Sid
3
English version
Tillbaka
Chrysler 70 Sedan -30
Bilen är utrustad med gengasaggregat som är
monterat bak. Under WWII ransonerades all bensin/ olja till förmån
för ambulans, brandkår, och militär. All privatbilism tvingades
därför att skaffa sig gengas aggregat. Gengas bygger på principen
att skapa kolmonoxid. Genom att elda ved och kol under svag
syretillförsel erhölls denna explosiva gas som kunde användas i en
bilmotor. Gengas var en nödlösning och någon bra effekt ur motorn
fick man aldrig.
Motor 6 cyl. 4,4 liter
Effekt 98 hk 3880 rpm
Växellåda 4 fram 1 back
Elsystem 6 volt
Vikt 2410 kg.
Toppfart 110 km/tim

Chrysler motor. Ref. 1.

Gengasaggregatet på utställd Chrysler. Ref 1
About Chrysler 1
About Chrysler 2
About Chrysler 3
About Chrysler 4
About Chrysler 5
About Chrysler 6
About Chrysler 7
About Chrysler 8
Timeline Chrysler
Chrysler museum
Chrysler Imperial
About the car 1
Chrysler building
Chrysler building 2
Chrysler Photoes 1
Chrysler photoes 2
Andra personer med anknytning
Gorge B Selden
Brayton Cycle
William Collins Whitney
William EChandler
Maxwell/Briscoe
Briscoe
Durant/EMF
Cars involved in Chrysler:
Buick
Pope
Argo
Stoddard Dayton
Columbia
Courier
Dodge
Plymouth
DeSoto
Cars 1924-66
Chalmers
Maxwell Cars
Timeline Maxwell and Chalmers
Dodge brothers
Willys
Durant cars
History of American cars

Willys Six 1931 på Arvika museum. Ref. 1
Pope Waverly under renovering. Torsong bilmuseum. Ref. 1
Bilder på bilmärken som passerade Chrysler

Durant Flint car 1925. Ref.49

Stoddard-Dayton. Ref. 49
|

Chrysler mod. 70 Sedan. Ref. 1
Walter Percy
Chrysler var född i Kansas 1875, som det tredje barnet av
fyra. Hans föräldrar hade kommit från Canada dit deras
föräldrar i sin tur hade emigrerat från Tyskland på tidigt 1700 tal.
De hade flytt av religiösa skäl då de var protestanter. Bodde då i södra Tyskland.
Fadern hade flyttat till Kansas där
han arbetade med järnvägen, som byggdes, och dess underhåll.
Han ville att Walter skulle jobba med detta också. Walter
ville dock utbilda sig och detta mot sin fars vilja. Han
blev
tvungen att gå sin egen väg.Jobb hos Union Pacific
Sitt första arbete betalade
honom 10 cent/h, det andra 5 cent, men då fick han börja på
en fyra års utbildning till mekaniker. På detta sätt gick
hans lön lite upp och ned. Han började så småningom på
underhållsidan som mekaniker hos Union Pacific. Som sådan
visade han stora anlag och avancerade inom detta och var
snart ledare för underhållet.
Betalningen passade dock ej
Walter. Han var nu närmare 20 och började snabbt byta
arbeten för att få högre lön och bättre utbildning. Detta var
något som inte gick hand i hand utan ibland fick han lägre
lön.
Locomobile
En viktig del i hans liv blev en bilutställning i
Chicago. Där fick han se en vit
Locomobil Pheaton vilken han
köpte för $6000. Han fick en vän att
borga för ett lån då han
själv ej hade mer än $350 i lön per månad. Det anses att med denna bil
började hans bilintresse och han lärde sig, med den hur en
bil är sammansatt.
Han tog ett jobb hos Locomobile vid 34 års
ålder, som förman med en lägre lön $275. Nu köpte han en
Stearn-Dureya
6 cylinder bil. Nu började lönen att
öka
rejält. Det behövdes för han var skuldsatt pga av sina
bilköp. Han fick erbjudande vid 36 års ålder med en lön på $12000 som manager vid Locomobile, men accepterade
istället $6000 som fabrikschef hos Buick. Walter hade nu
styrt in sitt liv i bilbranschen. Buick var då General
Motors mest sålda modell. Han gjorde nu sådana förbättringar
i produktionen att hans lön steg till $25000. 1915 hoppade
Walter av från
Nash
Locomobile Company i och med att Billy Durant åter
kom i besittning av General Motors, som nu fick tillägget
Corporation.
"Kompisen" Durant
1906 fanns det i Amerika 125 olika bilmärken
till salu. Det skulle ju bli ett ohållbart antal i längden.
Det visade sig också att flera fick lägga ned sin
tillverkning då man inte lyckades sälja tillräckligt många
för att betala kostnaderna. I detta läge fanns det många
ganska stora tillverkare som kände på sig att en
sammanslagning av distribution och försäljning skulle vara
en bra ide. I detta läge tog
William Durant
åter över General Motors,
som hade varit i händerna på Nash, 1916.
Chrysler blev av Durant erbjuden att ta över tillverkningen
av Buick
(mer om Buick),
som gick bra och sålde många bilar.
Många fristående anknöt sig till GM.
Som motpol till GM startades United States Motor
Company 1910. Den sammanslutningen överlevde dock bara till
1913 då det övertogs
av
Walter Flanders som omorganiserade det till Maxwell
Motor. Detta blev sedermera Chrysler.
 
Chalmers 1922. Ref. 49, Argo. Ref. 49 |
2 så kraftfulla män som Durant och Chrysler skulle ju
naturligtvis inte kunna komma överens i längden. De var som
gjorda för att ha egna företag.
Chrysler drar sig tillbaka
När Durant
började lägga sig i Chryslers ledarskap blev det
naturligtvis krig mellan dem. Detta ledde till att Chrysler
sade upp sig 1919. Han hade under denna tid tjänat mycket
pengar och en stor del var aktier i GM. Det var mer än vad
2000-talets direktörer någonsin kunde drömma om i bonusar
och aktier. Dessa såldes/köptes
av Durant för $10 millioner. Chrysler drog sig nu tillbaka, vid
44 års ålder, till ett kontor i Detroit, som en
av Amerikas rikaste ledare, och i princip bara väntade på
att få ett nytt erbjudande.
Nya utmaningar
Mycket riktigt i slutet av 1919
kom hans gamle vän

Locomobile 1907. Ref. 49 |
bankiren Ralph van Vechten, som en gång
finansierat Chryslers köp av bilen Locomobile 1908. Willys
Overland
(mer om Willys)
var på väg att kursa och det blev Walters jobb att
rädda det företaget. Detta var början till skapandet av
Chrysler Corporation. Hos Willys arbetade Chrysler i 2 år. Under
denna tid skapade han ett motorcentrum, genom att anställa 3
ingenjörer från Studebaker. Chrysler fick ej med sig Willys
styrelse att godkänna en ny motor. Detta var
naturligtvis ett försök att ta över Willys.
Början på
Chrysler Cooperation
Det ledde till att Walter avgick, men
han fick omedelbart ett nytt
uppdrag att rädda Maxwell Motors. Walter hade naturligtvis
sin plan klar för att starta en egen biltillverkning och
Willys och Maxwell ingick i denna. Under denna tid var det
alldeles säkert många skumma ekonomiska beslut med försök
till övertagande och köp av fabriksbyggnader mm. Det sprack
med Willys men Maxwell lade han vantarna på och utvecklade
nu en ny bil, med den nya motorn.
Allting går bara man
har pengar
Har man pengar kan vad som
helst göras, speciellt under depressionen och slutet
av 20-talet. Motorn hade 4 cylindrar med trycksmörjning av
motorn, som även var gummiupphängd liksom karossen, samt
4-hjulsbromsar, oljefilter och insugningsfilter. Till 1929 kom automatisk
växellåda. Chrysler hade även konstruerat en ny fälg, som
hade egenskapen att däcket ej lossnade vid punktering. Denna
fälgprofil är idag standard i hela världen.

Maxwell 1925 senare Chrysler. Bild från till
salusida. |
Denna första bil hette ännu Maxwell men
företaget fördes in i Chrysler Corporation, när produktionen
kom igång 1925 hade Maxwell märket tagits bort och nu stod
det Chrysler på bilens front.
Walter P Chrysler hade nu fria
händer att utveckla sitt företag. Han köpte Dodge, skapade
nya bilmärken. DeSoto och Plymouth (föreslaget av Joseph
Frazer) för att kunna erbjuda bilar i alla prisklasser. Den dyraste och lyxigaste fick
namnet Imperial.
1928 till 1930 hade Chrysler stabiliserat sitt imperium och
var nu den tredje största biltillverkaren i Amerika.
Detta
gjordes under den stora depressionen då många bilmodeller
försvann efter börskraschen 1929.
Resten är historia.
Vill du veta mer om Chryslers manipuleringar i den Amerikanska
bildjungeln under depressionens svåra år. Sök bland mina
länkar.

Columbia electric buss. Ref. 49 |
|