Meseumbyggnaden. Ref 1

BMW Museum München
Bilder tagna vid besök 2003
Bild och text Björn Bellander


sedan 060105
Uppdaterad
2014-10-11
© Björn Bellander

Skapad 061202


Till startsida

English version

sid 1

Museibyggnaden i München. Ref 1
Museibyggnaden i München ligger på norra genomfartsleden. Här ligger också det imponerande huvudkontoret. På andra sidan huvudvägen ligger den gamla olympiastadion. När jag åkte dit svängde man förstås in mot BMW:s huvudkontor för att leta efter parkeringsplats. Det var ju omöjligt. Om det fanns plats så var det förbjudet. Till slut åkte vi över till Olympiastadion och där fanns det betalparkering. Innan dess hade vi pratat med flera vakter i olika infarter. De var ej hjälpsamma trots bilen med utländska skyltar. Men nej. En kortare promenad förbi Pizza Hut där vi beslöt att äta efter besöket. Den här bilden är tagen från Olympiastadion alldeles bredvid Pizza Hut. All bilder är från 2003. Museet öppnade 1973.
 


Tillbaka


sid 2

Max Fritz vd 1917 för det nya BMW. Ref 1


Günter Plüschow provflygare liksom Franz Zeno Diemer. Ref 1

BMW V12 V1. Ref 1

Jetmotorn. Ref 1

Rapp och Gustav Otto vars företag blev BMW. Ref 1.
Karl Rapp 1882-1960 grundare och ägare till denna motorfabrik. Efter sammanslagningen med Otto drog han sig tillbaka och slog sig ihop med August Piccard i hans privata rymd observatorium.
Gustav Otto 1883-1926 var son till Nicolaus August Otto. Han som uppfann Ottomotorn. Gustavs flygmaskinsfabrik låg vid nuvarande olympiaparken i München. Det var ett strategiskt läge för utprovning av deras konstruktioner Ottos fabrik byggde dubbeldäckare som användes som skolflygplan. Företaget gick i konkurs 1916 och slogs samman med Rapp Motorenwerke till BFW. Bayerische Flugzeugwerk. En kort not om Gustav Otto. Ernst Udets far gav ett generöst ekonomiskt bidrag till Otto för att få sin son antagen till flygutbildning. Ernst tog sitt flygcertifikat här 1915 och på så sätt blev han senare med sina 62 segrar under första världskriget piloten med de flesta segrarna.
På den tiden låg Münchens flygplats där idag Olympiasstadion ligger. Här började man bygga upp verkstadslokaler och tillverkade flygplan på licens från Albatross. Efter kriget byggdes motorcyklar och senare bilar. Dock tjänade man inga pengar och Gustav Otto tog sitt liv vid 43 års ålder. 1917 ändrades namnet till BMW vars logo symboliserade en propeller och Max Friz tog över som vd. Biltillverkningen kom igång 1928.
BMW tillverkar idag, 2003, både utrustning till flygplan och bilar.
1923 öppnade BFW igen i Rumplers gamla fabrikslokaler Augsburg och 1927 slogs det ihop med Messerschmidt  flygplansfabrik. 1938 ändrades namnet till Messerschmidt AG.
 


Tillbaka


sid 3

BMW V12 V1. Ref 1
En tolvcylinders V-motor tillverkad under åren 1926-1936. Titta på den enkla vevaxeln utan motvikter, samt propellerkopplingen längst fram. Man tog redan då ut 560 hk. Detta var en förgasarmotor och monterades i tandem i flygplan av Dorniers fabrikat. Dornier var en tillverkare som var känd för att göra ovanliga plan. Detta plan fick flera olika motorer bland dem Hispano Suiza och Rolls Royce. 1930 öppnades flygtrafik över Atlanten med Dorniers plan. Utvecklade motorer monterades dessutom i Messerschmidt 111 vars första modeller var trafikflygplan. Motorn licensbyggdes både i Ryssland och Japan. En av säljarna hos BMW på 20-talet hette Herman Göring. Det är klart hans anseende var mycket bättre på den tiden.
 


Tillbaka


sid 4

Ju-52 fotograferad i Sinsheim museet. Ref 4


Principbild för en stjärnmotor. Ref 1

BMW 132 9 cylindrig stjärnmotor. Ref 1
Det finns ju inget nytt egentligen. Jo förstås, men det nya är så enkelt att det måste vidareutvecklas. Pratt&Whitney i Amerika hade utvecklat en stjärnmotor, Hornet, som BMW tog ut licens på. Man byggde senare sin 9 cylinders variant även kallad 132.
BMW 132 var den vanligaste motorn till Junkers 52 "Tante Ju". Till den svenska bombaren B3 byggdes en variant på licens av Flygmotor. 52:an utrustades dock alternativt med radmotorer. 16154 motorer byggdes. Med ett sådan plan och motor flög man till New York på 45 timmar.
 


Tillbaka


sid 5

Fw 190a fotograferad i Sinshem museet. Ref 4

Focke Wulf i taket på BMW Museet. Ref 1.

Länk
Bevarade Focke-Wulf plan
 

BMW 14 cyl tvåradig stjärnmotor till Focke Wulf 190. Fotograferad på Luftfahrtsmuseum Hanover. Ref 1Genomskärning på motor 801.Fotograferad på Luftfahrtsmuseum Hanover.  Ref 1

Den 2 radiga 14 cylinders varianten är en utveckling på 132-motorn.  Denna motor utvecklades senare till den 14 cylinders stjärnmotor som satt bl. a. i Focke-Wulf 190. Den gav som mest över 2000 hk. Det var en konstruktör som hette Kurt Tank som förslog att man skulle använda denna nyutvecklade motor till ett jaktplan. Det var ovanligt på den tiden med stjärnmotorer i sådana plan. Man lyckades att minimera front arean genom en fläkt för motorkylning, som satt alldeles bakom propellerns vridningsanordning. På detta sätt blev FW 190 ett lyckat jaktflygplan, trots många inledande problem.
Man kan studera motorns konstruktion och notera fläkten bakom propellerns infästning.
Kompressorn var av enkel typ och använde 2 stegs design med direkt drift av motorn. BMW hade utvecklat ett hydrauliskt system för att automatiskt variera bränsletillförsel, propellervinkel och tändning i förhållande till gaspådrag och flyghöjd. Detta förenklade motorstyrningen. Sådana finesser kom långt senare i våra datorstyrda bilmotorer.
Utvändigt kan man inte annat än beundra den hantverksskicklighet som krävdes för att göra de prototyper som behövdes för att tillverka alla plåtstyrningar och rördragning.


Tillbaka


sid 6

 

Ref 1
Denna motor, BMW 003, började man att projektera redan 1939. Man hade stor svårigheter att få den att hålla. Den provades på flera plan som extrautrustning. 1944 hade man fått upp dragkraften så att den blev användbar. Från början var den tänkt att monteras i Heinkel 162, men den mest kända monteringen blev i jaktplanet Messerschmidt 262 med tillnamnet Schwalbe. Dock var det då för sent, då tyska piloter saknades i tillräcklig mängd. Det var inget fel på produktionen. Efter kriget fanns det mängder med 262:or stående i skogarna i södra Tyskland. Planet var alternativt utrustat med en Junkers Jumo 004 motor. En flygkår med 262:or är känd med flygarässet Adolf Galland som chef. Det var han som svarade Göring på frågan vad som behövdes för att besegra Engelska flygvapnet. "En division Spitfires". Galland blev 1955 chef för det nya Tysklands flygvapen.
Efter kriget skickades Stalins son Vasilij till det erövrade ryska området och samlade ihop allt han kunde av flygteknisk information. Detta inbegrep mängder med konstruktörer som sattes i rysk tjänst. På bilder kan man se ryskbyggda Me 262 som utvärderades. Dessutom stal han för egen del mängder med kulturskatter som fördes i privat regi till Ryssland. Han var mycket intresserad av ishockey och byggde upp Rysslands ishockey intresse med pengar som egentligen skulle gått till Moskvas säkerhet. Tänk på Vasilij varje gång Ryska landslaget spelar i Sverige. Efter Stalins död åtalades han och isolerades. Dog så småningom 1962 gravt alkoholiserad.


Tillbaka


sid 7

9-cylindrig stjärnmotor. 560 hk. Ref 1

Klemm L25 försedd med 5 cylindrig stjärnmotor från BMW. Ref 1
Flygplanet Klemm L25 försågs med en 5 cylinders stjärnmotor. Endast 32 st av denna motor tillverkades. Normalt hade  Klemm en radmotor.


Tillbaka


sid 8

Genomskärning Dixi. Ref 1

Detalj genomskärning. Ref 1


Utvecklingen av Dixi-motorn till 20 hk. Monterades i modell AM4. Ref 1

BMW motor till 315/1. Ref 1

BMW designers

Dixi 4 cyl 10/15. Ref 1
Austin Seven var en populär småbil. Den byggdes på licens eller kopierades i många länder. Så även av BMW. Man kallade sin bil för Dixi 3/15. Den tillverkades i Eisennach. Lucien Rosengart anställdes för att utveckla denna Dixi. Så småningom kom sedan modell AM4 med motor på 20 hk. Täckt och 4 sitsig. Rosengart flyttade sedan hem till Frankrike och tillverkade sin egen bil som kallades LR2 som han redan 1927 hade konstruerat.


Tillbaka


sid 9

Motorn till BMW 328. Ref 1


BMW 326. Ref 1

BMW 315/1. Se bild av motorn ovan. Ref 1

Serie 2 av Dixi kallad AM4. Se motor ovan. Ref 1

Utställt exemplar av BMW 328. Ref 1
BMW 328 var prestigebilen. Den kom 1936 och vann stort förtroende. Den hade en motor med högt liggande kamaxel  och sfäriska förbränningsrum. Ventilerna påverkades av stötstänger i två led. Först från kamaxeln till ena ventilen och med en horisontellt liggande stötstång till den andra. Mellan ventilerna satt 3 förgasare vertikalt. Det var en ny enastående konstruktion som gav 328 ett försprång på tavlingsbanorna. Enklare modeller för dagligt bruk producerades också med namnen BMW 326 och 327. I Sverige hade bl.a. Kaptenen i flygvapnet Björn Atterberg en 328 som han tävlade med.


Tillbaka


sid 10

Ram till BMW 502. Ref 1

Framvagnsenhet till BMW 500-series. Ref 1

Bakvagnsupphängning. Ref 1

Ram till BMW 502 V8. 1954-1961. Ref 1
BMW lyx limousin kom officiellt ut 1954 och slutade tillverkas 1961. Detta enligt BMW skylt. Olika uppgifter cirkulerar i olika webbsidor. Bilen kom ut utan att BMW riktigt hade råd med den utveckling som krävdes. Ekonomin  var mycket dålig i början av 50-talet. Bilen var rätt avancerad och kunde fås med en aluminium V8 på ca 100 hk, beroende på årsmodell. Bilen kallades för "Barockängeln" med första beteckningen 501. Man nådde aldrig upp till tillräckligt antal sålda bilar och under hela perioden tillverkades endast ca 15000 exemplar. En bildserie från Auto-Saloon Singen. OBS denna länk kan ändras då Auto-Saloon säljer bilarna allteftersom. Länken är ändå intressant och det finnas alltid BMW till salu. Vanligtvis fastnar man vid andra supermärken på denna omfångsrika webbsida.


Tillbaka


sid 11

BMW racing MC. Vann VM 1954, 1956. Ref 1

BMW R75. Ref 1

BMW R2 1931-1936. Ref 1

En militär BMW från WWII som jag såg på en träff i Mariefred 2004. Ref 1

BMW R6 1936-1937. Ref 1
BMW's konstruktör Max Friz konstruerade 1923 den första motorcykeln. BMW R32. Den var försedd med en boxermotor som var monterad tvärs i ramen och drev över en separat växellåda bakhjulet med kardan. Denna princip har BMW hållit fast vid sedan dess. Man tillverkade också singel cylinders modeller dock fortfarande med växellåda och kardan. Efter R32 kom R39  och R2. R39 hade hårdlöd ram och bladfjäder på framhjulet. Under WWII levererade man en modell R75 med sidovagn. Se även R75 från Sinsheim. Den fanns även med drivning på tredje hjulet. Zündapp levererade också liknade cyklar till militären. Med en 500 cc vann man VM 54 och 56. Alla BMW's olika modeller kan du hitta här.

Andra museer i denna webbsida
Museumlista
Autostadt
AUDI Ingolstadt
Assa museet Atvidaberg
Arvika bil mc museum
Adalen Bil MC museum
Arsenalen pansarmuseum
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping fordonsmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmö Tekniska
Mercedes Benz
National MC Museum Australia
Porsche
Pansarmuseum
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Motala Bil MC museum
Sveriges Järnvägsmuseum
Eskilstuna
VasterasFlygmuseum
Grimetorp Radio
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1: ©Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 3: ©Auto-Saloon-Singen www.auto-salon-singen.de/
Referens 4: ©Sinsheim Auto Museum www.museum-sinsheim.de
Webbsida som avhandlar BMW Museum München
omfattar 11 sidor.
© Copyright Björn Bellander 2006-2013