Munktell museets entré. Ref. 1 |
Eskilstuna museer Munktellsmuseet locomobiler, ång-, dieselmotorer. Text och bild Björn Bellander. Bilder aktuella 2004, 2012, 2016 Till startsida Officiell webbsida English version Se även Angmaskinhallen, Flygmotorer. |
sedan 060110 Uppdaterad 2020-06-17 © Björn Bellander |
Forstlingen, Jarnvagsutrustning, Angmaskiner, Anglokomobiler, Traktorer, Dieselmotorer, Links. |
J. Theofron Munktell var fjärde barn vid Kärrbo komministergård till
blivande prosten i Sevalla som i sin tur gift sig med Christina
Nohrborg. Han föddes 20/3 1805 och dog 1887 vid 82 års ålder. Han fick
sin utbildning av fadern i hemmet. Tidigt visade han mekaniska anlag. Hans första jobb var hos en instrumentmakare i Västerås. Som 17 åring blev han antagen som elev hos bergsrådent Gustaf Broling som vid myntverket i Stockholm. Här fick han uppdrag att ta fram verktyg för mynttillverkningen. Genom goda insatser blev han sedan verkmästare. Genom sina insatser gjorde han sig uppmärksammad och fick ett stipendium för att resa till England och där studera gjutstålsberedning. Resultatet av den resan blev ett bättre gjutstål, men då efterfrågan i Sverige var för liten lades den vereksamheten ned. 1833 flyttade Munktell sin verksamhet till Eskiltuna där han startade Eskilstuna Mekaniska Werkstad. Här skulle många nya typer av maskiner komma fram. Theofron intresserade sig mest för att rationalisera jordbruket. Nu hade man genom Samuel Owen och Niclas Edelcrantz tillgång till kunskap om ångmaskiner. |
Traktorer och skördemaskiner i många olika utföranden
konstruerades. En produkt som gav Munktells en bra start var
tillverkning av lokomotiv från 1847 fram till 1870-talet. Detta hörde
dock inte till Munktells intresse. Han gick istället över till lokomobiler. Dessa stod på var sin sida om åkern och med wires drog multiplogar. Senare kom traktorer av vilka den första 1913 var råoljedriven och kunde dra 5 plogar. Under senare delen av 1850-talet tillverkades flera stora ångmaskiner av vilka en kan ses på Tekniska museet i Stockholm och en modernare variant på Munktellsmuseet. För att kunna åstadkomma så många nykonstruktioner hade Theofron duktiga medhjälpare av vilka 1 var Thearmenius som konstruerade tröskverk, ett märke som senare tillverkades på Arvikaverken. Munktells Mekaniska Werkstad. slog sig senare ihop med Jens Bolinder och blev Bolinder&Munktell, B/M eller Munktells Mekaniska Werkstad AB 1879. Theofron drog sig nu tillbaka från att aktivt delataga i ledningen. Istället tog hans systerson Theofron Boberg över den tekniska ledningen. |
Sid 1
Forstlingern II |
Förstlingen. Kopia av Sverigen första lokomotiv. Notera att det står på svensk standard räls.
Originalritning till förstlingen. Ref. 1 |
Sid 2 Tillbaka Ångvagn En gammaldags rälstyp som köptes från England. Ref. 1 Museum info om ångvagnen. Ref. 1 Bilden visar del av vevaxel i golvets öppning. Ref. 1 Lankar |
|
Sid 3 Tillbaka English version Ångmaskinen Sven 1899 Info 1899 års ångmaskin. Red. 1 Lankar |
|
Sid 4 Tillbaka English version Ånglokomobiler Museum info SK-4. Ref. 1 Museum info SK-4. Ref. 1 Museum info SK-4. Ref. 1 Eldplats SK-4. Ref. 1 Kraftuttag ångcylinder. Ref. 1 Servicedatum. Ref. 1 |
Självgående ånglokomobil SK-4.
|
Sid 5 Tillbaka English version Traktorer Här viss endast några av dem som finns i museet. ![]() En Lanz traktor på en liten gård i södra Tyskland som jag besökte 2003. Ref. 1 Links Tändkulemotor |
Sid 6 Tillbaka English version Motorer Här visas endast ett fåtal av dem som finns i museet. Links Tändkule motor |
|
Bilder från
följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt
tillstånd: Referens 1: © Björn Bellander bjorn.bellander(at)telia.com Referens 49: ©Bild från Wikipedia |
Bäst i Internet Explorer 6.0
eller senare. Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256. För video är Windows Media Player och Nero player provade. © Copyright Björn Bellander 2006- |