Museiägaren Bengt Strand. Ref 1 Hälsingsborgs tekniska museum Farfars bilar.
Text och bild Björn Bellander. Bilder aktuella 2010 2015
Tillbaka  English version
Ägaren Bengt Strand har i augusti 2012 avlidit och museet är stängt.

sedan 060110
Uppdaterad
2016-05-01
© Björn Bellander
web counter
web counter

Austin  Benz  Buick  BMW Isetta  Brandbil  DKW  Ford  Ford-T  Flygplan  Heinkel  Lloyd   Minerva

Titta också i dessa webbsidor
Farfars motorcyklar.
Farfars motorcyklar galleri. Farfars bilar galleri.

Mercedes  NSU Prinz  Oakland  Renault  Scania  Standard  Triumph  Tatra  Willys Vram Racer  Fulda  150717  Lankar
Sid 1

Skapad 101024
Tillbaka


English version

Ford model C Ten 1936

Ford model Y 1933. Ref 42

Ford modell C Junior. Ref 41

Ford 8 (7y body) 1937. Ref. 43

Länkar

Ford Y GB

Ford Junior 1936

Ford model C

Fords Y & C models

 

Ford Junior 1933-34. Ref 1

Ford Model C Ten ca 1935

Modellen hette från början Y och fanns först i England. 1932 - 1935. Den hade då en 998 cc motor.
Detta är troligen en tysktillverkad modell C. Den benämndes med flera andra namn varav ett i Sverige var Eifel. Bilen tillverkades i Köln 1935 - 37. Bilen erbjöds också som urtyp till Hitlers satsning på folkets bil. Volkswagen. I det utförande fick den en träkaross och blev berövad sina kofångare och fotbräden. Inga exemplar lär ha överlevt. Det fanns både 2 och 4 dörrars karosser. Fords fabriker i Köln bombades aldrig av de allierade.

Det sägs att detta berodde på att Henry Ford hade ställt ett ultimatum till Amerika att hans fabriker i USA skulle stoppa sin produktion om det hände. Bland annat tillverkades Jeepen hos Ford i USA.
Motorn till 7W var normalt en 1172 cc på 30 hk.
Denna motor blev mycket populär bland biltrimmarna i England. Bilarna tillverkades i nästan alla bilproducerande länder England, Frankrike Spanien, Tyskland och Australien. Alla de olika modellerna var egentligen en nedskalning av de i Amerika producerade Ford bilarna.
Utvecklingen av denna Ford från 1932 till mitten på femtiotalet blev en av de populäraste bilmodellerna. Läs mer i länken Fords Y&C models.

Ford 7W De Luxe 1938. Ref 44Ford Preferct 1938-49. Ref 45Ford Prefect 1949 - 53. Ref 46Ford Prefect 100 E 1953 - 59. Ref 47


 Sid 2

Tillbaka


English version
 

Renault ca 1909

Renault med praktkaross tillverkad i Sverige. Finns på museet i Hoting. Ref 1

Renault förarsäte. Ref 1


Renault Voiturette 1901. Ref 38
 

Länkar

Renault story

Early Renaults



 



 

Renault ca 1909. Ref 1
 
Renault ca 1909
1898 började Louis Renault att tillverka en bil med DeDion motor på 1.75 hk. Luftkyld med kardan och diff., 3-stegs växellåda med backväxel. En mycket avancerad konstruktion. 179 ex. såldes. Från 1902 ökade motorvolymerna upp till 6.3 l, på grund av kravet från tävlingsbilarna. Från 1904 till 1928 höll man fast vid en konstruktion med L-topp motor, gjutna cyl.block i par, magnettändning, termosifonkylning och kylaren placerad bakom motorn. 1905 kom modellerna AX och AG som var grunden till alla Renaultbilar även de berömda Taxis de la Marne. Paris taxibilar hjälpte till att flytta Franska armén under slaget vid Marne, vilket gjorde att tyskarna stoppades. 1908 kom 6-cyl. bilar. 1911 avtagbara hjul, och trycksmörjning. Mer än 10000 bilar tillverkades.
Renault har egentligen ej haft någon down-period av betydelse. Ett mörkt kapitel är Louis Renault död i fängelse 1944, efter anklagelse om samröre med nazisterna. Renault fabrikerna tillverkade lastbilar åt Tyskarna. Efter hans död nationaliserades företaget. Under och efter kriget utvecklades i hemlighet en liten bil, CV4, med enligt sägnen hjälp? av bl.a. Ferdinand Porsche som satt i fängelse för krigsförbrytelser i Frankrike, inlånad till Renault. Sanning är att Ferd.s son köpte loss honom för pengar han tjänade på Cisitalia bilen. Företaget gjorde länge ej egna karosser utan de lämnades till karossmakare i Frankrike.
En Renault som har det fullständiga namnet Type D Serie B Voiturette och kan ses på Köpings museum. Typiskt för detta märke var efter 1902 att kylaren placerades bakom motorn. Man kanske fick värme till kupén.


 Sid 3

Tillbaka


English version

Ford T 1918

 

Länkar

Ford T spec.





 


 


 Sid 4


Tillbaka

English version


Austin Seven

Austin Seven. Ref 1

Länkar

Austin Motor Co

Austin Seven Gallery

Austin Seven

Austin Seven barn find

 

 

Austin Seven. Ref 1
 
Austin Seven
Den bilkonstruktion som tillsammans med Ford Y blivit mest kopierad/populär och spridd är Austin Seven.

Saken var dock den att Seven kom redan 1922 och Ford Y 1932. Herbert Austin var en självlärd bilentusiast i början av 1900-talet. Det var på den tiden som man genom självstudier och att arbeta med bilkonstruktioner kunde skapa framgångsrika företag/bilar.

Han arbetade som konstruktör av verktyg hos Wolseley och hade känslan att med sina idéer kunna göra en bättre bil. 1905 startade han en egen tillverkning av en Austin. De modeller han tog fram i början var vanliga familjebilar. De hade namn som Austin Twelve och Twenty. Han hade även samarbete med Hotchkiss till vilken han sålde motorer. Det blev inga stora vinster och han insåg att en liten bil var det rätta för England.

Här beskattades bilar efter hästkraftantalet. Dessutom var drivmedlet dyrt. Under första världskriget tjänade han dock bra med pengar.
Dessa användes för att 1922 ta fram en bil som skulle passa England. Det blev Austin Seven. Bilen hade en liten motor på 850 cc och 13 hk, tvåsitsig med hjälpsäte. Motorn hade 4 cylindrar och till vidare endast två lager. Hela England köpte denna modell. Säkert hade man den mest för att kunna åka med på pubrundorna. Herbert Austin etablerade sin modell i hela Europa.

De bilar som köpte licens för att kopiera var BMW med Dixi, Rosengart, Datsun i Japan. I Amerika som Bantam och den danska mc:n Nimbus och även den framtida Jaguar Swallow som grund. Totalt byggdes 375000 Seven.

Nu sneglade han på en stor exportmarknad Amerika. Här startade han firman American Austin i Butler Pennsylvania.
Hemma i England såldes Austin Seven så bra att den blev grunden till alla de hembyggen som uppstod, varav många så småningom blev egna biltillverkare. T.ex. Lotus med främst Lotus Seven och andra sportbilar.
Austin Seven blev så småningom grunden till  den berömda hundkojan.


 Sid 5

Tillbaka

English version
 

Minerva typ AC
1925

Minervamärke. Ref 1

Baksäte. ref 1

Förarplats. Ref 1

Sedd bakifrån. Ref 1

Slidmotorn. Ref 1

Aktiebrev till Minerva. Ref 1

Minervette på Svedino museum. Ref 1

Länkar
Minerva Automobile


Minerva MotoCyclets

Minerva Cars

Minerva bilder

Minerva pansarbilar

Minerva AC 1925. Ref 1
Konsulns namnchiffer. Ref 1Konsulns namnplåt. Ref 1Förarplatsen. Ref 1

Minerva 1900 - 1939
Minerva är att sådant där märke med mystisk historia bakom sig. Det är vad man tror.

När bilmärket studeras visar det sig inte finns någon spännande historia. Sylain De Jong, bröder, startade cykeltillverkning i början av 1890-talet, nästan samtidigt gjordes mindre motorer och man blev  stortillverkare av sådana för motorcyklar. De producerade  även en egen motorcykel som sålde ganska bra.

Det var dock inte detta som bröderna ville komma fram till utan man satsade på bilar. Den första var en Panhard liknade skapelse som kom ut 1904. Då fanns det många med mycket pengar som var beredda att betala för lyx.

Det tåget hoppade Minerva på. Dessutom bytte man motor i och med att man köpte licens för Knight dubbelkolv slid motor. Från 1909 var alla bilar som levererades försedda med slidmotor. Det som gjorde att Minerva kunde hålla på med lyxbilar för en liten kundkrets var att Belgien var det första landet som införde pansarbilar i sin armé.

För detta passade Minervas chassin bra. Man kan jämföra med att i England byggdes Rolls Royce Silver Ghost om till pansarbil. Här fanns också Lanchester som specialiserade sig på denna typ.

Detta betalade det som Minerva behövde för att fortsätta med dessa stora dyra bilar. På 20-talet blomstrade bilförsäljningen och fram till 1926 ökade den hela tiden. Minerva blev Belgiens största tillverkare med 1600 anställda och 2500 tillverkade bilar. Samtidigt gjorde man sina egna karosser till skillnad från andra lyxbilstillverkare.

Efter 1928 - 29 sjönk försäljningen kraftigt och man åtog sig att bygga på karosser till Adlers 4-hjuls drivna bilar ca 1935. Man blev också tvungna att slå sig ihop med den andra Belgiska biltillverkaren Imperia. Man kan se på Imperias kaross från 1938 påverkan av Adlers design.

Ett försök till en ny modell kom 1930 men den sålde dåligt och få bilar tillverkades fram till 1935. Försök med Fords V8 motorer gjordes med framhjulsdrivning men kom ej längre än till en prototyp. En ny modell som hade både torsion fjädring och framhjulsdrift kom 1953.


 Sid 6

Tillbaka

English version

Benz buss
Importerad 1918 som delar.

Benz buss från 20-talet. Ref 1

Benz Info. Ref 1

Länkar

Benz modeller 1912 -
 

 

Benz Buss. Ref 1
 
Benz Buss importerad 1918

Mellan 1912 - 1918 levererade Benz många olika typer av chassin och motorer. Detta är en ombyggd sådan av okänd beteckning kanske från 1916 eller därikring. Efter kriget fick inte Tyskland på grund av

Versailles freden exportera någonting som kunde tänkas vara krigsmaterial. Delar gick bra. Svenska flygvapnet, på den tiden marinflyget, importerade flygplan i delar. Denna buss blev nog en av de sista som omfattades av denna bestämmelse. Ombyggd och säkerligen förlängd för att kunna bära busskarossen.


 Sid 7

Tillbaka

English version
 

Ref 1.

Länkar

GP Vram 1933

Sveriges GP Vram

Chevy Vram racer med Forda ram och Citroên hjul. Ref 1
 
Det tävlades friskt i Sverige med ombyggda bilar.
Här en Chevrolet 6 cyl iordninggjord på en lättad ram för tävlingarna på landsvägsbanan i Vram 1933. Bilen kraschade, blev kvar och hamnade så småningom på detta
museum. Bilen ovan borde vara Martin Strömbergs. Det stämmar dock inte med tävlingsnumret. Se länk. Astrid Lindgren var sekreterare under detta lopp och intervjuas många år senare i YouTube filmen.


 Sid 8

Tillbaka

English version
 

Buick 8 1933

Buick. Ref 1

Länkar

Durant





 

Buick 8 1933. Ref 1
 
Buick 8 1933
När  bättre vagnar skall byggas skall Buick göra det var en slogan för Buick.

I bilismens barndom arbetade en ingenjör, David Buick, med tillverkning av stationära ångmaskiner för jordbruket. Hans mål var dock att göra en egen bil och marknadsföra den. Han började med att göra en motor.

Som många entusiaster i början var även David inte någon ekonom och hade snart gjort av med alla pengar han lånat för att starta en bilfabrik.

Den som råkade värst ut var chefen för en plåtslagarverkstad från vilken David hade lånat pengar.

William Durant var en känd investerare. Han grep in och tog över Buicks fabrik 1904 och innan året var slut hade han fått igång tillverkningen.

Som många andra grundare av sedermera kända bilmärken försvann David Buick i den Amerikanska dimman.

Durant förde samman alla underleverantörer till Buick och skapade så General Motors.


 Sid 9

Tillbaka

English version
 


Mercedes 170V 1937

Info. Ref 1

Kungligt reg. nr. Ref 1



 

Prins Bertils Mercedes Cab. Ref 1
Denna 1937 Mercedes B-cab är omgjord så att baksätet har blivit ett extrasäte även kallat för svärmorslucka. Observera att cabställning ej finns till bilen. Troligen beställd av Prins Bertil själv. Länkar till denna bil finns ej. Prins Bertil arbetade som lärling/montör hos Thulinverken i Landskrona 1928.


 Sid 10

Tillbaka

English version

Trampbil. Ref 1

Motorlager. Ref 1

Tatraplan. Ref 1Vespa bil. Ref 1En av flera Heinkel som finns här. Ref 1BMW Isetta. Ref 1







Tatraplan Tatra                Fulda                                Heinkel                            BMW Isetta

Willys Overland. Ref 1Triumph Mayflower. Ref 1Lloyd. Ref 1Standard 8. Ref 1





Willys                               Triumph Mayflower        Lloyd                                Standard 8 Standard
Förmodell till American


 Sid 11

Tillbaka

English version

Oakland 1915

Oaklands märke. Ref 1

Oakland info. Ref 1

Fjäderupphängning. Ref 1

Fjäderupphängning bak. Ref 1

Länkar

Oakland

2 sits Oakland. Ref 1

Oakland 1915 2 sitsig sport.

Man kan säga att karossen är under renovering. Märket köptes upp av Durant för att införlivas i GM:s lista på bilmärken. Dess modeller sålda dock dåligt gentemot dess billigare systerbil Pontiac och Oakland lades ned efter 1940.


 Sid 12

Tillbaka

English version

Hobby plan byggt på stomme av BA 4



Motorinstallation. Ref 1

Motor från Citroen (Panhard?). Ref 1

Info. Ref 1

Om detta plan

Hobby planet. Ref 1

Hobby plan som är hembyggt, med stommen från en BA4 som grund. Renoverare och pilot var fotograf Egon Alm i Åstorp. Motorn är en 2 cylinders fransk motor från 1939. Troligen en Citroen eller Panhard.
Med beteckningen BA4 är det troligt att det är ett tidigt plan konstruerat av Björn Andreasson, senare känd svensk konstruktör hos SAAB. Se länk.


 Sid 13

Tillbaka

English version


NV (MC) motor. Ref 1

Troligen en sidventils MC motor. Ref 1

Motor till en Jowett Javelin sent 40-tal. Ref 1
Jowett Javelin

NSU Prinz. Ref 1NSU Prinz. Ref 1Den stora mängd småprylar som fanns. Ref 1Denna DKW fick stå utomhus. Ref 1





NSU Prinz                         NSU Prinz modellbilder                                             DKW F5 DKW F7



Sambo/hustru till Bengt Strand. Ref 1Museiägaren Bengt Strand. Ref 1Reservdelslager. Ref 1Tidig Chevrolet lastbil ombygd till brandbil. Ref 1





                                          Bengt Strand ägare
 


 Sid 14

Tillbaka

English version
 

Körstillstånd som delades ut under WWII. Ref 1

Brandbil i Nyvång. Ref 1
Detta är en Ford T lastbil ombyggd till brandbil.


 Sid 15

Tillbaka

English version
 

Scania ca 1905

Länkar
 

Scania Vabis museum

Scania Vabis

Scania. Ref 1

Scania bil byggd på 10-talet i Skåne före sammanslagningen med Vabis.


 Sid 16

Tillbaka

English version
 

Museet idag 2015



Den yta där Bengt förvarade bl.a. en röd DKW. Ref. 1

Smygbilden in i museet av småbilarna. NSU. Ref. 1

Jag kommer inte ihåg denna vägskrapa från mina besök. Ref. 1

Entrén till tvärgången. Här var resterna av en Rex MC placerad. Se sid 18 i  MC delen. Ref. 1

Museet med sin entré. Ref. 1

Bengt Strand avled 2012 i Sveriges vanligaste sjukdom för män, dvs cancer. Alla undrade om det skulle bli en stor auktion av alla de fina objekt som fanns på museet. Dock hördes ingenting, motortidningarna var tysta och Hälsingborgs dagblad skrev heller  ingenting. Museets hemsida skrev att det var stängt och hänvisade till ett telefonnummer till vilket något svar ej gick att få. Eventuella rykten om något annat museum gått in med ett bud till änkan skulle genast ha bli känt. Men ingenting. Familjen har två söner som bodde (bor) i USA. Detta avslöjade Bengts hustru för mig när jag frågade vid ett besök vilka som skulle ta över. Det skulle inte vara några problem. Det berättades att Hälsingborgs stad gärna ville ha tomten för placering av industrier. Hela området runt omkring är fullt med sådana. Kommuner har det visat sig är  ju inte så snabba och det är en eftertraktad tomt som säkert kostar åtskilligt.
Tiden gick och ingenting hände. 2015 vid min årliga rundtur beslutade jag att åka förbi museet. Följande bilder togs av det gamla museet.
Hela området bevakas av Securitas, som hade ett flertal skyltar utplacerade. Kanske står utställningsföremålen i stort kvar. Dock är de bilar som stod på framsidan utanför och fullt synliga bl.a. en DKW borta. Se bild ovan. Vägskrapan är kvar och är väl för stor för att flytta in i lokalen. Jag tog en bild genom staketet, som visar hans småbilar. Det var en NSU bl.a. Se bild ovan.


Andra museer i denna webbsida
Museumlista
Autostadt
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Assa museet Atvidaberg
Arvika bil mc museum
Adalen Bil MC museum
Arsenalen pansarmuseum
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Marina
Karlskrona Bilsportmuseum
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
National MC Museum Australia
Porsche
Pansarmuseum
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Sveriges Järnvägsmuseum
Eskilstuna
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum

 

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander   bjornfilip(at)bredband.net
Referens 41: © Wikipedia Göran Lindgren
GNU Free Documentation License

Referens 42: © Wikipedia  GNU Free Documentation License
Referens 43: © Wikipedia  Charles 01 GNU Free Documentation License
Referens 44: © Wikipedia  Göran Lindgren GNU Free Documentation License
Referens 45: © Wikipedia  Charles 01 GNU Free Documentation License
Referens 46: © Wikipedia  Charles 01 GNU Free Documentation License
Referens 47: © Wikipedia  Adrian Pingstone GNU Free Documentation License
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

 

 

 

© Copyright Björn Bellander 2006