![]() Om Bugatti. Ref. 1 |
Museumresan 2018 Bugatti museum Mulhouse. Bilar till WWI Text och bild Björn Bellander. Bilder aktuella 2018 Till startsida English version |
sedan 060110 Uppdaterad 2020-10-13 © Björn Bellander |
Mercedes museet 2018,
Bugatti museet bilar till WWI,
Bugatti museet enbart Bugatti bilar,
Bugatti museet bilar WWI-WWII,
Sinsheim museet 2018,
Porsche museet 2018,
NSU museet 2018,
Besok Otto Walz,
Peugeot museet Bugatti museet (över 600 bilder), delas i 3 webbsidor. Museiresan 2000: Sinsheim museet 2000, Mercedesmuseet 2000, Porsche museet 2000, Bugatti museet 2000, Ziegenhagen museet 2000 |
Från
museumbesöken visar jag några av de ca 2000 bilder jag tog. Denna
Bugattisida visar bilder tidsmässig ordning under besöket den 22 april. Sök register på bilmodell för denna webbsida. Sök register i bjorns-story. |
Sid 1 Info Panhard Levassor 1891-1894. Ref. 1 Emilé Lavassor Om Levassor Info Peugeot 1893. Ref. 1 Peugeot Brookland Peugeot Peugeot story Info Georges Richard 1894. Ref. 1 Georges Richard Georges Richard Tonneu 1900. Ref. 1 Georges Richard Info Panhard Levassor 1894. Ref. 1 Emilé Lavassor Om Levassor Info Panhard Levassor Fermé 1899, A2. Ref. 1 Emilé Lavassor Om Levassor Panhard Levassor Type B 1902. Ref. 1 Emilé Lavassor Om Levassor Info Bardon 1897. Ref. 1 Bardon Info Peugeot 1894. Ref. 1 Peugeot Brookland Peugeot Peugeot story Info Menier 1893. Ref. 1 Henri Menier Info Benz Victoria 1893. Ref. 1 Benz Ladenburg Benz early museum Sinsheim MB Info Daimler Bus 1893. Kopia av PL. Ref. 1 Daimler story Panhard-Levassor Pheaton Tonneau 1902. Ref. 1 Emilé Lavassor Om Levassor Info Benz Vis A Vis 1897. Ref. 1 Benz Ladenburg Benz early museum Sinsheim MB Decauville Tonneau 10 hp, 1903. Ref. 1 Decauville car Decauville train Tekniska museet Stockholm |
Bilder av bilar fram till WWI. Notera att luftgummihjul uppfanns inte förrän 1888. Då konstruerade engelsmannen/Skotten John Boyd Dunlop luftgummihjulet
![]() Bugatti T57 S Spider 1936. Notera framvagnen. 8 cyl, 3257 cc, 170 hk. Bilen där Jean Bugatti försökte förnya konstruktionen. Han hade byggt en individuell framvagn med hydrauliska bromsar. Tyvärr kom pappa Ettore hem, han arbetade med rälsbussar åt Franska staten i Paris, och fick se "skandalen". Räfst och rättarting, Det som blev kvar var den moderniserade kylarmaskeringen. Se även bild. På denna bild ser man den individuella framvagnen. Foto vid besök på fd. Bianco Rosso museum. 2000. Ref. 1 |
Sid 2 Tillbaka Bilder 23-44 Rheda Pheatonnet 1899. Ref. 1 Clement-Panhard Pheaton VGP 1900. Ref. 1 Clement Panhard Panhard Levassor Tonneau Fermé Typ A2 1899. Ref. 1 Emilé Lavassor Om Levassor DeDion Bouton Biplace Type S 1903. Ref. 1 De Dion Bouton story DeDion steam car DeDion Wiki DeDion Bouton Tonneau V 1904. Ref. 1 De Dion Bouton story DeDion steam car DeDion Wiki DeDion Bouton 1904, Tonneau 1904. Ref. 1 De Dion Bouton story DeDion steam car DeDion Wiki Serpollet Vis-A-Vis Type D 1901-Ref. 1 Serpollet Peugeot Fermé Type 26 1903. Ref. 1 Peugeot Brookland Peugeot Peugeot story Peugeot Vis-A-Vis Type 26 1902. Ref. 1. Peugeot Brookland Peugeot Peugeot story Baudier Tonneau 3 hp 1899. Ref. 1 Fouillaron 10 hp 1906. Ref. 1 Fouillaron car De Dion Bouton Tonneau AL 1906. Ref. 1. De Dion Bouton story DeDion steam car DeDion Wiki Mathis Biplace Sport 1904. Ref. 1 Mathis story Sage Biplace Chauffeur 24 Hp 1906 Ref. 1 Serpollet Double Pheaton Type A 1902. Ref. 1 Serpollet story |
Bilder av bilar fram till WWI
De Dion Bouton 1911 i trafik. DeDion konstruerade en V8 motor som exporterades med tillverkningslicens till USA att användas i bussar. Den motorn blev senare ursprunget till den amerikanska V8 motorn. Ref. 1 |
Sid 3 Tillbaka Bilder 45-64 Mercedes Coupé-Chauffeur 14/30 1909. Ref. 1 Benz Ladenburg Benz early museum Sinsheim MB Mercedes Biplace Sport 37/70 1906 Ref. 1 Benz Ladenburg Benz early museum Sinsheim MB Zedel Coupé Docteur Type C1 1911. Ref. 1 Zedel 1911 Darracq coupé Chauffeur Type SS 20/28 1907. Ref. 1 Darracq Alexandre Darracq Piccolo Coupé Landaulet type 7 Hp 1907. Ref. 1 Ziegenhagen museum Apollo car Ruppe&Rasmussen De Dion Bouton Pheaton Type H 1902. Ref. 1 De Dion Bouton story DeDion steam car DeDion Wiki Gladiator Double Pheaton Type 12 Hp 1907. Ref. 1 Gladiator Darracq Alexandre Darracq Peugeot Quadricycle 1905. Ref. 1 Peugeot Brookland Peugeot Peugeot story Renault Tonneau 1900. Ref. 1 Renault story Om Renault Panhard Levassor coupé Chauffeur Type X8 1911. Ref. 1 Emilé Lavassor Om Levassor |
Bilder av bilar fram till WWI
Paristrafiken vid milleniumskiftet 1900. |
Sid 4 Tillbaka Bilder 65-85 Panhard Levassor Coupé Chaufeur X12 1912. Ref. 1 Emilé Lavassor Om Levassor Mors Tonneau Fermé Type N 1910. Ref. 1 Mors story Mercedes Double Pheaton Type 28/50 1905. Ref. 1 Benz Ladenburg Benz early museum Sinsheim MB Peugeot Double Pheaton Type 78A 1906. Ref. 1 Peugeot Brookland Peugeot Peugeot story De Dion Pheaton Type AW 1908. Ref. 1 De Dion Bouton story Renault Type T 1904. Ref. 1 Renault story Om Renault Corre La Licorne Biplace Sport Type J 1906. Ref. 1 Corre La Licorne Peugeot Tonneau Type VC1 1907. Ref. 1 Peugeot Brookland Peugeot Peugeot story De Dion Bouton Tonneau Type 0 1902. Ref. 1 De Dion Bouton story DeDion steam car DeDion Wiki Renault Peaton Type D 1901. Ref. 1 Renault story Om Renault Darracq Tonneau Type L 1903. Ref. 1 Darracq Alexandre Darracq |
Bilder av bilar fram till WWI
En Dufaux 1904, med den största motorn på museet och 120 hp. Den byggdes av 2 Schweiziska bröder som sedan slutade med bilbyggen och istället startade en bank.. Motorn hade 8 cyl och hela 12761 cc. Ganska lika Royale 41:s volym. Var det en förlaga? Royale 41 hade 12763 cc. |
Sid 5 Tillbaka Bilder 86-107 Darracq Tonneau Type C 1901. Ref. 1 Darracq Alexandre Darracq Picocolo Pheaton Type 5 Hp 1907. Ref. 1 Ziegenhagen museum Ruppe&Rasmussen Peugeot Pheatonnet Type 69 1905. Ref. 1 Peugeot Brookland Peugeot Peugeot story De Dion Vis A Vis Type G 1901. Ref. 1 De Dion Bouton story DeDion steam car DeDion Wiki Piccolo Vis A Vis Type 5 hp 1906. Ref. 1 Ziegenhagen museum Ruppe&Rasmussen Maurer-Union Vis A Vis Type 18 1900. Ref. 1 Maurer Union De Dion Bouton Biplace Type L 1901. Ref. 1 De Dion Bouton story DeDion steam car DeDion Wiki De Dion Bouton Biplace Type E. Ref. 1 De Dion Bouton story DeDion steam car DeDion Wiki Panhard Levassor Landaulette Type A1 1898. Ref. 1 Emilé Lavassor Barré Vis A Vis 1897. Ref. 1 Barré story |
Bilder av bilar fram till WWI
Foto bild på väggen från tiden kring 1900. Ref. 1 |
Sid 6 Tillbaka Bilder 108-131 Clement De Dion Pheatonnet 1898. Ref. 1 De Dion Bouton story DeDion steam car DeDion Wiki Hurtu Dos A Dos 1897. Ref. 1 Hurtu car Georges Richard Ponney Serie E Tonneau 1897. Ref. 1 Georges Richard Benz Pheaton Type Velocipede. Ref. 1 Benz Ladenburg Benz early museum Sinsheim MB Benz Vis A Vis Type Victoria 1893. Ref. 1 Benz Ladenburg Benz early museum Sinsheim MB Benz Pheaton Type Velocipede 1896. Ref. 1 Benz Ladenburg Benz early museum Sinsheim MB Benz Vis A Vis Type Velocipede 1898. Ref. 1 Benz Ladenburg Benz early museum Sinsheim MB Delamare Deboutville et Malandin Reconstitution Realiseé 1884. Ref. 1 Jacquot, Tonneau A Vapeur 1878. Ref. 1 Bugatti. Biplace Sport Type 16 1912. Ref. 1 Bugatti story |
Bilder av bilar fram till WWI
|
Sid 7 Tillbaka Bilder 132-154 Delahaye. Torpedo type 28 A 1908. Ref. 1 Delahaye Barré Type 4FM 1912. Ref. 1 Barré story M.A.F., Torpedo F-5/14 hp 1914. Ref. 1 Om Hugo Ruppe Ruppe&Rasmussen Violet Bogey, Torpedo Type A 1913. Ref. 1 Violet Bogey Philos, Torpedo Type A4M 1914. Ref. 1 Philos wiki Darracq, Type P 1910. Ref. 1 Darracq Alexandre Darracq Le Zèbre, Torpedo Type A 1910. Ref. 1 Le Zebré story De Dion Bouton, Tonneau Type BG, 1908. Ref. 1 De Dion Bouton story DeDion steam car DeDion Wiki Pilain, Torpedo Type 4D 1910. Ref. 1 Pilain Läs om Pilain Richard Brasier, Torpedo Type 8 hp 1910. Ref. 1 Georges Richard Brasier Le Gui. Torpedo Type B2 1913. Ref. 1 |
Bilder av bilar fram till WWI
Panhard Levassor 1893. Ref. 1 |
Sid 8 Tillbaka Bilder 155 - 178 De Dion Bouton, Torpedo Type DH 1912. Ref. 1. De Dion Bouton story DeDion steam carbr DeDion Wiki Bugatti. Torpedo Type 13, 1913. Ref. 1 Mer om Bugatti Bugatti story Bugatti. Torpedo Type 19 "Bebe" 1911. Ref. 1 Bebe story Bugatti Type 10 Rochet-Schneider. Torpedo Type 12 hp 1911. Ref. 1 Rochet Schneider story Lancia, Torpedo, Type Epsilon, 1912. Ref. 1 Lancia story ![]() Hispano-Suiza, Biplace Sport, Alphonse XIII, 1912. Ref. 1 Hispano Suiza Den "Alphonse XII" som finns på Beaulieu i England. Foto 2003. Ref. 1 Rolls-Royce. Silver Gost Bplace 1912. Ref. 1 Silver Gohst Pilain. Tonneau Type 4, 0, 1911. Ref. 1 Pilain Läs om Pilain Le Zèbre. Torpedo Type C 1913. Ref. 1 Le Zebré story Renault. Torpedo Type AX 1910. Ref. 1 Renault story Om Renault |
Bilder av bilar fram till WWI
Parissalongen 1900. |
Sid 9 Tillbaka Bilder 179 - 204 Grégoire. Biplace Sport Type 6/8 hp 1910. Ref. 1 Albert Gregoire Gregoire 1908 Le Zèbre, Torpedo Type A 1913. Ref. 1 Le Zebré story Clement-Bayard, Torpedo Type 4 M 1913. Ref. 1 Clement-Bayard, Torpedo Type 4M3, 1912. Ref. 1 De Dion Bouton, Coupé Chaffeur, Type BS. 1909. Ref. 1 De Dion Bouton story DeDion steam car DeDion Wiki De Dion Bouton, Coupé Chaffeur, Type BS. 1909. Ref. 1. De Dion Bouton story DeDion steam car DeDion Wiki Renault. Furgeon, Typ AX, 1911. Ref. 1 Renault story Om Renault Lorraine-Dietrich. 1910. Ref. 1 Lorraine-Dietrich Renault. Landaulet, Type AGI. Ref. Renault story Om Renault Delaunay-Belleville. Bus Hôtel Type F6 1909. Ref. 1. Dalaunay-Belleville Delahaye, Coupé Chauffeur 32 1914. Ref. 1. Delahaye Delahaye. Coupé Landaulet Type 10/12, 1912. Ref. 1 Delahaye Picard-Pictet. Coupé Chauffeur, Type 18 hp, 1911. Ref. 1 Picard-Pictet |
Bilder av bilar fram till WWI
Paris notabiliteter på söndagspromenad. Notera gångvägen av plankor. Foto på väggen i utställningshallen. |
Sid 10 Tillbaka Bilder 205 - 221 Panhard Levassor. Berline Type X5 1911. Ref. 1 Emilé Lavassor Om Levassor Benz. Coupé Chauffeur Type GR 1918. Ref. 1. Benz Ladenburg museum Sinsheim MB Daimler. Coupé Chauffeur Type TE 20 1912. Ref. 1. Daimler story Peugeot. Torpedo Type BB, 1913. Ref. 1. Bebe story Bugatti Type 10 De Dion Bouton. Type DH 1912. Ref. 1 De Dion Bouton story DeDion steam car DeDion Wiki Peugeot. Type 146, 1913. Ref. 1 Delaunay-Belleville. Coupé Chauffeur Type HB6 1912. Ref. 1 Dalaunay-Belleville |
Bilder av bilar fram till WWI
|
Sid
12 Tillbaka |
Reserv sida. |
Andra museer i denna webbsida Tillbaka Museumlista Adalen Bil MC museum Arnold i Ramvik Arsenalen pansarmuseum Arvika bil mc museum Assa museet Atvidaberg AUDI Ingolstadt Autoseum Autostadt Bugatti 2000 Bugatti 2018 Brooklands England Beaulieu England BMW Bjorkenas mopedmuseum Brosarp museistation Bynanders Bil & MC Chaparral bilmuseum Duxford England Dahlenmuseet Stenstorp Enoch Thulin Landskrona Eds Motorcykel museum Falkopings MC museum Flygvapenmuseum Garagefynd Halsingl Grafors Samlingar Grangesberg Nostalgi Grangesberg Lokmuseum Hannover Latzen Flygmuseum Hassleholm fordonsmuseum Hyttor o Jarnbruk Haynes England Hedemora MCmuseum Holmgrens VW samling Huskvarna Industrim Hjorted Mopedmuseum Harnosands Bilmuseum Ivar Bil & MC museum Karlskrona bilsportmuseum Koping bilmuseum Krylbo-Norberg jvg Ladfynd Halsingland Ladenburg Malmkoping Militarmuseum Mina Fordon MotorTechnica MC-Collection Sto |
Malmo Tekniska Mercedes Benz 2000 Mercedes Benz 2018 Motala museum Munktells museum Museumresan 2018 My ArtGlas samling NSU 2018 Besok VM Otto Walz Peugeot 2018 Porsche 2000 Porsche 2018 Regnsjo, SAF mfl bilar Robothistoriska Rydaholms bilmuseum RossoBianco Scania Industrimuseum Skokloster museum SSK-serien SSK-ladbil Surahammar MC Soderhamn flygmuseum Sinsheim 2000 Sinsheim 2018 Svedino bil museum Sparreholm museum Sagen Teknikmuseum Storvik Prylmuseum Svenska Ubatar Torsong MC museum Tekniska Stockholm Torsby Fordonsmuseum Teknik Farfars tid Helsing Ullared bilmuseum Utombordsmuseum Varb. Volkswagen Volvo Industrimuseum Veteran rallyn Veteranmarknader Ziegenhagen Andra sidor Lumpen Resor Min släkt Sveriges Järnvägsmuseum Vasteras Flygmuseum Hagfors Industrimuseum Karlskrona Marina |
Bilder från
följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt
tillstånd: Referens 1: ©Björn Bellander bjorn.bellander(at)telia.com Referens 2: ©Foundation Prestige Bugatti Paul Kestler Referens 3: ©Auto-Salon-Singen www.auto-salon-singen.de Referens 4: ©Sinsheim Auto Museum www.museum-sinsheim.de Referens 5: ©Classiccar Collection www.carclassic.com Referens 6: ©Mercedes Benz https://www.mercedes-benz.se/passengercars/the-brand/history/events.module.html Referens 49: ©Bild från Wikipedia Referens 57: ©Aros Motorveteraner Fjäderbladet Referens 58: ©Wikipedia - Oldmachinepress |
Bäst i Internet Explorer 6.0
eller senare. Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256. För video är Windows Media Player och Nero player provade. © Copyright Björn Bellander 2006- |