![]() DKW F1. Ref 1 |
Audi museum Ingolstadt |
Vi kom körande i min MGF från Regensburg mot Ingolstadt. Då fanns inga GPS. Någon mil utanför staden skulle vi ha tagit till höger för att hamna i den norra delen. Det visste man inte då, utan vi kom in söderifrån. Jag fick stanna och gå in på en bensinstation, Shell var det, för att fråga. Det var lätt menade man. Följ vägen ni åkte och kör norrut hela tiden. Det gick bra ända tills vi körde över en bro där jag hamnade i fel fil med tät trafik varvid vi inte kunde byta utan fick åk runt och vända. Nåja när vi kom fram var det som vanligt mycket svårt att hitta parkering. Vi hamnade sedan på en betalparkering med bom som kunde öppnas i det fall man betalt och fått sin biljett stämplad. Trångt var det av bara den, men det gick bra till slut. Det var nog den sista platsen vi hittade. Efter det vi kommit in i entrén åkte vi hiss upp till 3:dje? våningen där alla bilarna fanns. Efter ca 3 timmar i museet var man hungrig så restauranten alldeles bredvid passade bra. Den var nog för de kontorsanställda. Nedan ser du vad som fanns att titta på. Detta museum som jag visar är idag 2019 helt ombyggt/nedlagt och bilar flyttade till Audi Museum i Zwickau enligt länk sid 2. |
Skapad 090308 sid 1 Till startsida English version Auto Union typ C ![]() ![]() Bergsracern sedd framifrån. Ref 1. ![]() Wanderer 6 cyl. Ref. 1. ![]() NSU prototyp i Wolfsburg. Ref. 1 Länkar Jowett Jupiter Aston Martin DB3 Eberan Eberhorst m.fl AutoUnion Typ A Auuto Union Typ B Auto Union Typ C-1 Auto Union small workshop Auto Union Typ D Auto Union Typ E Sokol 650-1 Sokol 650-2 |
![]() Riga bilen. Bergsracern. Ref 1
|
sid 2 Tillbaka Auto Union Race Car ![]() Länkar Audi Museum Mercedes Museet 2000 Mercedes Museet 2018 Zwikau museum Deutsche Museum Donington Museum Auto Union Alfa Romeo Bimotore Video D-Typ Auto Union Pics in Russia |
![]() Streamliner kopia. Ref 1
|
sid 3 Tillbaka Audi W25K ![]() ![]() Info skylt Audi W25K. Ref 1 Länkar W25K Wanderer modeller |
![]() Audi W25K. Ref 1 Wanderer W25K började säljas 1936 av Auto Union. Bilen hade då en sexcylinders motor med kompressor. Motorn gav 85 hk och kunde köras max 145 km/tim. Den såldes också som cabriolet. Tillsammans byggdes 259 st av båda modellerna. Denna sexcylindriga motor hade Ferd. Porsche tidigare konstruerat åt Wanderer. Willy Walb som förlorade sitt jobb på utprovningen av Auto Unions silverpil, fick gå tillbaka till Wanderer då han var expert på kompressordrift. Det var han som försåg bilen med denna kompressormotor på 85 hk. Den hade innan endast 42 hk. Även 85 hk var alltför litet på en sådan förhållandevis tung bil. Meningen var att den skulle konkurrera med BMW 328. Nu blev det istället en konkurrent till BMW 327. Nu 2009 är det över 70 år sedan dessa 259 exemplaren såldes och därför en mycket sällsynt modell. Wanderers täckta standardmodell såldes i över 22000 exemplar. |
sid 4 Tillbaka DKW Kübelwagen |
![]() Kübelwagen DKW. Ref 1
Detta ser ut som en Adler Trumpf Junior från 1936-39 eller varför inte en DKW. Dock är märket en DKW och dessutom är bilen utrustad med 4-hjulsdrift. Dock var det så att modellfloran valdes bland vad man ansåg bäst och sedan lät man olika fabriker tillverka samma bil. Bilmärket satte man ju på i alla fall. På den tiden låg ju Auto Union i Chemnitz/Zwickau. Om denna bil var försedd med 2-takt motor vet jag ej. Id numret visar att bilen användes i det polska fälttåget. |
sid 5 Tillbaka DKW Sonderklasse Länkar DKW Modellflora Autoseum |
![]() DKW Sonderklasse. Ref 1
Den populära 2 cylinders 2-takt modellen var vanligen
försedd med träkaross. I folkmun kallad spånkorg. Dock hade man en
"stålmodell". Denna är en sådan. |
sid 6 Tillbaka DKW Monza Länkar Monza Monza video |
![]() DKW Monza. Ref 1 Museet var dåligt då man hade flera bilar utställda utan någon som helst beskrivning. Detta var en sådan DKW, kallad Monza med specialkaross. |
sid 7 Tillbaka Auto Union |
![]() |
sid 8 Tillbaka Audi 920 ![]() Info skylt. Ref. 1 Skoda superb VW-museum |
![]() Audi 920. Ref. 1 Audi 920 var en partibil som var lite lyxigare. Redan strax före kriget bytte man konstruktioner mellan varandra. I Tjeckoslovakien fanns en modell som hette Skoda Superb 922, som var nästan samma som ovan. Skodan slutade tillverkas 1939 medan Audi 920 upphörde redan 1940. Mest beroende av att tillverkningsfabrikerna i Saxony bombades helt sönder. Idag 2015 levereras en lyxigare Skoda med modellnamnet Superb. Idag, i början av 2000-talet, då Volkswagen tagit över Skodas fabriksamläggningar tillverkar man Skoda-bilar med modell namnet Superb. |
sid 9 Tillbaka |
![]() Test bil. Ref 1 En av prototyperna för Audi som tillverkades mellan 1999 till 2005 med sista årsmodell 2006. Nästan som man kan se att fronten är en Auto Unions silverpil typ C. |
sid 10 Tillbaka Horch 853A? Special Roadster ![]() Info skylt Audi. Ref 1 Erdman & Rossi Sinsheim Horch samling Volkswagen museet RM Auction historia |
![]() Horch 853A 1936. Ref 1 Horch kämpade mot Mercedes som hade 540K modellen. Liksom på tävlingsbanorna var de bittra fiender sedan Auto Union hade skapats. Denna bil som var försedd i detta exemplar med rak 8-motor. Karossen byggdes av Erdman & Rossi i Berlin. Den kostade nästan 30000 riksmark vilket var en förmögenhet på den tiden. Endast 5 (6) st byggdes och denna är 1 av 3 överlevande. På 830 konceptet byggdes ca 400. Många hamnade inom militären där höga officerare krävde en transport som motsvarade deras rang. Pris 2008 £1.127.500. Ytterligare en bil finns på Museet i Riga. |
sid 11 Tillbaka Horch 853A ![]() Info skylt. Ref. 1 |
![]() Horch 853A 1932. Ref 1 Denna typ 850 var försedd med V12 motor mot normalt en rak 8, och kostade 23500 Riksmark och är tillverkad 1932. Själv tycker jag att den är betydligt tuffare än Erdman & Rossi modellen. Av ovanstående modell vet jag ej modellnamnet men den tillverkades i 58 enheter. De var båda instängda inom en glasbur. Säkert för att ej bli dammiga och man slipper få alltför många fingrar överallt. Man kan jämföra designen av fram och bakskärm som Jean Bugatti ritade till bl.a.den första Royale. |
sid 12 Tillbaka Audi Front UW 225 ![]() Info skylt. Ref. 1 ![]() Wanderer UW 225. Ref. 1 Volkswagen museet |
![]() Audi Front UW 225. Ref 1 Denna limousine försedd med 6 cyl. motor som Porsche tog fram åt Wanderer. Naturligtvis utvecklad. Se också att den är försedd med swingaxel i bakvagnen, avfjädrad av en tvärgående bladfjäder. Detta hade alla bilar som var lite lyxigare. Dessutom som namnet anger framhjulsdriven. Denna bil med 40 hk över en 4 växlad låda. |
sid 13 Tillbaka Wanderer W40 ![]() Info skylt. Ref. 1 ![]() Wanderer W40. Ref. 1 |
![]() Wanderer W40. Ref 1 Denna Wanderer har lite av Renaults större modeller över sig. |
sid 14 Tillbaka DKW Schwebe klasse ![]() Info skylt. Ref. 1 Länkar Volkswagen museet Autoseum |
![]() DKW Schwebe klasse. Ref 1 2-taktsbilen som hade en V-4 motor, med den skillnaden att 2 cylindrar arbetar som laddpump till motorn. Bakaxeln hade en högt liggande tvärfjäder vilken var patenterad av Audi. För sin tid drog den 1.3 liter/mil. |
sid 15 Tillbaka DKW F1 ![]() Info skylt. Ref. 1 ![]() Detalj DKW F1. Ref. 1. Länkar Volkswagen museet Jorgen Skafte Rasmussen Autoseum |
![]() DKW F1. |
sid 16 Tillbaka Wanderer W10/11 ![]() Info skylt. Ref. 1 |
![]() Wanderer W10/W11. Detta var förlagen till militär modellen M11. |
sid 17 Tillbaka |
![]() Utvecklingsmodell. |
sid 18 Tillbaka |
![]() |
sid 19 Tillbaka Slaby-Behringer |
![]() Slaby-Behringer. |
![]() |
Motorcyklar på Audimuseet Ingolstadt Foton aktuella 2003 Text och foto Björn Bellander. Sid 20 |
![]() |
Andra museer i denna webbsida Tillbaka Museumlista Adalen Bil MC museum Arnold i Ramvik Arsenalen pansarmuseum Arvika bil mc museum Assa museet Atvidaberg AUDI Ingolstadt Autoseum Autostadt Bildspel Bilregister Bugatti 2000 Bugatti 2018 Brooklands England Beaulieu England BMW Bjorkenas mopedmuseum Brosarp museistation Bynanders Bil & MC Chaparral bilmuseum Duxford England Dahlenmuseet Stenstorp Enoch Thulin Landskrona Eds Motorcykel museum Falkopings MC museum Flygvapenmuseum Garagefynd Halsingl Grafors Samlingar Grangesberg Nostalgi Grangesberg Lokmuseum Hannover Latzen Flygmuseum Hassleholm fordonsmuseum Hyttor o Jarnbruk Haynes England Hedemora MCmuseum Holmgrens VW samling Huskvarna Industrim Hjorted Mopedmuseum Harnosands Bilmuseum Ivar Bil & MC museum Karlskrona bilsportmuseum Koping bilmuseum Krylbo-Norberg jvg Ladfynd Halsingland Ladenburg Malmkoping Militarmuseum Mina Fordon MotorTechnica MC-Collection Sto |
Malmo Tekniska Mercedes Benz 2000 Mercedes Benz 2018 Motala museum Munktells museum Museumresan 2018 My ArtGlas samling NSU 2018 Besok VM Otto Walz Peugeot 2018 Porsche 2000 Porsche 2018 Regnsjo, SAF mfl bilar Robothistoriska Rydaholms bilmuseum RossoBianco Scania Industrimuseum Skokloster museum SSK-serien SSK-ladbil Surahammar MC Soderhamn flygmuseum Sinsheim 2000 Sinsheim 2018 Svedino bil museum Sparreholm museum Sagen Teknikmuseum Storvik Prylmuseum Svenska Ubatar Tornblom collection Torsong MC museum Tekniska Stockholm Torsby Fordonsmuseum Teknik Farfars tid Helsing Ullared bilmuseum Utombordsmuseum Varb. Volkswagen Volvo Industrimuseum Veteran rallyn Veteranmarknader Ziegenhagen Andra sidor Lumpen Resor Min släkt Sveriges Järnvägsmuseum Vasteras Flygmuseum Hagfors Industrimuseum Karlskrona Marina |
Bilder från följande ägare har använts i
bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd: Referens 1: ©Björn Bellander bjorn.bellander(at)telia.com |
Webbsida som avhandlar Audi Museum Ingolstadt omfattar 20 sidor. © Björn Bellander 2006- |