Webbsidan som avhandlar
Porsche Museum
länk till det nya museet. 8 sidor. Bilder tagna år 2000. Porsche har 2009 öppnat en ny museibyggnad på den gamla leverensparkeringen. © Björn Bellander 2006 - 2013 sedan 060105 Uppdaterad: 2020-03-03 Lank till startsida English version |
Om denna sida ej har någon innehållsförteckning. Klicka på den blå länken
"Länk till startsida". Bilder kan förstoras genom att klicka på dem. Återvänd med att stänga bilden. |
Porsche Museum Museet ligger strax utanför Stuttgart i ett
område som heter Zuffenhausen. Titta efter Porschestrasse 42. Här ligger flera fabrikskomplex som
Porsche har bl. a. vad man kallar Werk II, där deras lilla museum
ligger. Här har man placerat alla sina tävlingsbilar ca 20 olika
modeller. Mycket propert och stilfullt arrangerat. Det var lite krångligt att hitta dit, men efter lite fram
och tillbaka gick det bra. Sökande efter parkeringsplats, vilket var nästan omöjligt
att hitta. De anställda vid fabriks komplexet parkerade överallt. Till
slut körde vi till entrén och frågade. Tyvärr fick vi bara en anvisning
var det kanske gick att parkera. Där var det trångt men vi klarade det
med vår Volkabuss. ![]() |
Porsche museums entré.
Det var gratis entré. En liten cafeteria och
den obligatoriska disken med försäljning av modell bilar. Bara Porsche.
motorer i slutet på 1800-talet. Tyvärr var inte styrtekniken tillräckligt utvecklad så konstruktionen fick inget stor genomslag på konsument marknaden. Ferd. tog dock ofta fram sitt "barn",
framförallt till militära projekt under WWI. Fram till 1936 hade han varit inblandad i ett flertal konstruktionsobjekt. T.ex. Mercedes Benz SS och SSK kompressor och ett antal prototyper, t. ex. NSU, som skulle leda fram till prototypen på VW kallad Porsche type 60, 1936. Det var nu han fick uppdraget att ta fram en folkbil till det Tyska folket. För detta öppnade han sin, 1931, konstruktionsbyrå i Stuttgart och i ett enkel garage byggdes den första folkvagnen. Senare byggde Mercedes Benz de 30 prototyperna. Dessa överlämnades till SS för utvärdering under Ferd.s ledning. Fram till sept. 1939 byggdes fabriken i Wolfsburg där denna bil skulle tillverkas. Tyvärr kom kriget emellan och hans talang kom att utnyttjas i rikets tjänst. Bland alla mer kända produkter där Porsche var inblandad i är framtagningen av de kända stridvagnarna av typ Tiger, Panther och jeepmodellen Kübelwagen. Sverige har under 1990-talet köpt efterföljaren till Panter. Inte mycket lik ursprunget men namnet föpliktigar. Hans son och sonson fortsätter att driva Porsche fabriken. Ferd. Porsche dog 1951. Nästa sida 3 Föregående Sista |
![]()
|
![]() Porsche 911 Carerra GTS 1973 Denna uppsågade Carerra visade många saker. Dels hur man med stor skicklighet lyckats klämma in 2.7 liters motorn. Men å andra hur skall man, jag som väl aldrig kommer att äga dylikt monster, kunna serva. T.ex. tändstiftsbyte. Fullständigt omöjligt utan att demontera motorn. En påkörning bakifrån kostar nästan lika mycket som en ny bil. Oj oj inte dåligt men ett fantastiskt bil. Vi hade ett gäng Porscheförare i SSK-srien som körde 911. Bl.a. Dick Biström. Nästa sida 5 Föregående Sista |
![]() Porsche 911 GT 1 1997 ![]() Info. Porsche 911. Ref. 1 Nästa sida 6 Föregående Sista |
![]() Porsche 916 1971. Ref. 1 ![]() Info Porsche 917. Ref. 1 Nästa sida 7 Föregående Sista |
![]() Porsche 917 Spyder 1973. Ref. 1 ![]() Info Porsche Spyder. Ref. 1 Nästa sida 8 Föregående Sista |
|
Bilder från följande ägare har använts bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: ©Björn Bellander bjorn.bellander(at)telia.com Referens 2: ©Foundation Prestige Bugatti Paul Kestler Referens 3: ©Auto-Salon-Singen www.auto-salon-singen.de Referens 4: ©Sinsheim Auto Museum www.museum-sinsheim.de Referens 5: ©Classsiccar Collection www.carclassic.com Referens 6: ©Mercedes Benz www.mercedes-benz.se |