DKW
En blivande stor industrialist föddes 1878 i den Danska
staden Naskov. Han döptes till Jörgen Skafte Rasmussen.
Pappan var en fartygskapten Hans Peder Rasmussen och mamma
Maren Johanna Skafte. Pappan som dog redan tidigt under
Jörgens tidiga levnadsår. När modern dog var han 19 år och
flyttade till sin halvsyster i Byköping där han fick
arbete hos en smed.
1898 flyttade han till Tyskland för att studera. Han började
på Högskolan i Mittweida, men blev relegerad efter 2 år då
han tydligen uppträtt olämpligt eller fuskat. Han började då
på universitetet i Zwickau där han fullföljde sina studier
och tog sina examina 1902.
1904 startade han sin första firma. Rasmussen & Ernst i Chemnitz. Här
tillverkade man allehanda nytto saker. Efter 2 år flyttade man till
Zschopau. Här hade han köpt en gammal kvarn i vilken man tidigare
tillverkat textilier. Denna ort ligger i ett ull distrikt, därav
textilkvarnen.
Efter WWI kom han i kontakt med Hugo Ruppe. Han var en mycket duktigt
ingenjör som redan på 1910 talet experimenterade med tvåtaktsmotorer.
Hans uppfinningar var dock hela tiden före sin tid och då han tyvärr
var en dålig affärsman lyckades han inte med något.
Utom Rasmussens motor...
Efter WWI började han hos Jörgen Rasmussen i Zschopau och här utvecklade
han en liten motor att användas som hjälpmotor till cyklar. Den kallades
för Das Kleine Wunder, men annonserades som Des Knaben Wunsch.
Rasmussen tog hand om denna och marknadsförde motorn. Det såldes över
10000 st. Trots denna framgång slutade Ruppe och flyttade till Berlin
och startade en ny firma, med nya ideer, som också var
före
sin tid. Med sina söner tillverkade han bilar bl.a. med namnet
Piccolo.
Ruppe dog utfattig och bortglömd 1949.
Hans grunduppfinning skulle dock generera många företag som gjorde
stor lycka med hjälpmotorer över hela Europa. T.ex.
ILO, NV, Huskvarna, Zündapp, Puch m.fl. Inte bara att glömma DKW.
Med denna motor gjorde Rasmussen succé och sålde i början av 20-talet
mer än 30000 motorer. Dessa producerades i hans tidigare inköpta
"textilkvarn" i Zschopau. 1928 var man den största leverantören av
motorcyklar i världen.
Jörgen Skafte tjänade nu mycket pengar. Han investerade i utveckling
av en bil. De första försöken med en sådan bil var misslyckade då motorn
som monterats på sidan och drev med kedja ej hade kraft nog. Under denna
period hade han kontakt med en minibils tillverkare för elbilar,
Slaby & Beringer. Denna bil
köptes
av Rasmussen och försågs med 2-taktsmotorn, för att sedan säljas vidare.
Bl.a. fick man en stor order från Japan. Motorn utvecklades och blev
vattenkyld samt fick en 500 cc motor, som användes. Denna minibil, fick
drivning på bakhjulen, försågs med träkaross med imiterat läder och
såldes som DKW P15.
Korsvirkeshuset i Zschopau hade ej plats för tillverkning av denna
bil. Med sina pengar kunde Rasmussen nu köpa aktiemajoriteten i Audi
verken, som hade finansiella svårigheter. Samtidigt hade han köpt
licens, av före detta stridsflygaren från WWI Eddie Rickenbacker i USA,
för en 6-cylinders motor, som var tänkt att användas i Audi bilar. Dock
kom den bara att användas i Wanderer bilar.
Rickenbacker
tillverkade i början småbilar med licens på Austin Seven.
|
1929 körde man Monte Carlo rallyt med en 600 cc motor. Följande år
satte man 12 internationella rekord för sport bilar.
1930 ändrade man designen och bilen fick framhjulsdrift, samtidigt
var DKW den mest sålda bilen i Tyskland.
Hugo Ruppe hade under sin tid i Berlin forskat i 2 takt motorer som
använde laddcylindrar. Man tillverkade V4 motorer där 2 cylindrar
pressade luft till vevhuset och 2 st var arbets cylindrar. Dock blev
dessa motorer aldrig så bra som man önskade. Effekt uttaget blev ej
större än utan detta laddsystem. Denna motor monterades i modellen
Schwebeklasse, som hade bakhjulsdrift.
Samtidigt med detta utvecklades "Der Kleine Wunder" med hjälp av
ingenjör Adolf Schnuerles princip att portarna skulle sitta på samma
sida. Gasen fördes till cylinderns portar genom vevhuset med hjälp av
vevaxelns rotation. På så sätt fick man en bättre fyllning av bensin-
luftblandningen. Dessutom behövde man inte ha styrningar på kolvtoppen.
Tyvärr slog depressionen hårt, sommaren 1932, mot Rasmussens
investeringar och Saxony Regional/Stat Bank, som finansierade alla
Rasmussens utvecklingsprojekt, slog till bromsarna. En finansiell
förbättring måste komma till stånd.
Lösningen blev en sammanslagning av Audiwerke, Horchwerke,
Wanderers biltillverkning samt Rasmussens Zschopauwerke/DKW
blev resultatet. Detta blev Audi Union AG och hade sitt
huvudkontor i Chemnitz. Det är nu som märket med de 4
ringarna uppstår och som symboliserar de 4 bilmärkena.
Denna omorganisation krävde också på sikt att Jörgen Skafte
Rasmussen skulle ersättas och han avgick, som det heter, på
grund av meningsskiljaktigheter i styrelsen 1934.
1938 fick han genom beslut av Nazi regeringen Franz Gürtner en
ersättning på 1.3 miljoner riksmark i dagsvärde med 5,3 millioner Euro.
Dessa pengar blev ju 1945 värdelösa. Man kan anta att Tyska
(Väst-Tyskland) staten senare ersatte honom.
Han flyttade och köpte en egendom i området Potsdam Berlin. Här bodde
han ända till 1945, då ha flydde till Flensburg och 1948 flyttade till
Hareskovby i Danmark. Han startade nu upp tillverkning av en motorcykel
med Villiers motor med namnet DISA. Detta namn är utläst Dansk Industri
Syndikat A/S.
Vid 75 års ålder flyttade han till Köpenhamn. Jörgen Skafte
Rasmussen dog 1964 och efterlämnade 3 barn en dotter och 2
söner. Den fjärde sonen hade dött i ett ryskt
interneringsläger 1945.
Det nya företaget Audi Union AG blev nu Tyskland näst
största bilföretag efter Opel.
Men kriget närmade sig och all civil produktion upphörde 1942. Då
hade man producerat 250000 DKW bilar.
Efter kriget demonterade den Ryska ockupationsmakten anläggningarna
för produktion i Zschopau och Zwickau och transporterade allt till
Ryssland. Arresteringar av civila efter kriget drog med sig att många
åtalades och dömdes till döden för krigsförbrytelser.
Det ledande skiktet lyckades fly till Väst-Tyskland där de startade
upp DKW i staden Ingolstadt Bayern. Fabriken i Zwickau blev centrum för
tillverkning av Trabant och Zschopau blev säte för MZ motorcyklar.
Trabant gick i graven efter murens fall 1989-1991 och MZ
lades ned 2008 och Rasmussens gamla textil kvarn blev
istället nattklubb med namnet MZ-Werk. |