![]() Om Bugatti. Ref. 1 |
Museumresan Mulhouse 2018 Bugatti museum Mulhouse. Enbart Bugatti bilar. Text och bild Björn Bellander. Bilder aktuella 2018 Till startsida English version |
sedan 060110 Uppdaterad 2020-09-30 © Björn Bellander |
Mercedes museet 2018,
Bugatti museet bilar till WWI,
Bugatti museet enbart Bugatti bilar,
Bugatti museet bilar WWI-WWII,
Sinsheim museet 2018,
Porsche museet 2018,
NSU museet 2018,
Besok Otto Walz,
Peugeot museet Bugatti museet (över 600 bilder), delas i 3 webbsidor. Museiresan 2000: Sinsheim museet 2000, Mercedesmuseet 2000, Porsche museet 2000, Bugatti museet 2000, Ziegenhagen museet 2000 |
Från
museumbesöken visar jag några av de ca 2000 bilder jag tog. Denna
Bugattisida visar bilder tidsmässig ordning under besöket den 22 april. Sök register efter typ nr för i denna sida. Sök länkar för museum i bjorns-story. |
Sid 1 Skapad 20180319 Till startsida Bilder 1-22 Bugatti. Biplace Sport Type 16 1912. Ref. 1 Bugatti story Bugatti. Torpedo Type 13, 1913. Ref. 1 Mer om Bugatti Bugatti story Bugatti Torpedo "BeBe" Type 10, 1911. Ref. 1 Bugatti story Bugatti Torpedo Type 38, 1927. Ref. 1. 8 cyl. 1991 cc, 70 cv, 130 km/h. Motorn med 8 cyl. Bugatti Type 30. 1925. Ref. 1 Bugatti Type 30 Bugatti, Torpedo Biplace Sport Type 38. 1927. Ref. 1. Motorn med 8 cyl. Bugatti Type 40 1926. Ref. 1. Bugatti. Torpedo, Type 17, 1914. Ref. 1. Bugatti. Berline, Type 40. 1928. Ref. 1 Bugatti. Coach, Type 101, 1951. Ref. 1. |
Alla Bugatti bilar på museet. Bugatti museet i Mulhouse
Bilar viktiga i Bugattis historia som jag ej såg på museet. Istället är det bilder från Sinsheim vid mitt besök 2018. Ytterligare en Bugatti viktig i dess historia. Finns ej på Museet, utan bilden är från mitt besök på Bianco-Rosso museet 2000. ![]() Bugatti T57 S Spider 1936. Notera framvagnen. 8 cyl, 3257 cc, 170 hk. Bilen där Jean Bugatti försökte förnya konstruktionen. Han hade byggt en individuell framvagn med hydrauliska bromsar. Tyvärr kom pappa Ettore hem, han arbetade med rälsbussar åt Franska staten i Paris, och fick se "skandalen". Räfst och rättarting, Det som blev kvar var den moderniserade kylarmaskeringen. Se även bild. På denna bild ser man den individuella framvagnen. Foto vid besök på fd. Bianco Rosso museum. 2000. Ref. 1 Rekonstruktionen av Bugatti Atalante Coupé S. Ch. no.57481. Reg. no. 6695WWO. Ingick i det ca 30 bilars återköp som Fritz Schlumpf gjorde från J.W Shakespeare 1964. Bilen är under rekonstruktion och karossdelarna utställda framför denna bild. Se vidare bild av chassi. Ref. 1. Rekonstruktionen av Bugatti Atalante Coupé S. Ref. 1 Rekonstruktionen av Bugatti Atalante Coupé S. Ref. 1 |
Sid 2 Tillbaka Bilder 23-46 Bugatti. Coach, Type 73A, 1947. Ref. 1 Bugatti. Berline, Type 57 C, 1938. Ref. 1. Bugatti. Berline, Type 57C, 1939. Ref. 1. Bugatti. Cabriolet, Type 57, 1936. Ref. 1. Bugatti. Berline, Type 49, 1933. Ref. 1. Bugatti, Berline, Type 46, 1933. Ref. 1. Bugatti Berline, Type 46S, 1934. Ref. 1. Bugatti 46. Bugatti. Limousine, Type 46, 1930. Ref. 1. Bugatti. Berline, Type 49, 1934. Ref. 1. Bugatti 46 Saloon. Bugatti. Limousine, Type 49, 1934. Ref. 1. Bugatti. Coach, Type 64, 1939. Ref. 1. Bugatti. Cabriolet, Type 50 T, 1936. Ref. 1. Bugatti Type 50. Bugatti Royale Coupé, Type 41, 1929. Ref. 1 Bugatti Royale |
Alla Bugatti bilar på museet. Bugatti page
Bland Bugatti kopior finns denna tillverkad 1932. Fotograferad vid mitt besök på Sinsheimmuseet 2000. ![]() Kopia av Bugatti Royale typ 41 1932. Byggd i England till en filminspelning i Frankrike. Denna är dock försedd med en Chevrolet V8. Ref. 1
Rekonstruktionen av Bugatti Atalante Coupé S. Ref. 1 Rekonstruktionen av Bugatti Atalnte Coupé S. Ch. no.57481. Reg. no. 6695WWO. Värderad till $7 mill. Detalj se bild. Ingick i det 30 bilars återköp som Fritz Schlumpf gjorde från J.W Shakespeare 1964. Samma utseende hade 57402. Modellen 57S tillverkades totalt i 43 ex och av dessa gjorde man 17 ex. med Coupé karosseri. Bilen på bild är under rekonstruktion och karossdelarna utställda framför denna bild. Se vidare länken. På Peter Mullin Automotiv Museum finns en Bugatti Atlantic Type 57SC. I ett pdf påstår man att SC tillverkats i 4 exemplar medan många andra källor säger 3. Den 57SC som finns på Autostadt museum i Wolfsburg ärn en engelskbyggd copia. Modellen 57S tillverkades totalt i 43 ex och av dessa gjorde man 17 ex. med Coupé karosseri. Se länk. Ref. 1. |
Sid 3 Tillbaka Bilder 47-68 Bugatti. Limosuine, Type 41, Toyale, 1933. Ref. 1. Bugatti Royale Royale Park Ward Bugatti. Coupé Type 55, 1932. Ref. 1. Bugatti. Coupé Type 49, 1933. Ref. 1 Bugatti. Coupé, type 49, 1933. Ref. 1 Ingen info tavla. Bugatti. Roadster (Coach), Type 55, 1935. Ref 1. Ingen info tavla. Bugatti. Roadster (Coach), Type 55, 1934. Ref. 1. Ingen info tavla. Bugatti. Coupé, Type 55, 1931. Ref 1. Ingen Info tavla. Bugatti. Coach, Type 46, 1933. Ref. 1. Ingen Info tavla. Bugatti. Coach Type 57, 1936. Ref. 1. Bugatti. Berline, Type 57, 1939. Ref. 1. Bugatti. Cabriolet Type 57 C, 1938. Ingen info tavla. Bugatti. Coach Type 57, 1937. Ref. 1. Bugatti. Cabriolet Type 57 SC, 1938. Ref. 1 Bugatti. Coach Type 57, 1936. Ref. 1. Ingen info tavla. Bugatti. Roadster, type 55, 1932. Ingen info tavla. Bugatti Type. Roadster, 55, 1933. Ingen info tavla. Bugatti. Cabriolet, Type 57, 1936. Ingen info tavla. Bugatti. Coach Type 57, 1935. Ref. 1. Bugatti. Coupé, Type 57 C, 1936. Ref. 1 Bugatti Pheaton Type 56. 1931. Ref. 1 |
Alla Bugatti bilar på museet. Bugatti page.
Rekonstruktionen av Royale Esder. Kaross formen. Ref. 1 Den färdiga rekonstruktionen av Royale 41 Esder. 1975 - 1990. En sak som ej ser bra ut är bakaxelns spårvidd. Dock hittar jag ingen uppgiftom detta. Från början var det så här. 41111. Levererades först till Armand Esder. Kallas ofta för Esder bilen. Den var försedd med Roadster kaross och känd för att ha levererats utan lyktor. Denna bil fick 1932 en Coupé deVille kaross på order av Jean Bugatti utförd av Karosseri makare Henri Binder och blev då "Binder bilen".1986 köptes den av General William Lyon USA. Volkswagen köpte 1999 41111 bilen för $20 mill. Ref. 1. |
Sid
4 Tillbaka Sida i reserv |
Reserv. |
Andra museer i denna webbsida Tillbaka Museumlista Adalen Bil MC museum Arnold i Ramvik Arsenalen pansarmuseum Arvika bil mc museum Assa museet Atvidaberg AUDI Ingolstadt Autoseum Autostadt Bugatti 2000 Bugatti 2018 Brooklands England Beaulieu England BMW Bjorkenas mopedmuseum Brosarp museistation Bynanders Bil & MC Chaparral bilmuseum Duxford England Dahlenmuseet Stenstorp Enoch Thulin Landskrona Eds Motorcykel museum Falkopings MC museum Flygvapenmuseum Garagefynd Halsingl Grafors Samlingar Grangesberg Nostalgi Grangesberg Lokmuseum Hannover Latzen Flygmuseum Hassleholm fordonsmuseum Hyttor o Jarnbruk Haynes England Hedemora MCmuseum Holmgrens VW samling Huskvarna Industrim Hjorted Mopedmuseum Harnosands Bilmuseum Ivar Bil & MC museum Karlskrona bilsportmuseum Koping bilmuseum Krylbo-Norberg jvg Ladfynd Halsingland Ladenburg Malmkoping Militarmuseum Mina Fordon MotorTechnica MC-Collection Sto |
Malmo Tekniska Mercedes Benz 2000 Mercedes Benz 2018 Motala museum Munktells museum Museumresan 2018 My ArtGlas samling Peugeot 2018 Porsche 2000 Regnsjo, SAF mfl bilar Robothistoriska Rydaholms bilmuseum RossoBianco Scania Industrimuseum Skokloster museum SSK-serien SSK-ladbil Surahammar MC Soderhamn flygmuseum Sinsheim 2000 Sinsheim 2018 Svedino bil museum Sparreholm museum Sagen Teknikmuseum Storvik Prylmuseum Svenska Ubatar Torsong MC museum Tekniska Stockholm Torsby Fordonsmuseum Teknik Farfars tid Helsing Ullared bilmuseum Utombordsmuseum Varb. Volkswagen Volvo Industrimuseum Veteran rallyn Veteranmarknader Ziegenhagen Andra sidor Lumpen Resor Min släkt Sveriges Järnvägsmuseum Vasteras Flygmuseum Hagfors Industrimuseum Karlskrona Marina |
Bilder från
följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt
tillstånd: Referens 1: ©Björn Bellander bjorn.bellander(at)telia.com Referens 2: ©Foundation Prestige Bugatti Paul Kestler Referens 3: ©Auto-Salon-Singen www.auto-salon-singen.de Referens 4: ©Sinsheim Auto Museum www.museum-sinsheim.de Referens 5: ©Classiccar Collection www.carclassic.com Referens 6: ©Mercedes Benz https://www.mercedes-benz.se/passengercars/the-brand/history/events.module.html Referens 49: ©Bild från Wikipedia Referens 57: ©Aros Motorveteraner Fjäderbladet Referens 58: ©Wikipedia - Oldmachinepress |
Bäst i Internet Explorer 6.0
eller senare. Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256. För video är Windows Media Player och Nero player provade. © Copyright Björn Bellander 2006- |