Hembyggdsgården Sågen. Ref 1 |
Sågen Teknikmuseum |
Skapad 100801 Sågens hemsida
English version
|
Alla bilder kan förstoras genom att klicka på bilden.
Brindåstraktorn.
För att ha något att arbeta efter gjorde han en ritning på köksbordet. Motorn
var en 4 cylinders sidventilsmotor
och kylaren togs från en Gardner, säkert för att den hade en bättre
kylkapacitet.
Fjäll Johans traktor.
Johan arbetade där som chaufför. När lastbilen blev för gammal och en För att transportera mindre saker byggdes en liten trehjuling
som snabbt ändrades till 4 hjul. Grus och skogsvägarna var ej lämpliga
för ett fordon med ett hjul i mitten.
|
När Sågen fick växtvärk. |
Slagforsheden var ett större myrområde kring Öratjärnen ca 3.5 mil söder
Vansbro. Hit kom många invandrare främst från Finland under åren 1570
till 1650. De uppmuntrades att flytta till detta område. Dock bosatte de
sig mestadels på kullarna kring nuvarande Sågen. Detta kan man väl
förstå då man ville komma bort från de sumpiga områdena med sin
insektsplåga. Det fanns god tillgång till virke och genom att dika
ur myrarna skaffade man sig ett jordbruk. På detta sätt fick man ett
självbruk som gick att leva på. Svenska myndigheter tyckte inte om detta
då någon handel
aldrig uppstod. För att
ge hjälp till detta, beslutades att bygga en järnväg för att kunna transportera
virke för vidare förädling på annan ort.
Denna
järnväg invigdes med sitt första tåg 1888. I och med detta blev det fart
på invandringen och utbyggnaden av Sågens samhälle. Stationens namn blev
just Sågen istället för Slagforsheden som ansågs av järnvägsstyrelsen
vara ett alltför långt namn. Detta efter den lilla såg som fanns vid Sågtorpet,
översatt från Finska, Sahen. 1889 byggdes stationshuset som alltjämt står
kvar. Samma år öppnades en poststation. Fram till 1917 var järnvägen i
kommunernas ägo, då den övertogs av Statens Järnvägar, SJ, efter
utbyggnad av sträckan Kristinehamn och Mora. Senare blev denna
sträckning del i inlandsbanan.
Samtidigt med nedläggningen av alla gruvor i Bergsslagen och satsningen
på Kiruna lades 1969 järnvägen ned i den allmänna omstruktureringen av
järnvägsnätet i Sverige. Kvar blev dock ännu en tid inlandsbanans
sträckning från Kristinehamn. Den är dock numera nedlagd, men finns
fortfarande kvar med början i Mora. Järnvägsrälsen i och kring Sågen
ligger dock fortfarande kvar. Kanske av försvarstekniska skäl och att
men sedan glömt bort den. Nu låg Sågen i dvala nästan som i sagan om Törnrosa och spinnrocken. Detta skedde ända tills den nya typen av människor kom i och med turismen. De gamla torpen köptes upp av fritidsälskande stadsbor som ville komma bort från städerna och uppleva skogen med dess paradis. Detta uppfattade arvingarna i Sågen och man bildade Sågens Bystugeförening, 1984, samt tillvaratog sitt arv från de gamla invånarna från Sågens storhetstid. |
|
Bystugeföreningens samlingshus som även innehåller den geologiska samlingen. För att nu kunna samla de föremål som dom gamla innevånarna i Sågen hade tillverkat för sin verksamhet var man tvungen att skaffa sig en museibyggnad. Pengar för detta ansöktes från EU. Dessa beviljades 2002 och med virke från egen skog som sågades på Snöåns sågverk var byggnaden klar 2004. Sedan började arbetet att fylla den med allehanda verktyg och saker från Sågens gamla innevånare. |
sid 4 |
Av de 6 bröderna på Brindåsen var det Anton som var den som var mest teknisk. Han byggde upp verkstaden och långt före elens ankomst till Sågen hade han en fotogenmotor stående utanför med en drivaxel genom väggen som över band i taket drev de arbetsredskap han hade skaffat eller tillverkat själv. Om dessa inte gick bra föredrog han handdrivna maskiner.
Den handrivna slipmaskinen till vänster användes för skärpning av borr och klippverktyg. Borrmaskingen till höger var fotmanövrerad. Det är klart att några större hål gick väl inte att borra i järn men för trä var den säkert alldeles utmärkt.
Med handrivna borrmaskiner tog det naturligtvis lång tid att göra hål i
järn. På denna tid nitade man oftast och då var det inte så noga med
precisionen på hålen. Därför hade man stansverktyg. Med dessa kunde man
ju också gör hål som hade samma form som stansen. Detta var ju viktigt
bland skogsarbetarna då man stansade handsågarna.
De första var naturligtvis den eldrivna slipmaskinen samt borrmaskinen med flera spindlar. Dessa blev ju av nöden oumbärliga när man började bygga traktorn, EPA:n och den 4 hjuliga lilla bilen. Nöden har ingen lag säger man och vid byggena av traktorn måste man ha en redig svar för att kunna bearbeta allt gjutgods som man också fick beställning på. Ju mer man kunde göra desto flera uppdrag fick man och troligen blev deras jordbruk lidande. Förutom denna tungviktare hade Anton en mindre svarv.
Handverktyg hade man många, precis som alla sk hemmafixare har idag på 2000-talet. Antons verktyg var säkert av betydligt hållbarare kvalitet, eller så berodde det på hans handlag att använda rätt sort till varje sak. Här en uppsättning av gjutmodeller som man gjorde. Gjutningen lämnades sedan bort till annan verkstad. |
Flygplanet |
Det var en gnistrande kall och vacker vinterdag på Brindsjön. Flygplanet
F-AHLE stod och sken i kapp med solen. Lennart höll på med att justera
tändningen på Volkswagen motorn och Åke satt i cockpit och kontrollerade
att allting fungerade genom att påverka rodren med spaken. Allting
verkade vara i ordning och så småningom gjorde man ett antal skutt innan
Åke drog på och lyfte. Men det var långt före denna stund som idén
att snickra ihop ett plan kom till. Bröderna hade naturligtvis länge
drömt om detta. Man kunde inte längre bygga ny utrustning som inte redan
fanns färdig och utprovad På femtitalet var det endast ett
flygplan som händiga händer med tekniskt kunnande kunde göras.
Visserligen var det absolut förbjudet att flyga med hemmasnickrade plan,
men regler är ju alltid till för att inte bry sig om. Snarare fick man
en ännu större vilja att göra ett plan. Lennart satt på köksbordet och
ritade propellerns skruv. Den var beräknad för att ge 50 hkr. Man hade
övat sig med segelflyg och från ett sådant plan "stal" man några
konstruktionsprinciper. Att man läst böcker om flygplan och deras
konstruktion kan man även se på planets konstruktion. Vingens upphängning
var sådan att den lätt kunde vinklas så att man fick den rätt i
förhållande till tyngdpunkten. Titta på bilden med det två stagen som
gick ned i flygkroppen. Detta sätt att placera vingen kallades för
Parasoll och användes i Sverige redan av
Enoch Thulin på hans modell D.
Konstruktionen kom som det mesta på den tiden från Frankrike. Det fanns
inga skevroder på den tiden så hela vingen vinklades när man skulle svänga. Nu
använde bröderna istället den iden för att få vingen i rätt vinkel för
att balansera tyngdpunkten. Genialt och dessutom kunde vingen byggas som
en enhet. Den första motorn var en 25 hk VW motor. Det fanns inga andra
begagnade på 50-talet. Den var naturligtvis lite svag men byttes senare
ut mot en 40 hk. |
Bilder från följande ägare har använts i
bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd: Referens 1: ©Björn Bellander bjorn.bellander(at)telia.com Referens 35: © Sågen Lennart Johansson www.Teknokkult.se |
Webbsida som avhandlar Sågen Teknikmuseum omfattar 5 sidor. © Björn Bellander 2006- |