Museets ägare och guider. Bild från museets folder. MC Museum Falköping
Bilder aktuella 2009, 2010

Officiell hemsida  Samlade bilder som galleri  Galleri om Professorn Lundberger m.fl.

Till startsida

sedan 060110
Uppdaterad
2014-03-31
© Björn Bellander
Denna presentation av motorcyklar på Falköpings MC-museum visar ej alla de cyklar som finns. Det finns även ett antal tävlings-, speedwaymaskiner och militära cyklar, dessutom ett antal mopeder och cyklar från början av 1900-talet. Denna sida uppdateras ej pga ändringar i museet. Vill du veta mer om museets öppettider öppna deras hemsida.
Wanderer  Puch  DKW  IFA  FN  Minsk  WMW  Velocette  Sarolea  Indian  Norton  Sunbeam  Terrot  Rumi  Speedway  Honda  BMW  Phanomen  BSA  Corgi   Slidmotor 
sid 1

Skapad 2011

Till startsida

English Version

Wanderer 327 cc 2.5 hk 1904
 

Lankar

Info Wanderer. Ref. 1

Wanderer på Torsongs museum. Ref 1

DKW/Wanderer K500 på Audi museum Ingolstadt. Ref 1

Wanderer 1904. Ref 1

Dessa cyklar började tillverkas ca 1903 i Sachsen Tyskland. Man hade sin egen motor med en kamaxel som låg framför cylindern. Den påverkade två ventiler på motorns framsida.

Därav blev förgasarens insugningsrör långt då det anslöt ovanpå insugningsventilen. Senare kom olika 2 cylinders V-twin 1928. I övrigt har jag också sett Wanderer på Torsångs MC-museum i Sverige.

Wanderer byggde många olika typer av fordon och på grund av det hade man dålig kontroll på ekonomin. Efter 1930 övertogs fabriken av NSU och kvaliteten på cyklarna höjdes då. Detta trots att cykeln ansågs vara av bra kvalitet.

 

NSU sålde senare tillverkningsrättigheterna till Frantisek Janacek. Grunden till denna nya maskin hade tagits fram av Alexander Novikoff 1927. Företaget orkade dock inte med kostnaderna för detta och gick i konkurs 1929. Dock togs företaget över av Janacek.
 
Tillverkningen av denna konstruktion flyttades till Tjeckoslovakien. Av namnen Janacek och Wanderer bildades MC märket JAWA. Maskinen var försedd med kardandrift och stålpressad ram och med en motor som var sammanbyggd till en enhet och med en framåtliggande cylinder. En sådan finns att se hos Sinsheim motorcyklar och MC museum Torsång

Under första världskriget användes många cyklar av den tyska armén. Efter kriget kom en 184 cc singelmaskin som blev mycket populär.


Wanderer  Puch  DKW  IFA  FN  Minsk  WMW  Velocette  Sarolea  Indian  Norton  Sunbeam  Terrot  Rumi  Speedway  Honda  BMW  Phanomen  BSA  Corgi   Slidmotor 
sid 2

Till startsida

English Version

Puch LM 1923 Dubbelkolv 123 cc


Info skylt Puch. Ref 1

Vevstake till dubbelkolv. Ref 1

Vevstake till dubbelkolv. Ref 1

Länkar

Puch
Puch Split Single
Puch motorcycles

 

Puch med dubbelkolvmotor. Ref 1

Puch 1923 dubbelkolv

Johan Puch som länge under slutet av 1800-talet tillverkat cyklar, beslöt sig för att starta en firma som etablerades 1889.

Nu tillverkade man cyklar och vagnar och 1901 började man ta fram motorer. Bilen kom naturligtvis som ett brev på posten 1904 och nu etablerade men sig i Österrike som en stor och viktig verkstad, fabrik med alla sorters motorfordon på sitt schema.

WWI kom nu och dubbelmonarkin Österrike-Ungerns militär behövde mängder av fordon. Även den Österikiska kungafamiljen fick sina bilar från Puch om de inte använde häst och vagn tillverkade av Lohner.

Alla tillverkare av fordon under kriget expanderade Pukraftigt. Tråkigt nog blev Imperiet besegrat och en kraftig nedgång i beställningarna blev följden. Puch gick på knäna. Bankerna sände då en italiensk ingenjör Giovanni Marcelino för att sätta fart på företaget.

Johan Puch hade vid det här laget dragit sig tillbaka. Med Giovanni togs den berömda dubbelkolvsmotorn fram, som dock redan fanns i Italien. Motorn förbättrades och användes flitigt i Puchs produkter.

Nazityskland tog ju över i samband med Anschluss och företaget fick specialisera sig på militärprodukter. Arbetskraft fick man från det närbelägna koncentrationslägret Mathausen, ett av de värsta under kriget.

Efter kriget blev det flera sammanslagningar, först med Fiat. Under femtitalet levererade man mest motorcyklar, mopeder och scooters. Vid sidan fortsatte militärproduktionen.

Österrike blev ju fritt från Ryssland genom ett ryskt uteblivande från ett möte varvid landet fick öppna gränser mot väster.

Sedan på 70-talet kom en sammanslagning med Mercedes-Benz samt ett samarbetsavtal med Volkswagen.


Wanderer Puch DKW IFA FN Minsk WMW Velocette Sarolea Indian Norton Sunbeam Terrot Rumi Speedway Honda BMW Phänomen BSA Corgi Welbike Slidmotor
sid 3

Till startsida

English Version

DKW

DKW info. Ref 1

DKW. Se även Farfars tekniska museum och Auidi museum. Ref 1

Länkar

DKW history
Alla modeller
 

 

 

DKW. Ref 1
DKW 1916-
DKW som är ett namn uttytt "Dampf-Kraft-Wagen" är ett märke som startades 1916 av dansken Jörgen Skafte Rasmussen som byggde från 1920 lätta motorcyklar med 2-taks motor.

Under mellankrigsperioden var DKW värdens största motorcykeltillverkare. Efter kriget då DKW hamnade i östzonen byttes namnet till MZ. Jämför med BMW. Namnet DKW fick inte Östtyskland använda.

1949 började man i Ingolstadt, idag säte för Auto Union, att tillverka MC. På 50-talet tog man fram flera kända modeller som kopierades och såldes nästan intakta. T.ex. RT 125 kopierades till BSA Bantam. Ett flertal fusioner kom.

Dessa avslutades och DKW som märke är idag borta men ersatt av Auto-Union under VAG koncernens ledning 1964.

Från 1990 fasades 2-takts motorn ut.


Wanderer Puch DKW IFA FN Minsk WMW Velocette Sarolea Indian Norton Sunbeam Terrot Rumi Speedway cykel Honda BMW Phänomen BSA Corgi Welbike Slidmotor
sid 4

Till startsida

English Version

IFA

Länkar

IFA 1

IFA Story

IFA 350

IFA Milestone

 

IFA Boxer. Ref 1

IFA BK 350. Ref 1
 
Öst Tyska IFA BK 350

Jörgen Skafte Rasmussen, känd Dansk man som var i Tyskland, slog sig ned i Zschopau och startade där 1916 en fabrik för tillverkning av detaljer till ångmaskiner.

Hans första riktiga motor var en 2-takt 40 cc avsedd för leksaker. Andra tillverkare fann denna modell användbar och Jörgen tog fram en 206 cc motor på 4 hk. Denna motor fick namnet DKW. 1928 bestämdes att motorer under 200 cc monterade i motorcyklar skulle vara skattebefriade och licensfria. Nu ökade tillverkningen kraftigt.
Efter kriget startade man åter mc tillverkning trots att fabrikerna var i mycket dåligt skick och att ryssarna hade fört bort det mesta av tillverkningsutrustningen. Zwickau var nu en viktig ort för denna tillverkning.

Man sålde ett flertal tillverkningslicenser av 2-takt maskinen till BSA, Harley Davidsson och Yamaha. Ryssarna tillverkade utan tillstånd. Deat Öst-tyska namnet DKW ändrades till IFA. Senare blev det MZ.
2008 lades produktionen ned efter 88 år. Resterna köptes av 2 fd tävlingsförare Martin Wimmer och Martina Häger.

Namnet ändrades till Zschopau Motor. Nu försökte man sig på att tillverka eldrivna scooters.
Text fritt efter länken IFA Story.


Wanderer Puch DKW IFA FN Minsk WMW Velocette Sarolea Indian Norton Sunbeam Terrot Rumi Speedway cykel Honda BMW Phänomen BSA Corgi Welbike Slidmotor
sid 5

Till startsida

English Version

FN Standard XIII

FN 4 cyl. info.  Ref. 1FN Super sport M86. Ref 1FN 4 cyl. Ref. 1

Länkar

FN MC

FN 1902-1965

FN Gallery

FN bilder

 


 

FN Standard XIII. Ref 1
 
FN 1902-1965
FN var ett företag som nästan låg vägg i vägg till Sarolea i den Belgiska staden Herstal.

Man började med att tillverka tyngre krigsmaterial. Här drog man, igång liksom vad alla andra tillverkare av mc gjorde, med cyklar.

FNs cykel hade den egenheten att den drevs av kardan istället för kedja. Denna cykel kom till 1898. Den första motorcykeln kom 1901. Den hade en 133 cc motor och drevs av en nitat läderrems "kedja".

Motorvolymen ökade successivt från 133, 188, 300, 347 fyra cyl. 1905, till en motor på 748 cc. Den kallades följaktligen för typ 700.

FN är känd för den ovanliga framhjulsfjädringen som kom efter kriget. Det var en konstruktion man fått från Schweiz. 1959 tillverkade man sina egna mopeder med ett flertal olika namn som t.ex. sportmodellen Rocket.

Tillsammans med Sarolea tog man fram en type S. 1967 lämnade den sista mopeden FN:s tillverkningsband.

FN 4 cyl. Ref. 1FN 4 cylindrar. Ref 1FN 4 cyl. Ref 1


Wanderer Puch DKW IFA FN Minsk WMW Velocette Sarolea Indian Norton Sunbeam Terrot Rumi Speedway cykel Honda BMW Phänomen BSA Corgi Welbike Slidmotor
sid 6

Till startsida

English Version

MINSK Ryssland

Info Minsk. Ref 1

Länkar

Minsk

Minsk models

Minsk in Vietnam
 

 

 

Minsk. Ref. 1
 
Minsk

Under laget till denna motorcykel kommer från det krigsbyte som Ryssarna tog från DKW fabriken i Zschopau som också fördes till Moskva.

Företaget Motorvelo startades i Minsk Vitryssland 1945.

Man började med att tillverka cyklar och motorcyklar. Modellen var den kända RT 125. 

En stor del av vanliga cyklar exporterades till Ryssland medan den största delen med motorcyklar gick till ett flertal länder som Iran, Mexico, Turkiet. England och USA m.fl.

Tillverkningen kom i svårigheter genom konkurrens från China och VietNam och dessutom problem med de anställda. 2005 tog den vitryska ledningen över företaget.

Märket har i västra Europa många ägare som håller denna cykel högt och vårdar sina cyklar.


Wanderer Puch DKW IFA FN Minsk WMW Velocette Sarolea Indian Norton Sunbeam Terrot Rumi Speedway cykel Honda BMW Phänomen BSA Corgi Welbike Slidmotor
sid 7

Till startsida

English Version

WMW


Wara Mekaniska Verkstad. Ref 1

275 cc 4 taktscykeln. Ref 1

Den hemmagjorda mc:n. Ref 1

Axel Johanssons och Olle Ströms hembygge. Ref 1
 
WMW 1915

Med hjälp av Axel Johansson i Lekåsa och Olle Ström Vara byggde Gustav 1913-1915 en 2 takts 223 cc motor. Motorn monterades i en förstärkt och modifierad cykelram.  Motorn startades på bensin och när den blev varm slog man om till fotogen.
Föregångaren till WMA:s mc byggdes av "nattvakten" Gunnar Johansson. Den andra hade en 4 takt motor och ca 275 cc. Insug var en snarkventil med vilken man kunde reglera varvtalet. Avgasventilen var kamaxelstyrd.

Cykeln byggdes delvis med den visade handtrampade svarven. Vid denna tid fanns en elektricitet i Vara.

Den handtrampade svaraven. Ref 1Ett annat hembygge som Gunnar Johansson betraktar på gamla dagar. Ref 1


Wanderer Puch DKW IFA FN Minsk WMW Velocette Sarolea Indian Norton Sunbeam Terrot Rumi Speedway cykel Honda BMW Phänomen BSA Corgi Welbike Slidmotor
sid 8

Velocette

Till startsida

English Version

Info Velocette TT. Ref 1

Länkar

Velocette Club

Velocette models

Velocette bilder

Velocette wikipedia

 

 

Velocette racer. Ref. 1
 
Velocette TT Racer 1950

Velocette motorcyklar grundades 1905 då firman kallades Taylor Gue. Grundaren var John Taylor, som sedan bytte namn 2 gånger, och William Gue. Deras första mc kallades Veloce.

De valde att tillverka fyrtaktare. Senare kom deras först två taktare, 1913, ut och kallades då Velocette.
Detta blev sedan namnet på de cyklar man tillverkade. John Taylor bytte namn till John Goodman. Hans söner Percy och Eugene var också medlemmar i bolaget. Företaget slutade att tillverka motorcyklar 1971.

Wanderer Puch DKW IFA FN Minsk WMW Velocette Sarolea Indian Norton Sunbeam Terrot Rumi Speedway cykel Honda BMW Phänomen BSA Corgi Welbike Slidmotor
sid 9

Till startsida

English Version

Sarolea

Info Sarolea 1926. Ref 1

Länkar

Sarolea

Sarolea Classics

Private Sarolea

Bjorns Sarolea
 

 

 

Sarolea. Ref. 1
 
Sarolea 1850-1956

Sarolea grundades 1850 som en firma som tillverkade vapendelar och cyklar av Joseph Sarolea. Han dog 1894 men ersattes av en driftig man som drev firman ända fram till 1949. Under mellankrigsperioden tillverkades en mängd olika modeller i storlekarna 350 till 600 cc.
Dessa återkom efter WWII men då hade luften gått ur Sarolea och en sammanslagning med FN kom till stånd. Under den perioden försvann märket Sarolea, för att helt ha försvunnit i mitten av 1950-talet.

I Sverige var det Fleron med sin grundare Axel Löfström som var importör.


Wanderer Puch DKW IFA FN Minsk WMW Velocette Sarolea Indian Norton Sunbeam Terrot Rumi Speedway cykel Honda BMW Phänomen BSA Corgi Welbike Slidmotor
sid 10

Till startsida

English Version

Indian Bravo

Info Indian Bravo. Ref 1Indian Bravo. Ref 1

Länkar

Indian history

Hall of Fame

Indian

 

 

 

Indian Bravo. Ref 1
 
Indian 1901-1953

Det var tre kompisar som slogs sig ihop. Hendee, Hedström och Henshaw. Detta var den nödvändiga blandningen av personer för att starta en tillverkning av motordrivna cyklar. De ville se vad en sådan dög till.

Dom slog sig samman. Hendee ville bygga, Hedström konstruerade och Henshaw hjälpte till.  Man var nöjd med konstruktionen och började samtidigt att marknadsföra den innan motorcykeln var klar. Detta hände i Springfield 1901.

Försäljningen gick bra. Kanske var det så att i Amerika gick allt nytt, särskilt motorfordon bra att sälja.

Länge använde man sig av en motortillverkare, Thor, men nu började man förstå att det var bättre att ha en egen motor.

Detta hände 1907 när den första V-twinen kom. Utvecklingen gick framåt och framhjulet avfjädrades med en bladfjäder. Tävlingsverksamheten satte fart, elektriskt ljus och starter kom strax före WWI. Detta skulle bli det enda MC-märke som kunde konkurrera med Harley Davidsson och överlevde ända till 1953.

Trots många försök att komma igång genom sammanslagningar med Royal Enfield, Vincent och Matchless blev det ingen fortvarighet. Märket är så omhuldat att det finnas personer som satt igång med tillverkning av delar till i princip alla modeller.

Att köpa en gammal Indian är inget reservdelsproblem.


Wanderer Puch DKW IFA FN Minsk WMW Velocette Sarolea Indian Norton Sunbeam Terrot Rumi Speedway cykel Honda BMW Phänomen BSA Corgi Welbike Slidmotor
sid 11

Till startsida

English Version

Norton

Info Norton. Ref 1

Norton Wankel. Se även Sinsheim MC. Ref 1

Länkar

Norton historia

Norton Wankel

Wankel Video

Nya Nortons

 

 

Norton international. Ref. 1
 
Norton

Mannen från frälsningsarmén, James Lansdown var den precisionsfyllde man som skapade Norton motorcykeln 1902.

Firman etablerades redan 1898 i vilken han sålde delar till mc marknaden. I början använde man sig endast av motorer från andra tillverkare som Clement eller Motor Rev.

När firman med Rem Fowler vann det allra första Isle of Man TT, beslöt han sig att konstruera sin egen motor. Då James inte var vid god hälsa var han borta från firman så mycket att den gick i konkurs. Dock uppstod den åter, eller räddades av en av hans leverantörer.

Mellankrigsperioden var en evig utvecklingsperiod och på tävlingsbanorna en vinnande team. Norton tog fram den ena avancerade konstruktionslösningen efter den andra.

Dessutom vann man Isle of Man TT fler gånger än någon annan. Till synes varje sådan tävling var Norton vinst.

WWII fick Norton till skillnad mot under WWI leverera MC till armén. Man tillverkade över 100000 single och sidvagnsmaskiner.

Sidvagnsmaskinen hade även drift på det tredje hjulet. Detta är något som man aldrig hör talas om. Trehjulsdriften är annars endast känd för BMW och Zündapp.

Efter kriget fortsatte Norton med sin dominans i motorcykelutvecklingen. Bl.a den berömda Manxmodellerna och Featherbed ramen. Man satsade även på Amerika och var där med ett Amerikanskt team som vann de flesta tävlingar de ställde upp i. Svårigheter med strejker och Japansk import slog så småningom till och MC-tillverkarna slogs samman med statliga pengar till NVT (Norton Villers Triumph).

Trots stora nedläggningar lyckades inte perioden helt ta död på Norton. Till slut såldes bolaget till en Kanadensiskt bolag inklusive namnet.

Senare bildades Norton Motorcycles i Canada för tillverkning av nya nostalgimaskiner i små serier.


Wanderer Puch DKW IFA FN Minsk WMW Velocette Sarolea Indian Norton Sunbeam Terrot Rumi Speedway cykel Honda BMW Phänomen BSA Corgi Welbike Slidmotor
sid 12

Till startsida

English Version

Sunbeam

Info Sunbeam. Ref. 1Sunbeam S8. Ref 1

Länkar

Sunbeam S7, S8

Sunbeam story

Erling Poppe

Local Sunbeam story
 

 

 

Sunbeam S8. Ref 1
 
Sunbeam S8

I den Engelska staden Wolverhampton sågs, 1851, en 15 årig pojke komma till en tillverkare av Japansk utrustning. Det var John Marston. Efter 8 år slutade han och öppnade sin egen tillverkning av de japansk influerade artiklarna.

Hans tidigare arbetsgivare Edward Perry ansåg att John var så duktig att han överlät sin affär till honom vid sin död 1871.

Det var vid denna tid som cykeln gjorde sitt segertåg över världen och John Marston  startade att tillverka sådana. Han var perfektionist och hans produkter fick mycket gott rykte. Han ansåg att kedjan till bakhjulet var utsatt för stort slitage och tillverkade till denna en kåpa som kapslade in den helt. I denna fick den arbeta i olja. Hans cyklar tillverkades ända fram till 1936. Hans tillverknings fabrik kallades för Sunbeamland.

Marston gjorde vissa försök 1903 med motordrivna cyklar, men då en anställd dock vid en olycka bestämde han att dessa försök skulle läggas ned. Ändå startade han en firma med namnet Sunbeam Motor Car Co 1905.

Vid 76 års ålder kom han dock med mc-tillverkning 1912. Det var en stor efterfrågan på sådana och han såg naturligtvis att det fanns pengar att generera. Ett flertal olika typer av en cylinders maskiner såg dagens ljus. Någon egen motor kom ej fram förrän långt efter hans död.

Han firma såldes efter WWI till Nobel Industries  som senare överlät det till kemi företaget ICI. Troligen var vd:n för detta jättestora företag intresserad av MC:s och hade Sunbeam som sitt eget lilla vänsterknäck.

Märket Sunbeam såldes sedan till AMC, Associated Motor Cycles, som höll igång till 1939. AMC ägde märkena Matchless och AJS och senare även Norton, James och Francis Barnett.

1943 övertog BSA Sunbeam och man började tillverka en modell som var påverkad av BMW. För att det inte skulle var en direkt kopia lades cylindrarna i rad som en bilmotor.

Den mest kända modellen fick beteckningen S7/S8 DeLuxe. När MC krisen graserade som mest för BSA upphörde tillverkningen av Sunbeam och BSA sålde hela sitt reservdelslager till Stewart Engineering som blev huvudleverantör av reservdelar. Scooters tillverkades fram till 1964.


Wanderer Puch DKW IFA FN Minsk WMW Velocette Sarolea Indian Norton Sunbeam Terrot Rumi Speedway cykel Honda BMW Phänomen BSA Corgi Welbike Slidmotor
sid 13

Till startsida

English Version

Terrot

Terrot från Frankrike. Ref 1

Peugeot efter övertagande av Terrot. Ref 1

Peugeot info. Ref 1

 

Länkar

Terrot

Terrot Story

Terrot Classics

Terrot Cycle museum

 

 

Terrot. Ref. 1
 
Terrot EP

Frankrike som i slutet av 1800-talet och början av 1900 var det ledande landet när det gällde motorfordon.

Vägar byggdes och motorfordonen utvecklades snabbt i detta land som inte krävde att en person med flagga skulle gå före och varna för en fara.

Man lockade redan 1887 in utländskt utländska intressenter som startade fabriker. En av dessa var Charles Terrrot och Wilhelm Stücklen som flyttade sin maskin verkstad från 1887 i Tyskland till Dijon i Frankrike. Meningen var att börja tillverka cyklar och senare 1902 motorcyklar.

Schweiz var också en framstående motortillverkare i motorcyklarnas barndom.

Från detta grannland köpte man till Frankrike sin första 2 hk motor. Senare köpte man även den Schweiziska Mag och Dufeaux samt de Engelska Chater-Lea, Gieaudan och JAP.

Terrots egen motor kom 1926. 1929 tillverkade man sin 100000:de motorcykel. 1951 kom den första scootern och man blev stora genom tillverkning av mopeder.

Peugeot tog över företaget 1958. I och med nedgången av mc tillverkningen lades det ursprungliga märket Terrot ned 1961.
Fritt efter Wikipedia.


Wanderer Puch DKW IFA FN Minsk WMW Velocette Sarolea Indian Norton Sunbeam Terrot Rumi Speedway cykel Honda BMW Phänomen BSA Corgi Welbike Slidmotor
sid 14

Till startsida

English Version

Rumi Sport 1953

Info Rumi. Ref. 1

Länkar

Rumi

Rumi Sport

Rumi history

Rumi Club

 

 

 

Rumi. Ref 1
 
Rumi 1940-slutet av 1960.

Från början var Rumi ett gjuteri för detaljer till textilindustrin.

Under WWII fick man jobb till undervattensbåtar och torpeder. När kriget var över, 1950, beslöt man sig att börja tillverka mindre motorcyklar.

Motorn skulle vara 2 cylinder och två takt på 125 cc. Detta passade också bra till den då populära scootern.

Under 1960-talet kom man i ekonomiska svårigheter och företaget gick i likvidation.

Ägaren Donnino Rumi återgick till det han älskade mest, att vara skulptör.


Wanderer Puch DKW IFA FN Minsk WMW Velocette Sarolea Indian Norton Sunbeam Terrot Rumi Speedway cykel Honda BMW Phänomen BSA Corgi Welbike Slidmotor
sid 15

Till startsida

English Version

Speedwaycyklar

Speedwaymaskin. Ref 1
Douglas Speedway motor. Ref. 1

Länkar

Speedwaycykel 1

Speedwaycykel 2
 

En av museets speedwaymaskiner. Ref 1
Speedwaymaskin. Ref 1Publikdragare utanför museet. Ref. 1

Wanderer Puch DKW IFA FN Minsk WMW Velocette Sarolea Indian Norton Sunbeam Terrot Rumi Speedway cykel Honda BMW Phänomen BSA Corgi Welbike Slidmotor
sid 16

Till startsida

English Version

Honda P50

Info Honda P 50. Ref. 1
Motor installation Honda P50. Ref. 1
98 cc Kroon. Ref. 1
Info Kroon. Ref. 1
Moped. Ref. 1
Fram cykel med hjälpmotor DKW. Ref 1

Länkar

Honda P50
 

Honda P50. Ref 1
 
Honda 1949 -

Soichiro Honda, 1906-1991. Hemma arbetade han i sin fars verkstad för cyklar och MC:s.

Han insåg efter WWII att det behövdes transportmedel och köpte ett upplag av mc-motorer. Till dessa byggde han sin första MC 1947 som kallades för Typ A.

1948 bildade han Honda Motor Company. När han slog sig ihop med sin partner Fujisawa som även kunde styra finanserna lyckades man att komma igenom de svåra åren efter kriget.

Mitten på 1950-talet kom man igång ordentligt och 1959 hade man ett ordentligt grepp om marknaden.
Han insåg att stor försäljning var kopplat till framgångar på tävlingsbanan och det såg han till att han fick.

1958 kom den riktigt stora supersäljaren. En moped med 50 cc motor. Just det som Asien behövde. 100000 st per månad tillverkades!!

1968 kom CB750 Four. En MC med många moderniteter som elstart och skivbroms. Honda hade nu marknaden i sin hand och producerade den ena utvecklingen efter den andra. Mycket beroende av att han aldrig gav ut en MC som gav honom dåligt ryckte.

Hondan på MC-museum i Surahammar är en motorcykel som slog värden med häpnad och utkonkurrerade den Engelska MC industrin fullständigt.

Närbild hjälpmotor. Ref. 1Info Fram cykel. Ref. 1Morini moped. Ref 1Info Morini. Ref. 1


Wanderer Puch DKW IFA FN Minsk WMW Velocette Sarolea Indian Norton Sunbeam Terrot Rumi Speedway cykel Honda BMW Phänomen BSA Corgi Welbike Slidmotor
sid 17

Till startsida

English Version

BMW


BMW krigare R12 1942. Ref 1
Info BMW krigare. Ref 1



Länkar

Alla BMW




 

 

 

BMW R12 1942. Ref. 1
 
BMW R 1939

BMW's konstruktör Max Friz konstruerade 1923 den första motorcykeln.

BMW R32. Den var försedd med en boxermotor som var monterad tvärs i ramen och drev över en separat växellåda bakhjulet med kardan. Denna princip har BMW hållit fast vid sedan dess. Man tillverkade också singel cylinders modeller dock fortfarande med växellåda och kardan.

Efter R32 kom R39 och R2. R39 hade hårdlöd ram och bladfjäder på framhjulet. Under WWII levererade man en modell R75 med sidovagn. Se även R75 från Sinsheim. Sunbeam kopierade även delvis denna mc.

Den fanns även med drivning på tredje hjulet. Zündapp levererade också liknade cyklar till militären. Med en 500 cc vann man VM 54 och 56.

Alla BMW's olika modeller kan du hitta här.


Wanderer Puch DKW IFA FN Minsk WMW Velocette Sarolea Indian Norton Sunbeam Terrot Rumi Speedway cykel Honda BMW Phänomen BSA Corgi Welbike Slidmotor
sid 18

Till startsida

English Version

Phänomen
 

Phänomobil på fd Skoklosters museum. Ref 1

Phänomobil på fd Skoklosters museum. Ref 1

Info folder Phänomobil. Ref 1

Länkar

Phänomen trucks

Phänomen mc

 

 

 

Östtysk mc med DKW kopia. Ref. 1
 
Phänomen

Denna firma startades 1907 och tillverkade först, som alla på den tiden, cyklar och motorcyklar.

Firman döptes 1910 om från Fahrradwerke till bara Werke. Gustav Hiller var ägaren. Deras största framgång blev en trehjuling. Motorn var i början en luftkyld V2 motor på 880 cc. Senare 1912 använde man 4 cyl luftkyld 1536 cc motor.

Det var en tungt aggregat som satt längst fram men ändå blev det en konstruktion som höll. Bilen blev populär för lokala transporter och fanns till långt in på 50-talet i södra Europa.

Efter 1925 upphörde personbilstillverkningen och man koncentrerade sig på sin egen lastbil Granit. Efter kriget 1945 nationaliserades fabriken och fick tillverka lastbilar under namnet Robur.

När detta hände var Gustaf Hiller sedan länge borta.
 


Wanderer Puch DKW IFA FN Minsk WMW Velocette Sarolea Indian Norton Sunbeam Terrot Rumi Speedway cykel Honda BMW Phänomen BSA Corgi Welbike Slidmotor
sid 19

Till startsida

English Version

BSA

Info BSA. Ref. 1
 

Länkar

BSA modeller
Privat BSA

 

 

 


BSA Shooting Star. Ref 1
BSA 1903-1990

Birmingham Small Arms tillverkade 10000 gevär per vecka och 145000 kulsprutor inför WWI.

Detta var ett resultat av att William III i slutet av 1600-talet förstått att han behövde en krigsindustri oberoende av utlandet.

Redan 1903 byggdes den första motorcykeln, dock med motorer från Minerva i Belgien. Dessa var gröna som blev BSA:s färg. Fram till WWII kom ett flertal olika modeller med stigande motorvolymer.

Namn som Sloper, Blue Star och M-range. Den sista känd för att AAA använde den till sina sidvagnsmaskiner som support på de Engelska vägarna.

Under WWII levererade man mängder med maskiner till försvaret av modellen M20.

Efter kriget tog BSA, som krigsbyte, över design avdelningen hos Adler. Senare användes det av Ariel för att tillverka deras modell Arrow och Leader.

Efter kriget tog man upp en billighetsmaskin som såldes i ca 500000 ex fram till 1963. Detta var en kopia av DKW fast vänd och omräknad till tum.

Kända namn är alla A motorer A10, A65, Gold Star, Rocket, Spitfire osv. BSA:s dalande tillverkning ledde fram till ett åtgärdspaket tillsammans med Triumph och Norton.

Detta misslyckades delvis på grund av de anställda som ville bestämma själva. Fyra år senare startades nationellt NVT som fortsatte att tillverka reservdelar till alla kända Engelska motorcyklar.

En del nytillverkning ingick i programmet men med utländska motorer i slutet av 1990.


Wanderer Puch DKW IFA FN Minsk WMW Velocette Sarolea Indian Norton Sunbeam Terrot Rumi Speedway cykel Honda BMW Phänomen BSA Corgi Welbike Slidmotor
sid 20

Till startsida

English Version

Corgi

Info Corgi. Ref. 1





 

Länkar

Corgi mc

Welbike


Corgi mili

Welbike Parasco

WWII Welbike
 

 

 

Hemmafixad Corgi. Ref. 1
 
I Southport strax norr London byggde man upp en utvecklingsanläggning för att ta fram special fordon till att användas under WWII. Bland alla de som togs fram var en att användas av fallskärmstrupperna. Allt som utvecklades i denna ort Welwyn fick namn som började på "Wel". I detta fall Welbike. Den ursprungliga var en mycket enkel motordriven 98 cc med motor från Excelsior, utan kick, ljus och broms endast på bakhjulet. Den hade en storlek hopfälld för att rymmas i en behållare avsedd att släppas med fallskärm.
 
Allmänt sett var den ett misslyckande för soldaten, men lyckad för lokala transporter på flygfält m.fl samlingsplatser. Se tredje bilden under museets cykel.
Idégivaren till denna cykel var en Överste John Dolphin på utvecklingsavdelningen. Han tog över idén efter kriget och utvecklade den för tillverkning i sitt eget företag. Den blev dock inte populär då den hade en alltför svag motor. Cykeln på bilden visar en hemmautvecklad modell med en motor som ser alltför modern ut för att vara en Villers Spryt, 98cc. De flesta surplus cyklarna såldes till Amerika där de köptes upp av lantbrukare. Den var inte utrustad för tillstånd att köra på allmän väg. I England såldes av efterkrigsmodellen ca 27000 exemplar.

Wanderer Puch DKW IFA FN Minsk WMW Velocette Sarolea Indian Norton Sunbeam Terrot Rumi Speedway cykel Honda BMW Phänomen BSA Corgi Welbike Slidmotor
sid 21

Till startsida

English Version

Info sdlidmotor. Ref. 1


Närbild slid systemet. Ref 1


 

Rudge motor ombyggd till slid styrning. Ref. 1
 
Gunnar Magnusson utvecklade en slidmatad motor genom att göra om en topp som togs från en 1930 Rudge motor. På denna motor hade en roterande invändig topp monterats som på det sättet ersatte ventilsystemets rörelser. (Se Huskvarna museum) Se bilden. Se kugghjulet som drivs av kedja och det övre kedjehjulet. Detta är en variant på slidmatning som skiljer sig mot det vanliga Knight systemet med invändig upp och ned rörelse av en extra cylinder.

Andra museer i denna webbsida
Museumlista
Autostadt
AUDI Ingolstadt
Assa museet Atvidaberg
Arvika bil mc museum
Adalen Bil MC museum
Arsenalen pansarmuseum
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping fordonsmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
National MC Museum Australia
Porsche
Pansarmuseum
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Motala Bil MC museum
Sveriges Järnvägsmuseum
Eskilstuna
VasterasFlygmuseum
Grimetorp Radio
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina
Scania Industrimuseum

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-2013