Utsikt från Gasthaus Keller i Merdinger |
Museumresan 2018 Sinsheim museet Sinsheim. Text och bild Björn Bellander. Bilder aktuella 2000, 2018 Till startsida Officiell webbsida Engelsk version |
sedan 180319 Uppdaterad 2020-10-06 © Björn Bellander |
Mercedes museet 2018,
Bugatti museet bilar till WWI,
Bugatti museet enbart Bugatti bilar,
Bugatti museet bilar WWI-WWII,
Sinsheim museet 2018,
Porsche museet 2018,
NSU museet 2018,
Besok Otto Walz,
Peugeot museet Bugatti museet (över 600 bilder), delas i 3 webbsidor. Museiresan 2000: Sinsheim museet 2000, Mercedesmuseet 2000, Porsche museet 2000, Bugatti museet 2000, Ziegenhagen museet 2000 |
Innehåll
denna sida om Sinsheim. Sid 1 är från början av resan. Sid 2 visar motorer på Sinsheim, Sid 3 visar militära fordon. Sid 4 visar Old timer. Sid 5 visar Lyxfordon. Sid 6 visar Lokomotiv. Sid 7 visar Motorcyklar. Sid 8 visar Amerilanska bilar. Sid 9 visar Sportbilar och traktorer. Sid 10 visar Formelbilar Sökregister för denna webbsida på t.ex.bil/mc/annat/modell/år. Söklänkar museum i bjorns-story. |
Sid 1 Skapad 20180419 Till startsida Uffe på plats i planet till Frankfurt. Ref 1 Här har vi Bosse studerar himlen/molnen.Ref 1 Björn kom fram till att det var bäst att ha armarna i kors. Något kort på Tord blev det inte för han satt så illa till. Ref 1. Bilden rättvänd endast i Windows dator. Ref 1 Det gällde att ställa in friskluft, vilket alla gjorde när man fick lossa säkerhetsbältet. Precis som i Åbergs film. När planet hade lyft blev det ett väldigt spring till toaletten. Vi hade varit duktiga och klarat av detta på flygplatsen. Blöjor på småbarn byttes ihärdigt. Har det med trycket att göra? I Frankfurt landade vi långt bort på flygfältet. Det blev buss. Vi hade ju inget bagage så letandet efter hyrbils företaget började med en gång. |
Deltagarna Bosse, Uffe, Björn och Tord under en fika paus på Mercedes museum. Här fick vi hälp av en annan besökare. Ref. 1
|
Sid 2 Tillbaka Besök på Sinsheim. Motorer ![]() Entre biljett till Sinshem. Ref. 1 ![]() Baksidan på entrbiljetten. Ref. 1 Lankar Video länkar nedan fungerar endast i windows dator. AVI format. Sinsheim Video Kryssaren Emden Story. Yakolev 42 cyl diesel Andra motorer. Info 24 cyl Mercedes Benz flygmotor. Ref 1 Rolls-Royce Merlin. Den berömda flygmotorn användes i stor utsträckning under WWII i olika utföranden. Dessa inkluderade Spitfire, Lancaster, Mustang, Mosquito nattjakt och stridvagnar. Merlin motorn var också monterad i Brookland byggda plan inkluderande Hawker Hurricane och Vickers Wellington III bombplan. Merlin 61 kom i drift hos RAF i juli 1942 och fanns då i Spitfire IX men användes också i Vickers F.7/41 (typ 432) experiment plan för aktion på hög höjd. Den utställda motorns historia är okänd. Data: 27 liter V12 dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder och dubbla kompressorer. Motorn gav i början 1565 hk vid havs nivå och 1200 hp på 30000 ft. men utvecklades under kriget till att ge över 2500 hp. Motorn utlånad av RAF museum Hendon. Bild från Duxford. Ref 1 |
![]() Entrén till Sinsheim museet del 1. Ref. 1
Motorer Fartygsdieseltyp i reserv, som var avsedd till kryssaren Emden WWI. Ref 1 |
Sid 3 Tillbaka Besök på Sinsheim Militära fordon och flyg från WWII . Lankar RW utveckling Focke-Wulf Focke-Wulf II Focke-Wulf history Focke-Wulf Ta183 Focke-Wulf Huckbein Goliath in page Goliath Zündapp Strv m/41 Swedish m/41 Hetzer Marder Stug III G Sturmgeshütz Willy Messerschmidt Bf-109 BF-109 i Norge Pansar TNHP Heinkel 111 Ernst Heinkel BMW museum Hugo Junkers Web site Detalj som visar typen av fjädringsom är av typen torsions fjädring. Ref 1 ![]() Resterna av en JU 88 på fd. Motortechnica museum i Aschaffenberg. Foto från 2000. Ref 1 Detalj av drivaggregat för dragare Sdkfz 7, 8. Ref. 1 Lätt engelsk pansrad vagn. Användes vid fronten för transport av ammunition och mat till stridande. Utrustad med maskingevär. Var på ett tivoli på 50-talet. De hade en för att dra loss husvagnar. På Jädersbruk marknad såg jag en med Fords 100 hk motor. Ref. 1 |
NSU Kettenrad. 4 cyl, 1500 cc, 36 hk. Vanligast med en Opelmotor. Ernst Heinrich Kniepkamp utvecklade 1939 ett transportmedel, som dragfordon, för lättare laster, som maskingevär och ammunition mm. 1941 sattes den i serieproduktion vid 2 fabriker och tillverkades t.o.m. 1948, 3 år efter krigets slut. Enligt uppgift var den mycket användbar för lantbrukarna. Alla traktorer hade beslagtagits av Ryssarna efter kriget. Ref 1
Militära fordon och flyg WWII.
|
Sid 4 Tillbaka Old timers från före 1920. ![]() Benz encylinders motor.Ref 1 Benz patent. Ref 1 Benz patentansökan. Ref 1 Länkar Video länkar nedan fungerar endast i windows dator. AVI format. Benz Ladenburg Columbia elektroauto Forsta test turen. Video Ref. 4 Simplex bilarna Andra oldtimers. Foto år 2000 ![]() Peugeot 1892. Ref. 4 V2 cyl, 1026 cc, 2.5 hk. Målad efter bilen som Beyen av Tunis köpte. Ref 1 ![]() Ford 1912. Ref. 4. 4 cyl, 2900 cc, 20 hk. Kallades även för Runabout. Ref 1 ![]() Peugeot 1912. Ref. 4. 4 cyl, 900 cc, 6 hp. Ett färdigt koncept som Peugeot köpte av Bugatti. Liknar mycket Bugattis typ 10. Ref 1 |
Varje museum med självaktning har en kopia av Benz första "bil" med förbränningsmotor. Ref. 1
Old timers från före 1920. |
Sid 5 Tillbaka Besök på Sinsheim Lyxfordon. Mercedes Benz, Horch, Maybach, Bugatti, andra. Lycoming motorn i Coord 812/810. Ref 1 8 cyl motor till Horch 853. Bild från Sparreholm museum. Ref 1 Lankar Video länkar nedan fungerar endast med windows dator. Audi museum Erdmann& Rossi Volkswagen museet Coord 812 Gordon M Buehrig Opel Mercedes museum Schwarzer Prinz Video Ref.4 Video LaFrance Funkenblitz Ref.4 Video 630K Ref.4 Video La France Speedster Ref. 4 Video Ferrari Ref. 4 Old Mother Gun Amilcar i Sverige Bugatti framvagn. Typ 35. Ref. 1 Bugatti typ 35C med kompressor. Ref. 1 Mercedes Benz Mannheim 370 1933. Ref. 1 Opel 24/50 1912. Ref. 1 Maybach SW 38 1937. Ref. 1 Maybach DSH 1934. Ref. 1 Bentley (3-4,5) 1924. Ref. 1 Andra veteranbilar. Foto 2000. ![]() Horch. Ref 1 ![]() Simplex LaFrance. Ref. 4. Ett nybygge av resterande delar vid Sinsheim. Ref 1 ![]() Mercedes 230. Ref. 1 ![]() NSU Ref. 1 ![]() American LaFrance. Ref. 1. ![]() Renault 1912. Ref. 4. 4 cyl, 2800 cc, 12 hk. Renault med sin för tiden typiskt tillbaka flyttade kylaren. Ref 1 ![]() Mercedes 28/95 1922. Ref. 4. 6 cyl, 7300 cc, 90 hk. Såld till Indien 1923. kom tillbaka 1966. Ref 1 ![]() Audi E Typ 22/55 1913. Ref. 4. 4 cyl, 5700 cc, 50 hk. Ref 1 ![]() FIAT 510 Spider 1919. Ref. 4. 6 cyl, 3500 cc, 45 hk. Ref 1 ![]() Mercedes 630 K 1928. Ref. 4. 6 cyl, 6200 cc, 100/160 hk. Konstruerad av Ferd. Porsche. Ref 1 ![]() Mercedes 630K 1924. Ref. 4. 6 cyl, 6300 cc, 100/160 hk. Denna modell kallas för C och är en standard fabriks kaross. Mycket lik Mannheim. Ref 1 ![]() Mercedes 630 K 1928 6,3 liter 6 cyl. 110/160 hk. Ref 1 ![]() Maybach Zeppelin 1930. Ref. 4. 12 cyl, 6100 cc, 150 hk. Ref 1 ![]() Maybach DSH 1934. 6 cyl, 5100 cc, 130 hk. Ref 4 ![]() Maybach SW35. 1935. Ref. 4. 6 cyl, 3500 cc, 135 hk. ![]() Maybach SW38 1937. Ref. 4. 6 cyl, 3800 cc, 140 hk. ![]() Maybach SW38. 1937. Ref. 4. 6 cyl, 3800 cc, 140 hk. Mercedes Benz G4 1938. Ref 1. 8 cyl 5400 cc 110 hk. Från början var detta tänkt för högre militärer och deras stab i fält. Flera st användes dock av Führern centralt. Ett ex skänktes till Benito Mussolino och en till Franco efter segern i Frankrike. Drivningen skedde på alla fyra bakhjulen med valmöjlighet av väg eller terrängväxel. Denna bil var med i Tjekoslovakien och byggdes efter kriget om till brandbil. En Sinsheim entusiast såg till att bilen räddades. Endast 38 ex tillverkades. Ref. 1 |
Mercedes Benz Special Roadster 1936. Ref. 1
Mercedes Benz 540 K B-Cab 1939. Modellen liknar Porsches design av Bergmaster från hans tid hos Lohner, Ref. 1
![]() Kopia Bugatti Royale typ 41 1932. Byggd till en filminspelning i England. Den har ej någon originalmotor utan är försedd med en Chevrolet V8. Ref. 4
Lyxfordon Maybach, Horch, Bugatti och andra.
|
Sid 6 Tillbaka Lokomotiv Dessa var placerade på lite olika ställen och svåra att fotografera. Man kom ej tillräckligt långt ifrån för att få med hela loket. Jag fick ta till de bilder jag tog 2000 vid mit besök. Det ser bra ut. Dessutom hade man satt 1 € automater för att få se hjulen röra sig. Hjulen var för den skull skyddade med ett plastskiva. Svår att fotografera men så här ser det ut. Drivning på ett godståg. Ref. 1 Snälltågslokets stora hjul. Ref. 1 Samma lok. Ref. 1 Jag fick inte med hela trots att jag gick in mellan bilarna. Ref. 1 På andra sidan lokalen, nästan hela. Ref. 1 Kraus-Maffei:s snälltågslok. Ref. 1 Närbild av ovanstående. drivhjul. Ref. 1 Krupp. Ref. 1 Jag gnällde lite på de andra i sällskapet att de inte hade tittat ordentligt på alla lok. Men jag gick på pumpen. En annan intressant sak är ångans hastighet. Dess förflyttning till och ut ur arbetscylindern kan ej ske hur fort som helst utan har ett maxvärde. Ångtrycket har betydelse. Därav är hjuldiametern viktig för max hastighet på loket. Ju större drivhjul desto större är max hastigheten. Men samtidigt förlorar man kraft. Det trodde de ej på utan skulle kolla mig noggrannare. |
![]() Krigslokomtivet. Ref. 1
Lokomotiv foto 2000
|
Sid 7 Tillbaka Motorcyklar Sun MC på svenskt museum Autostadt Video Indian Ref. 4 |
Monowheel 1900. Ref. 1
Motorcyklar fotograferade 2018
MC:s enl Ref. 4 från 2000 |
Sid 8 Tillbaka Amerikanska bilar Foto år 2000 ![]() Duesenberg J 1928. Ref. 4 8 cyl, 6900 cc, 265 hk, DOHC, 4 valve. Den dyraste bilen som fanns. 1932 kom en kompressormatad model typ SJ. ![]() Duesenberg 437 1931. Ref. 4. 8 cyl, 6900 cc, 265 hk. Finns i England på Haynes museum och motsvarande Cadillac. ![]() Packard 1929. Ref. 4. 8 cyl, 5300 cc. ![]() Packard 1941. Ref. 4. 8 cyl, 5300 cc. Det var en sådan här kaross som Bugatti använde på sin första Royale bil. Dock från en 1929 års modell, men ganska liknande. |
Amerikanska bilar enl Ref. 4 från 2000 |
Sid 9 Tillbaka Sportbilar och traktorer |
Sportbilar och traktorer enl Ref. 4 från 2000
|
Sid
10 Tillbaka Formelbilar |
Formelbilar enl Ref. 4 från 2000
|
Andra museer i denna webbsida
Tillbaka Museumlista Adalen Bil MC museum Arnold i Ramvik Arsenalen pansarmuseum Arvika bil mc museum Assa museet Atvidaberg AUDI Ingolstadt Autoseum Autostadt Bugatti 2000 Bugatti 2018 Brooklands England Beaulieu England BMW Bjorkenas mopedmuseum Brosarp museistation Bynanders Bil & MC Chaparral bilmuseum Duxford England Dahlenmuseet Stenstorp Enoch Thulin Landskrona Eds Motorcykel museum Falkopings MC museum Flygvapenmuseum Garagefynd Halsingl Grafors Samlingar Grangesberg Nostalgi Grangesberg Lokmuseum Hannover Latzen Flygmuseum Hassleholm fordonsmuseum Hyttor o Jarnbruk Haynes England Hedemora MCmuseum Holmgrens VW samling Huskvarna Industrim Hjorted Mopedmuseum Harnosands Bilmuseum Ivar Bil & MC museum Karlskrona bilsportmuseum Koping bilmuseum Krylbo-Norberg jvg Ladfynd Halsingland Ladenburg Malmkoping Militarmuseum Mina Fordon MotorTechnica MC-Collection Sto |
Malmo Tekniska Mercedes Benz 2000 Mercedes Benz 2018 Motala museum Munktells museum Museumresan 2018 My ArtGlas samling NSU 2018 Peugeot 2018 Porsche 2000 Porsche 2018 Regnsjo, SAF mfl bilar Robothistoriska Rydaholms bilmuseum RossoBianco Scania Industrimuseum Skokloster museum SSK-serien SSK-ladbil Surahammar MC Soderhamn flygmuseum Sinsheim 2000 Sinsheim 2018 Svedino bil museum Sparreholm museum Sagen Teknikmuseum Storvik Prylmuseum Svenska Ubatar Torsong MC museum Tekniska Stockholm Torsby Fordonsmuseum Teknik Farfars tid Helsing Ullared bilmuseum Utombordsmuseum Varb. Volkswagen Volvo Industrimuseum Veteran rallyn Veteranmarknader Ziegenhagen Andra sidor Lumpen Resor Min släkt Sveriges Järnvägsmuseum Vasteras Flygmuseum Hagfors Industrimuseum Karlskrona Marina |
Bilder från
följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt
tillstånd: Referens 1: ©Björn Bellander bjorn.bellander(at)telia.com Referens 2: ©Foundation Prestige Bugatti Paul Kestler Referens 3: ©Auto-Salon-Singen www.auto-salon-singen.de Referens 4: ©Sinsheim Auto Museum www.museum-sinsheim.de Referens 5: ©Classiccar Collection www.carclassic.com Referens 6: ©Mercedes Benz https://www.mercedes-benz.se/passengercars/the-brand/history/events.module.html Referens 49: ©Bild från Wikipedia |
Bäst i Internet Explorer 6.0
eller senare. Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256. För video är Windows Media Player och Nero player provade. © Copyright Björn Bellander 2006- |