Ägarhistoria
Nuvarande ägare hittade bilen på ett museum i
Tyskland. Lars Törnblom skrev till och besökte museet under flera
år. Till slut accepterade museet hans önskan och gick
med på att sälja bilen.
Auburn story 1900 - 1937
Auburn skulle bli ett av de tre berömda bilmärken, Auburn, Cord och Duesenberg. Det fanns flera andra märken som
tävlade om att vara lyxbilarnas konung, men ingen slog Auburn, Cord
och Duesenberg. Man tillverkade aldrig en
billig bil.
För att nämna några andra lyxbilstillverkare, Stutz,
Marmon, Pierce Arrow och Packard. Hos Auburn arbetade några mycket
berömda designers och affärsmän. Det var bl.a. Erret Lobban Cord och Gordon Buehrig. Bland andra berömda investerare kan nämnas tuggummikungen
William Wrigley jr.
Pappa Charles Eckhart 1841 - 1915 satte igång att bygga
den första bilen för pengar han tjänat på sin firma Eckhart
Carriage Co. Den var etablerad i Auburn Ohio 1875. Det fanns flera
wagon firmor som byggde hästvagnar och man köpte den konkurrent
som fanns.
Charles hade 2 söner, Frank och Morris, som förstod att
hästvagnarnas tid var förbi och motordrivna vagnar var framtiden.
1903 startades firman Auburn Motor Co och en sk buggy bil
med en singel cylinders liggande motor under golvet utbjöds
till salu för $800, men det är osäkert om någon bil såldes.
Bilarna som de under den första tiden byggde samman var
sammansatta av köpta externt tillverkade delar. Det var mest karossen
som man snickrade ihop själva. |
En vanlig utveckling var att
man byggde sk "assembled cars". Detta
gav ju inga pengar så efter krigsåren WWI då allt låg nere sålde
man företaget 1919 till en investerings grupp i Chicago.
Den nya ägaren startade med att sälja en modell som kallades för Beauty Six. Tyvärr genererade man inte tillräckligt med pengar så
ägarna tvingade styrelsen att anställa den tidens guldbarn,
den 24 åriga Erret Loban Cord. Han ställde sådana villkor att ett
övertagande blev självklart.
Nu blomstrade Auburn under flera år med modeller som
Speedsters, Boat Tail, Duesenberg Typ J och andra större
bilar.
Cord hade köpt in Duesenberg och kom med en ny bil med hans
namn Cord. Dessutom kom motortillverkaren Lycoming in i hans
Holdingbolag.
Erret Loban Cord var en av de rikaste personerna i Amerika. När nu
depressionen slog till hårt blev det svårt att driva den
dyra produktionen man hade. Dessutom blev arbetsbelastningen
för Cord så stor att kontrollen över bilbolagen ej blev
tillräcklig. Cord var också en utstuderad affärsman som tog
till alla medel för att ej förlora pengar. Detta ledde till
att han tvingades att sälja sina aktier. Det berättas att
han stoppade pengarna i en väska och for till Kalifornien
och började där istället med radiostationer. Med detta
utvecklades hans övriga bolag ännu mer.
Företaget Auburn - Cord - Duesenberg upphörde med sin
tillverkning 1937. De övriga stora i Amerika Ford - GM -
Chrysler överlevde allt. Se övrigt länkarna. |