Raleigh Detta var och är ett Engelskt varumärke som
tillverkade cyklar, mopeder, motorcyklar, 3-hjuliga bilar, bilar och
utrustningsdelar till cyklar.
Det började med att tre kompanjoner Woodhead, Angois och
Ellis tillverkade cyklar före 1887. Sedan är historien en
upprepning av hur
DeDion utvecklades.
Frank Bowden hade köpt en cykel av kompanjonerna. Han tyckte
att den var så bra att det var något att satsa på. Han erbjöd
sig att köpa firman och man antog beloppet. Bowden var med
dagens vokabulär en person som satsade pengar i utvecklingsbara
företag eller ideer. Sk riskkapitalist.
Efter tre år hade produktionen stigit så mycket att man måste
skaffa nya större lokaler. Nu flyttade man till Russel Street i
Nottingham. Cykelns namn liksom företaget ändrades till
Raleigh. Det berodde på att man flyttade bort från Raleigh Street.
Frank Bowden dog 1921 och hans son Harold tog över
ledningen. Denna behöll han i 17 år, dvs fram till 1938.
För att vidga försäljningen öppnades tillverkning i Dublin på
Irland 1939. Man hade samarbete med Sturmey-Archer, som var den
tidens tillverkare av bakre navet till cyklarna. De utvecklade
också nav med flera växlar. Tillverkningen på Irland varade till
1976.
Man skall veta att det fanns många cykeltillverkare i England
och många av dem hade sina fabriker i Nottingham. T.ex
Sturmey-Archer, Norman Cycles i Ashford, Triumph och Hercules i
Ashford. Man hade också samarbete med Huffy i USA. Här fick man
med tiden en mycket stor partner.
Efter kriget tillverkade man en mycket populär cykel, som
exporterades runt hela världen. Det var Raleigh Sport Roadster,
byggd helt i aluminium och försedd med Surmey-Archer 3-5 växlade
nav. Exporten till Amerika var naturligtvis mycket stor.
För att kunna göra en cykel för de korta transporterna,
konstruerade man en med små hjul och en öppen ram. Det var
en efterapning av
Moulton Bicycle's populära model som också var
försedd med fjädring och pakethållare.
Pakethållaren var inga problem att kopiera, men fjädringen kunde
man inte göra likadan. |
Istället introducerade man ballonghjul som skulle ta upp
ojämnheterna pga de små hjulen. Detta blev Raleigh
RSW.
Under en kort period mellan 1899 och 1906, 1919 och 1933
byggde man motorcyklar. Detta var en trehjuling med föraren bak
och passagerare fram, där två hjul fanns monterade.
1930 försökte man sig på täckta trehjulingar, som man byggde på
licens. Dessutom hade man en variant som transportmotorcykel.
Man försökte sig även på 4-hjuliga versioner som drevs av
kardan. Men ledningen tyckte inte om detta och stängde sin
motortillverkning. Deras designer T.L. Williams hoppade då av
och startade sin egen tillverkning. Han kallade då sin "bil" för
Reliant.
Man tillverkade också mopeder på sent 50-tal när efterfrågan på
cyklar minskade. Deras populäraste moped var RM6 som hade en
ofjädrad framgaffel av cykeltyp. Denna tillverkning fortsatta
till 1971.
När efterfrågan på cyklar minskade under sent 50-tal,
bildades British Cycle Corporation. Detta var samordnat under
Tube Investments, som levererade rör. Raleigh köpte då
BSA Cycles. TI Investments ägde då Philips, Hercules, Sun,
Armstrong och Norman, alla var cykeltillverkare. TI köpte sedan
Raleigh och bildade TI-Raleigh. All tillverkning flyttades till
Nottingham utom för Sun som tillverkades i Carlston. TI ägde
även Brooks Saddle, Sturmey-Archer och Reynolds Tubing.
Stora förändringar skedde från 1980, då systerföretag
startades i flera länder, bl.a. Danmark och Kanada.
Tillverkningen av ramar minskade i UK. Den lades sedan
ned och dessa importerades från Taiwan.
Hjälphjulet på Royal Enfield cykeln är en separat konstruktion som hette Wall Autowheel. A.O.
Smith i USA övertog tillverkningsrätten och med
tiden uppstod flera olika modeller av Briggs&Stratton och
Johnsson. Se lilla bilden, där cykeln lika gärna kunde ha varit en
Raleigh.
Monteringen lades ned 2003 och cyklarna importerades
färdiga från
Vietnam. 2012 övetogs Raleigh UK, Canada och USA av ett
Holländskt bolag Accell. Ungefär samma utveckling som skedde i
Sverige. |