Tvåradig amerikansk flygmotor Pratt&Whitney med 18 cyl. Ref 1

Svedino Bilmuseum
Text och bilder Björn Bellander 2010
Bilder aktuella 2009
Till huvudsidan
  English version Officiell hemsida


Uppdaterad
2014-08-24

©Copyright
Björn Bellander
Tatra, GO-ON, Coord, MG-WA, Hanomag, Mercedes 130H, Phanomobil, Mercedes 170H, Puch, Future Car, Andersson, Hupmobile, Thulin, Seneca, Renault, Daimler, Adler, Pierce Arrow, Desoto AirFlow, Mercedes 320.

Se även Svedino bildgalleri och Svedino flyg.
Sid 1
Skapad 100222

Officiell hemsida Svedino


Länkar

Tatra till salu

4 cyl. Tatra på Motala museum. Ref 1
Annons i Signalhornet 1983. Ref 1
Annons i Signalhornet 1984. Ref 1

Gunnar Olsson
 

Cord

Cord automobiles

Beg. Coord till salu i Signalhornet 1983. Ref 1

En Coord som deltog i Myrbergsrally 2010. Ref 1

Orginal Lycoming V8 motor. Ref 1

Id plåt som viar ett det är en 810. Ref 1

MG WA

MG OC

MG modeller

 

 

 

 

 

 

 

Hanomag
Hanomag story
Rekord

Picture gallery
Hanomag Henschel
Timeline

Tatra typ 77. ref 1
Tatra 97 1938
I Nesseldorf byggdes bilar och järnvägsmaterial från 1897. Man hade en egen 2 cylinders boxermotor. Konstruktören Hans Ledvinka var knuten till fabriken mellan 1905 till 1916. 1921 övertogs fabriken av Tatra koncernen och Ledvinka återvände från Steyr. 1933 kom modell 77 med svansmotor och centralrörsram. Hans Ledvinka hade stor respekt med sig och gjorde som han ville. Motorn var en V8, luftkyld med överliggande kammar, sfäriska förbränningsrum. Bilen hade bromsar på alla 4 hjulen och kuggstångsstyrning. Förkrigsbilar av Tatras märke finns troligen bara två i Sverige. På femtitalet importerades ca 100 bilar av vilka endast ett fåtal finns kvar. Bilen på bilden är förkrigsmodell och har en 4 cylinders motor. Den tredelade vindrutan anger detta. En Tatra kan beskådas i Hälsigborg på museet "Teknik på Farfars tid" och Motala bilmuseum

Cord 812. Ref 1
Cord 812 1937
Från början var Cord ett delmärke i Auburn Automobil. Errett Lobban Cord hade tagit kontrollen över Auburn och Duesenberg. Man behövde en modell som prismässigt låg mellan dessa bilar. Detta blev Cord. Det var Harry Miller som fick i uppgift att konstruera dess framhjulsdrivna drivsystem. Senare köpte man Lycoming. Han hade sedan länge byggt tävlingsbilar med egen motor som var framhjulsdrivna. Med dessa körde han på Indianapolis. Den första Cord benämndes L29 och var en konventionell lyxbil med lång motorhuv. Ju längre desto högre status. Man hade dock stora problem med drivknutar som inte klarade styrningsvinklarna och slets ut ganska fort. 1932 lades märket ned och låg i träda fram till 1936 då en ny modell presenterades, 810, som blev 812 med Lycoming V8, kompressor och växellåda av förväljartyp. 1937 kollapsade Cord och tillverkningen lades ned efter ca 3000 bilar. Pressverktygen såldes till Graham-Paige och Huppmobile. Bilen tillverkades fram till krigsstoppet för personbilar 1941. Många replikor har byggts efter kriget. I Vislanda fanns en man, Agart Carlsson som ägde en Cord. Han hade fått den som betalning för verkstadsjobb på 50-talet. Denna man besökte jag och min bror flera gånger. Han samlade på allting, men var ej omtyckt av kommunen då ordningen ej var den bästa. Sista gången vi var där bodde han på pensionärshemmet. Vi tog med  honom på en biltur för titta på hans gamla lokaler. Året därpå hade han lämnat jordelivet. Bilen köptes/togs över under hans tid på pensionärshemmet av Sture Tall i Jönköping och lär fortfarande stå i delvis renoverat skick. Här upphör mina ledtrådar.
Träffade på en Cord när jag deltog i Myhrbergsrallyt 2010 se bilderna.
Ursprungligen en Lancia D50 formel bil. Ref 1
GO-ON
En tävlingsbil som från början var en fabriksbyggd Lancia. Den byggdes om efter nordisk specialstandard, som var mycket populärt i början av 50-talet. Det var Gunnar Olsson i Karlskoga, som också var inblandad i motortävlingsbanan där, som ledande kraft. Förebilden för honom var den Lancia D50 som blev ursprungsmodellen för alla formelbilar på den tiden och också förebild för Ferrari bilarna, då man övertog Lancia stallet efter problem med ekonomin.. Utformningen av fronten är den mycket, på den tiden populära, Alfa Romeo grillen. Motorn var naturligtvis en Ford V8 sidventil.

MG WA. Ref 1
MG WA 1937
MG var ett märke som var känt för sina små midgetbilar. Dessa var komplicerade för sin tid och dyrbara att tillverka. MG koncernen såldes inom bolaget Nuffield till Morris. Här började man bygga bilar av standarddelar. Det dröjde dock ej länge förrän två personer i företaget Lord och Kimber hade olika uppfattningar om en typ av tillverkning som skulle vara en mer lyxig bil. För detta hade man modellen Wolseley 6. Han hoppades att det bara var att sätta på en MG grill för att kunna sälja denna 2.5 liters "Wolseley".  Olika modeller kom som t.ex. SA, VA och WA. Endast ett fåtal tillverkades. Ovanstående bil kommer från Stockholm och köptes av Svedino 1965 då den var i ett bedrövligt skick.
Hanomag Rekord 1934. Ref 1
Hanomag Rekord 1934-38
Det var en fabrik som startade redan 1835 och ägnade sig först å tyngre utrustning som lokomotiv och ångmaskiner. Den första bilen kom 1924. Det var den välkända bilen med öknamnet "Komissbrot". Det var ju den limpa som soldaterna fick när man var inkallad och under kriget. Se under Ziegenhagen. Hanomag hade länge gjort diesellastbilar och sålde också ut en personbil med dieselmotor. Denna var omtyckt och sålde bra i Tyskland och även i Sverige. När Volvo höll på med planeringen av PV444 köpte man in en Hanomag för att studera dess fribärande kaross, vilket Volvo också fick. Hanomag upphörde som modellnamn ca 1970, då uppköpt av DaimlerBenz. En orolig tid började för Hanomag Henschel och motortillverkningen såldes till Volvo och produktions anläggningen flyttades till Sverige. Numera ägs 2010 gamla Hanomags produktionslokaler av Japanska Komatsu och man tillverkar tyngre utrustning som grävmaskiner och dylikt.


Sid 2



Länkar

Mercedes Benz 130
Mercedes Benz 130H på Sparreholms museum. Ref 1

130H
150H
170H

 

Future Car
Boras Djurpark

 

Phänomobil 3 wheeler
3 wheeler

Gustav Hiller
Robur Truck

 

Info skylt Puch. Ref 1
Puch
Puch Split Single
Puch motorcycles

Mercedes 130H. Ref 1
Mercedes-Benz 130H 1934-38
I början av 1930 började man söka nya vägar att bygga upp en bil. Framför allt berodde det på den verkstadsmässiga utvecklingen om plåtpressning. Porsche var en konstruktör gjort flera olika bilmodeller åt olika tillverkare som Steyr Tatra, NSU, Zündapp och början till Volkswagen som han gjorde på sitt lilla konstruktionskontor. Kända namn är Porsche och Hans Ledwinka. Porsche var ju fram och tillbaka anställd som projektledare hos Mercedes Benz. För denna svansmonterade bil är Hans Nibel mest känd som chefs ingenjör. Edmund Rumpler hade tagit fram en märklig modell med svansmotor, kallad Tropfen-Auto. Detta namn använde även Mercedes på en racing bil, Tropfen-Wagen.
Bilen försågs med olika 4 cyl. motorer 1300 cc, 1500 ,cc och 1700 cc. Mercedes 170H Sport  Mercedes Benz museum. Ref. 1
samt en 3 cylinders dieselmotor. Dieseln misslyckades och kom ej ut på marknaden annat än som testbilar. Bakvagnen hade pendelaxlar och växellådan låg framför motorn. Detta var egentligen en typisk Porsche lösning som användes på Volkswagens testbilar. Se Autostadt. VW-historia.
Trots att den hade för den tiden goda vägegenskaper, såldes den dåligt, och modellen lades ned efter 1936/37.

Future Car. Ref 1
Future car 1951
I Borås fanns en man Sigvard Berggren, som fick för sig att bygga en framtidsbil. På den tiden var allt som skulle slå ha flygplans design. Denna bila hade en ram av stålrör och en 100 hk Fordmotor placerad baktill. Med denna åkte han runt i Sverige och demonstrerade den på utställningar, tävlingar och mässor. Bilen var så lång att man på mitten hade ordnat ett litet pentry och plats där man kunde sova. Så småningom började dock Berggren att ägna sig åt sitt riktigt stora intresse Borås Djurpark.

3 hjuls Phänomobil 1912. Ref 1
Phänemobil 1912
Denna firma startades 1907 och tillverkade först, som alla på den tiden, cyklar och motorcyklar. Firman döptes 1910 om från Fahrradwerke till bara Werke. Gustav Hiller var ägaren. Deras största framgång blev en trehjuling enligt ovan. Motorn var i början en luftkyld V2 motor på 880 cc. Senare 1912 använde man 4 cyl luftkyld 1536 cc motor. Det var en tungt aggregat som satt längst fram men ändå blev det en konstruktion som  höll. Bilen blev populär för lokala transporter och fanns till långt in på 50-talet i södra Europa. Efter 1925 upphörde personbilstillverkningen och man koncentrerade sig på sin egen lastbil Granit. Efter kriget 1945 nationaliserades fabriken och fick tillverka lastbilar under namnet Robur. När detta hände var Gustaf Hiller sedan länge borta.
Puch 1912. Ref 1
Puch 1912
Johan Puch som länge under slutet av 1800-talet tillverkat cyklar, beslöt sig för att starta en firma som etablerades 1889. Nu tillverkade man cyklar och vagnar och 1901 började man ta fram motorer. Bilen kom naturligtvis som ett brev på posten 1904 och nu etablerade men sig i Österrike som en stor och viktig verkstad, fabrik med alla sorters motorfordon på sitt schema. WWI kom nu och dubbelmonarkin Österrike-Ungerns militär behövde mängder av fordon. Även den Österikiska kungafamiljen fick sina bilar från Puch om de inte använde häst och vagn tillverkade av Lohner. Som alla tillverkare av fordon under kriget expanderade Puch kraftigt. Tråkigt nog blev Imperiet besegrat och en kraftig nedgång i beställningarna blev följden. Puch gick på knäna. Bankerna sände då en italiensk ingenjör Giovanni Marcelino för att sätta fart på företaget. Johan Puch hade vid det här laget dragit sig tillbaka. Med Giovanni togs den berömda dubbelkolvsmotorn fram, som dock redan fanns i Italien. Motorn förbättrades och användes flitigt i Puchs produkter. Nazityskland tog ju över i samband med Anschluss och företaget fick specialisera sig på militärprodukter. Arbetskraft fick man från det närbelägna koncentrationslägret Mathausen, ett av de värsta under kriget. Efter kriget blev det flera sammanslagningar, först med Fiat. Under femtitalet levererade man mest motorcyklar, mopeder och scooters. Vid sidan fortsatte militärproduktionen. Österrike blev ju fritt från Ryssland genom att Ryssarna uteblev från ett möte varvid landet fick öppna gränser mot väster. Sedan på 70-talet kom en sammanslagning med Mercedes-Benz samt ett samarbetsavtal med Volkswagen.


Sid 3



Länkar

Andersson
Info skylt Anderson car. Ref 1

John Gary Andersson
1921 Andersson
Boken om Andersson scannad av Google

Hupmobile 1914
Info skylt Hupmobile. Ref 1
Hupmobile story
Hupmobile

Hupmobile Motors

 

 

Thulin 1920
Info skylt Thulin A20. Ref 1

Thulin story

Thulin bil från Malmö Tekniska museum. Ref 1
Thulin bil på Sparreholms museum. Ref 1

 


Seneca 1920
Info skylt Seneca 1920. Ref 1
Seneca Motor car

Seneca add

Anderson USA. Ref 1
Andersson 1920
Denna firma Andersson Carriage startade 1886 och  tillverkade i början av 1900-talet en sk High Wheeler med höga trähjul och massiva däck. Man hade en V2-motor. 1910 startade men igen efter et productions uppehåll och började tillverka "normala bilar". Idén hos ägaren var att man skulle erbjuda kunden onskad typ av kaross och färg. För detta köpta man egen skog som avverkades för trävirket till bilen.  Motorn i denna bil var en Continental 6 cylinders. Fabriken tillverkade bilar fram till 1926 då en skatteskuld tvingade ägarna att sälja fabriken och märket lades ned. John Gary Andersson drog sig tillbaka med kvarvarande pengar som räckte till ett gott liv. Under denna tid skrev han sina memoarer och spelade golf. I fabrikslokalerna öppnade ett Print och Fishing company. Här finns idag 2009 endast en byggnad kvar från biltillverkningen. Till Sverige importerades 8 bilar och av dessa är Svedinos vagn den enda kvarvarande. Totalt finns 11 (osäker siffra) bilar kvar i världen.
Thulin A20. Ref 1
Thulin 1920
Om Thulins bilar med namnet Thulin finns väldigt lite skrivet. Dessa är de bilar jag sett och det finns även en bil på Tekniska museet i Stockholm. Motorcykeln som också tillverkades efter konstruktion av Ivar Malmer och Thord Ångström skall finnas men jag har inte sett någon. Bilen som var en produkt som skulle ersätta flygplanet efter kriget. Ritningar köptes genom Gustaf Dahléns hjälp från den Tyska tillverkaren av AGA bilen, som i sin tur var ett licensbygge av en Belgisk bil från FN fabriken. Thulin tillverkade allt själva utom vissa saker som förgasare och tändning samt en del instrument som köptes. AETA byggde upp en komplett tillverkning av bilar med provriggar och de gjöt även motorblock och bakvagnar själva. Detta gjordes till bara ca 300 tillverkade bilar, då man tvingades i konkurs. Läs mer på min sida om Thulin.

Hupmobile 1914. Ref 1
Hupmobile 1914
Robert C Hupp började sin karriär hos Olds och Henry Ford innan han startade sitt eget 1909. Han tog naturligtvis med många av de anställda hos Ford och Olds och redan 1913 hade han tillverkat 13000 bilar. Till 1924 tillverkades bara sidventilsmotorer och sedan erbjöds en 8 cyl. eller en 6 cyl bil. Man var nu inne i depressionsåren och stora ansträngningar gjordes för att ta fram en modell som skulle slå hos köparna. Från Huppmobile kom Volvos produktionschef, Ivan Öhrnberg 1933. Han hade redan 1926 utvärderat Volvos testbilar. Designern Raymond Loewy kom med en annorlunda bil med inbyggda strålkastare och 3 delad vindruta. Denna modell kunde dock ej vände försäljningsminskningen och fabriken blev tvungen att stänga i 18 mån. Man hade också köpt pressverktygen till Coord 810/812. Jämför utseendet på Hupmobile Skylark 1941 med original Coord. Graham Paige skulle tillverka denna bil men på grund av stora förseningar förstördes det i början stora intresset och fabriken stängdes i oktober 1940. Efter kriget blev man underleverantör till övrig bilindustri.
Seneca 1920. Ref 1
Seneca 1920
Denna bilmodell tillverkade i en liten stad Fostoria i Ohio och liknade mycket en T-Ford men hade 28 hk motor mot T-Fordens 20. Dessutom kostade den nästan dubbelt upp. Bilen hittade Svedino på en större gård i Revsund där den stod undanställd. Den köptes och renoverades på Svedino sätt.
Denna tillverkning etablerades av J.H. Jones och några medhjälpare som ställde upp med pengar. I början tillverkades 4 olika modeller till ett lågt pris om ca $675. För denna tillverkning hade man skaffat den gamla lamp- fabrikens lokaler. 293 bilar byggdes detta år. 

Man döpte nu om företaget till Seneca Motor Co för att bättra på imagen. Företaget lyckades överleva tills dess Henry Ford började med sin mass tillverkning i liner. Den sista bilen kom ut 1924. Det är osäkert om bilen benämndes Seneca från början.


Sid 4

Länkar

Renault
Info skylt Renault 1923. Ref 1

Renault story
Early Renaults

Daimler
Info skylt DSaimler 1908. Ref 1

Daimler
Daimler Royal Car







Adler
Adler klubb














Pierce Arrow
Pierce story

Pierce mc
Guldkungen

 

 

 

 

 

DeSoto
DeSoto

DeSoto Aiflow
Hernando DeSoto

 

 

 

 

 

 

 

 

Mercedes
Mercedes 320

Mecedes 290

Renault 1923. Ref 1
Renault 1923
1898 började Louis Renault att tillverka en bil med DeDion motor på 1.75 hk. Luftkyld med kardan och diff., 3-stegs växellåda med backväxel. En mycket avancerad konstruktion. 179 ex. såldes. Från 1902 ökade motorvolymerna upp till 6.3 l, på grund av kravet från tävlingsbilarna. Från 1904 till 1928 höll man fast vid en konstruktion med L-topp motor, gjutna cyl. block i par, magnettändning, termosifonkylning och kylaren placerad bakom motorn. 1905 kom modellerna AX och AG som var grunden till alla Renaultbilar även de berömda Taxis de la Marne. Paris taxibilar hjälpte till att flytta Franska armén under slaget vid Marne, vilket gjorde att tyskarna stoppades. 1908 kom 6-cyl. bilar. 1911 avtagbara hjul, och trycksmörjning. Mer än 10000 bilar tillverkades. Renault har egentligen ej haft någon down-period av betydelse. Ett mörkt kapitel är Louis Renault död i fängelse 1944, efter anklagelse om samröre med nazisterna. Renault fabrikerna tillverkade lastbilar åt Tyskarna, men vad hade han att välja på? Efter hans död nationaliserades företaget. Under och efter kriget utvecklades i hemlighet en liten bil, CV4, enligt sägnen med hjälp? av bl.a. Ferdinand Porsche som satt i fängelse för krigsförbrytelser i Frankrike, inlånad till Renault. En sanning är att Ferd. köptes loss för en ansenlig summa med franc. Företaget gjorde länge inga egna karosser utan de lämnades till karossmakare i Frankrike.

Pierce Arrow. Ref 1
Pierce Arrow
Familjen Pierce delade upp de olika produktionsenheterna så att sonen Percy fick ta hand om motorcyklar med fadern fortsatte med velocipeder samt byggde upp lastbilstillverkning. Främst då brandbilar. Dessa tillverkades fram till 1932, motor och cykeltillverkningen gick  i konkurs 1914. Den första MC:n kom 1909 med 4 cylinder maskin. 1910 gav man ut en singel cylinders maskin. Den fina 4 cylinders varianten var mycket kostsam. Pierce tillverkade också en lyxbil känd under namnet Pierce Arrow. Den hade en konstigl montering av lyktorna fram som var inbyggde i framskärmarna på ett speciellt sätt. Läs gärna den fina länken Pierce story som berättar allt.
John Bryntesson, Guldkungen kallad, var en man från Dalsland som utvandrade till Amerika före 1900-talet för att leta guld. Han var en av de få som lyckades och kom hem med en förmögenhet på 300 miljoner dollar. Då hade han en Pierce Arrow med i bagaget. Se mer under museet i Köping.

Mercedes Benz 290-320 1936-37. Ref 1
Mercedes 290-320
Dessa modeller fanns åren 1936 och 1937. Bilarna byggdes med olika karosserier, 2 dörrars eller 4 dörrars. Dessa benämndes med olika bokstäver. Se min text från Mercedes Benz museet. Typ C var kabriolet modellen. Bilarna var populära hos den Tyska officerskåren. Ju finare Mercedes man kunde åka med mellan staberna, desto högre status. Se den Mercedes som Göring hade i sitt garage på min sida om Sinsheim veteraner. Cabben var manuell men dock isolerad som var vanligt på tyska bilar. Notera det blanka däcket.
 

Daimler 1908. Ref 1
Daimler 1908
Daimler var ju från början ett tyskt märke. Det kom till England genom att en Frederick Simms träffade Gottleib Daimler i Tyskland 1890. Då kom de överens om att Simms skulle importera en motor. Daimlers speciella utförande av kylarens överdel blev dess igenkänningsmärke i alla kommande år. Motorn såldes också till Rover som då även löpte patenten. Bilen drevs på bakhjulen av kedjor och dessa måste demonteras varannan dag för att kokas i en blandning av talg och grafit, en smutsig återkommande smörjning som var mycket omständig.
Från 1905 till 1953 var Daimler det bilmärke som den Engelska kungliga familjen hade i sitt garage. Det svenska kungliga garaget innehåller 2 st Daimler. En med dubbelt baksäte för att kunna härbärgera drottningens festklänning.

Adler Autobahn. Ref 1
Adler Autobahn 1938
Adler Autobahn är en mycket intressant bil. Den kom med Airflow stilen som alla trodde på, men ingen köpare ville ha. Bilen hade 6 cyl. 2500 cc och framhjulsdriven. En sådan  annonserades i Classic Motor 2003 från Norge. Helt nedrostad utan motor. Alla som har ägt framhjulsdrivna Adler vet att de ej hade någon vattenpump. Motorn var monterad med växellåda framåt och fläkten/generator drevs av kilrep alldeles framför kopplingen. Det kilrepet var delat! Dessutom hade den kvartselliptiska bladfjädrar monterade i bilens längdriktning med bakre fäste i bakaxeln och främre ungefär i höjd med mittre dörrstolpen. Fram var det 2 bladfjäderpaket tvärs som bildade hjul upphängningen, en över växellådan en under. En mycket intressant konstruktion. Bl.a. behövde inte ramen gå över bakaxeln.

DeSoto AirFlow 1934. Ref 1
DeSoto 1934
DeSoto var ett märke som startades inom den blivande Chrysler koncernen. Man valde att knyta ihop bilnamnet med upptäcktsresanden Hernando de Soto. Carl Breer arbetade med utveckling hos Chrysler och var intresserad av en design som var aerodynamisk. Kanske man inte 2010 kan kalla bilens utseende för detta med andra kriterier gällde på 1930-talet. Då var man mer intresserad av att göra något som skulle locka kunder. Bilen fick i motsats till det vanliga i Amerika en självbärande kaross och kunde erhållas från 1934 med 6 eller 8 cylinders motor. Modellen sålde dock dåligt och designen behölls endast fram till 1938 trots att man utrustade den med mycket extrautrustning. DeSoto var den billigare modellen då man även sålde en Chrysler Airflow. Tillverkningen av märket DeSoto upphörde 1960 under den lågkonjunktur som kom då även Edsel och andra märken försvann. Man skall dock veta att i Amerika förvann endast namnet. Större delen av en DeSoto uppstod med ett annat märke i nosen.


Andra museer i denna webbsida
Museumlista
Autostadt
AUDI Ingolstadt
Assa museet Atvidaberg
Arvika bil mc museum
Adalen Bil MC museum
Arsenalen pansarmuseum
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
National MC Museum Australia
Porsche
Pansarmuseum
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Motala Bil MC museum
Sveriges Järnvägsmuseum
Eskilstuna
VasterasFlygmuseum
Grimetorp Radio
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina
Scania Industrimuseum

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander