1 1953 började Arnold sälja Volkswagen, kanske var det i Härnösand. Därför har han en särskild känsla för denna bilmodell. Här står 4 st Typ 1 och bland dem t.v. en tidig VW 1200 1948. Den vita ca 1961 med blinkers på skärmen. Jag hade själv en sådan. Den modellen var utrustad med en smidd kamaxel från Bofors. Felet var att härdningen var dålig och nockarna blev nedslitna. När den köptes frågade man om kammen var bytt på garantin. Ljuset på den tiden var ju också under all kritik för att inte tala om värmen från de lättrostade värme- kamrarna. Man fick vara glad om defrostern höll en liten öppning på vindrutan. En Volkswagen motor stannade inte pga av ålder utan blev bara svagare och svagare. Jag åkte hem till Gustavsberg från skåne en gång i januari efter mitt bröllop 1968. Det var -10°. Då höll man ett litet titthål öppet med hjälp av tummen. Vilka minnen. Den blå och gröna till höger, bild nedan, är nog de sista modellerna från 1974, som hade välvd vindruta. Det kom bestämmelser om hur långt från vindrutan förarens huvud måste befinna sig. Titta också på strålkastarnas utseende. Läs om VW i länken Holmgrens VW. Här berättas om när och hur VW kom till Sverige. |
sid 5 Tillbaka English version ![]() ![]() ![]() ![]() Länkar BMW museum Nürnberg BMW |
Mycket hände fram till 1980.
Då kände sig Arnold redo att starta eget. En firma registrerades i
Kramfors och agentur för BMW och Honda blev verklighet. Skulle man
sälja dessa bilar måste orginalsevice erbjudas. Nu var det allvar.
En billigare modell togs också upp i sortimentet och det var Lada. I den iordningsställda ladan på höloftet har Arnold ställt sina BMW bilar och en Borgward Isabella Coupé. Den Bayerska skönheten BMW kom 1952-54. BMW låg då på ruinens brant och "Barockängeln" som bil modellen fick som nickname sålde dessutom dåligt. I de första satt förkrigsmotorn från 328:an. Alldeles för lite kraft. En 2,5 och sedan en 3,2 liters Al V8 kom sedan med 2 förgasare, med 100 hk till 160 hk modeller. Men det är klart den var ju snygg. BMW lyx limousin kom officiellt ut 1954 och slutade tillverkas 1961. Detta enligt BMW-museums skylt. Olika uppgifter cirkulerar i olika webbsidor. Bilen kom ut utan att BMW riktigt hade råd med den utveckling som krävdes. Ekonomin var mycket dålig i början av 50-talet. Bilen var rätt avancerad och kunde fås med en aluminium V8 på ca 100 hk, beroende på årsmodell. Man nådde aldrig upp till tillräckligt antal sålda bilar och under hela perioden tillverkades endast ca 15000 exemplar.
|
sid 6 Tillbaka English version Motorcyklar Länkar Whizzer Rumi BSA IFA/DKW Sid 2 och 3 |
Arnold har lekt med några motorcyklar under sina dagar. Det finns två st som är intressanta. En Whizzer om vilken du kan läsa utförligt enligt länken. Den går till en av mina museisidor. Rumi cykeln är ett fint hantverk tillverkat i Italien efter kriget. Se länken. Jag har haft en 2 cyl BSA 750 som jag skrivit utförligt om i min personliga sida. Se länken. |
sid 7 Tillbaka English version Modellbils samlingen ![]() Så fungerar en vacuumservo. Ref. 1. |
Del av modelsamlingen. Ref. 1 Man kan samla på många olika typer av saker. Arnold har under åren samlat hela 654 olika bilar alla i plåt. Favoriten är Tucker Torpedo som först kom 1947, tillverkad i 51 kopior varav det finns 22 överlevare. För ytterligare info har jag lagt till information om denna bil. Själva modellbilen är nog köpt 2009. Del av modellsamlingen. Ref. 1 |
sid 8 Tillbaka English version Nyckelrings samlingen |
Del av nyckelringsamlingen. Ref. 1 Nyckelringar. Antalet är inte räknade, men bland alla dessa finns en dyrgrip och det är IKEA:s första nyckelring. Den är utformad som en möbel och alltså inte så platt. Olämplig att ha i byxfickan alltså. Kan du hitta den? |
sid 9 Tillbaka English version Café och fest lokalen |
Själva fikarummet är väl tilltaget, men säkert även ägnat för sasmmankomster. Här satt Arnold och jag och drack kaffe och pratade om bilar och museer i en timme. Man får tacka för den stunden som Arnold gav mig. Men varför inte, tänk att kanske bli bjuden på kräftskiva tillsammans med 25 till och sedan gå ut i museet med kaffekoppen och mingla med Ångermanlänningar och prata om gamla bilar, hästvagnar, skivspelare, radioapparater, alla bilmodeller för att inte tala om nyckelringar. Kanske mest om gamla tider. Det är inget problem att bli utan samtalsämne. |
sid 10 Tillbaka English version Alla udda prylar. |
Reklam affisch för Opel. Ref. 1
|
sid 11 Tillbaka English version |
Mjölkleverans. Hej då. |
Bilder från följande ägare har använts i
bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd: Referens 1: ©Björn Bellander bjorn.bellander(at)telia.com |
Webbsida som avhandlar Arnol i Ramvik © Copyright Björn Bellander 2006- |