Webbsidan som avhandlar
Ziegenhagen Erlebnispark
omfattar 11 sidor. Bilder tagna år 2000. © Bjorn Bellander 2006- Skapad 060105 Uppdaterad:
2020-11-02 |
Om denna sida ej har någon innehållsförteckning. Klicka på den blå länken "Länk till startsida". Bilder kan förstoras genom att klicka på dem. Återvänd med att stänga bilden. |
![]() Ziegenhagen Äventyrsmuseet Ziegenhagen ligger i närheten av staden Kassel. Det är byggt kring en typiskt gammal tysk lantgård, vackert beläget, ute på landsbygden, ganska högt upp i ett kuperat landskap. Man kallar sig för Familien-Erlebnisspark och det är just vad det är. Det där med bilmuseum är inte vad man tjänar mest pengar på. Men trots de 340 utställningsobjekt med många olika märken, mest motorcyklar. Mamma och pappa skall ju kunna titta på något medan barnen roar sig. Parken var välbesökt trots att det var måndag. På parkeringen stod en Fiat Multipla av senaste modell. Den var försedd med GPS-mottagare som såg ut att vara original. Efter detta skulle nästan alla ha en sådan utrustning på sikt. Bara för att hitta till klubbstugan. Not om Kassel. I staden Kassel låg Gerhard Fieselers flygfabriker. Efter WWII och ett års fängelse för Fieseler fick han tillbaka sina anläggningar och startade upp ny tillverkning av bl.a. möbler och andra saker som behövdes i Tyskland. I Kassel finns och Henschels fabriker för tillverkning av lokomotiv. På Kassels teknik museum berättas om Wilhelm Schmidt, som konstruerade en högtrycksanordning för lokomotiv och om Rudolf Diesel, mannen bakom dieselmotorn. Nästa sida 2 Sista |
![]() Aermacchi Harley Davidsson beslutade att tillverka en motorcykel i Italien.
HD-Aermacchi. Det var en ren TT-maskin på 175 eller 250 cc. 250
cc-maskinen på 28 hk med ett motorhus i elektron och stötstångsstyrda
ventiler. Med en vikt på 120 kg otankad, topphastighet på 160 km/tim
var den mest ämnad för tävling. Importen skedde av Arne Bloms Motor AB i
Göteborg och den första maskinen levererades till Göran Andersson SMK
Göteborg. |
![]() Piccolo Firma Ruppe & Sohn startade med lantbruks-maskiner. Piccolo var den
första tyska bilen med luftkyld motor, som först var monterad helt
oskyddad i fronten. Senare 1906 lade man till en motorhuv. Den
tillverkades i stort antal fram till 1907. Bilen på fotot. En 2-sitsig
bil med 4-cyl luftkyld radmotor, En förenklad modell kom 1910 med
luftkyld 1 cyl. 624 cc motor på 5 hk. Kallad Mobbel. Samma år bytte
firman namn till Apollo-Werke. Bilarna kallades därefter Apollo-Piccolo.
Dock behöll man namnet Piccolo på alla luftkylda modeller. |
![]() (Kommissbrot)Hanomag Firman Hannoversche Maschinebau började med att tillverka
ånglastbilar 1905. Den första personbilen kom 1924 och kallades i
folkmun för kommisbrot (arme-limpa). Den var 2-stitsig med ganska liten
hjulbas. Det gjorde att den ej behövde differential. Man nöjde sig med
kedja som drev bakhjulen. Motorn var 1-cyl. 499 cc gav 10 hk vilken var
monterad bak. Modellen tillverkades fram till 1928 i totalt 15775 st. |
![]() Aero Roadster 1933 Tillverkades av Aero Prag, Tjeckoslovakien. 1929-1947 |
![]() DeDion Bouton Greve DeDion tillverkade först ångfordon. 1893 började man tillverka
bensinmotorer. Det var de första verkligt högvarviga, max 2000 rpm,
motorerna. Man fick ut relativt hög effekt i förhållande till
cylindervolymen. Motorerna använde batteritändning och mekaniskt styrd
fördelare, Grevens kompanjon konstruerade också en speciell bakvagn, vad vi idag
känner till som DeDion-axeln. Kedjedriften försvann och kardanknutar
infördes. En DeDion Bouton deltog i biltävlingen Peking-Paris 1904. Den
mest populära modellen kallades för Voiturette. Detta namn blev senare
synonymt med öppen 2-sitsig bil. En DeDion sålde på sin speciella
konstruktion. Efter första världskriget levde DeDion en tynande
tillvaro, med tillverkning av mindre bilserier. Efter andra världskriget
överlevde man bara fram till 1950, med tillverkning av nyttofordon. |
![]() Den silverfärgade MC.n är en OPEL. Säkert framtagen för miltär användning. ![]() BMW R?. Encylindrig från ca 1928. Observera framhjulsfjädringens konstruktion. Nästa sida 8 Föregående Sista |
![]() Riedel En originell tysk konstruktion. Den lilla mc:n, Imme tidigare benämnd
Golbe. Den är säkert vad ramen beträffar inspirerad av minsta MotoGuzzin
samt för övrigt enligt moderna aeroplan idéer. Mest iögon-fallande
förutom de ovanliga linjerna är den enbenta fram och bakgaffeln samt att
bakgaffeln tjänar som avgasrör. Vidare är konstruktionen genom
länksystem så utformad att drivkedjan håller konstant längd vid
fjädring. Motorn är utrustad med frihjul. Motor 99cc, 4.5 hk 3 växlad,
vikt 62 kg, drar 0.23l/mil och kan göra 50 km/tim. (text Mc-nytt ) |
![]() Renault 1898 började Louis Renault att tillverka en bil med DeDion motor på
1.75 hk. Luftkyld med kardan och diff., 3-stegs växellåda med backväxel.
Då en mycket avancerad konstruktion. 179 ex. såldes. Från 1902 ökade
motorvolymerna upp till 6.3 l, på grund av kravet från tävlingsbilarna.
Från 1904 till 1928 höll man fast vid en konstruktion med L-topp motor,
gjutna cyl.block i par, magnettändning, termosifonkylning och kylaren
placerad bakom motorn. 1905 kom modellerna AX och AG som var grund till
alla Renaultbilar även de berömda Taxis de la Marne. Paris taxibilar
hjälpte till att flytta Franska armen under slaget vid Marne, vilket
gjorde att tyskarna stoppades. 1908 kom 6-cyl. bilar. 1911 avtagbara
hjul, och trycksmörjning. Mer än 10000 bilar tillverkades. Renault har
egentligen ej haft någon down-period av betydelse. Ett mörkt kapitel är
Louis Renault död i fängelse 1944, efter anklagelse om samröre med
nazisterna. Efter hans död nationaliserades företaget. Under och efter
kriget utvecklades i hemlighet en liten bil, CV4, med hjälp? av bl.a.
Ferdinand Porsche som satt i fängelse för krigsförbrytelser, utlånad
till Renault. Bilen på bilden en Voiturette från ca 1907. Bilen bredvid
en Citroén från ca 1923. |
|
![]() ![]()
Två deltagarkort från Ziegenhagen. Överst Torbjörn
Wahlgren med Fru och Bosse "Bugatti" även nederst i något bättre
utförande studerande entrékiosken. Som man ser är området en nedlagd
lantgård. Typisk tysk sak. Man kan bakom Torbjörn se det gamla lidret
som nu var ombyggt till "kall" utställningshall. Övrigt fanns det
lekområde för barn, vandringsträdgård för äldre och leder för de
sportiga i den kuperade terrängen runt omkring. |
Bilder från följande ägare har använts i
bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: ©Björn Bellander bjorn.bellander(at)telia.com Referens 2: ©Foundation Prestige Bugatti Paul Kestler Referens 3: ©Auto-Salon-Singen www.auto-salon-singen.de Referens 4: ©Sinsheim Auto Museum www.museum-sinsheim.de Referens 5: ©Classiccar Collection www.carclassic.com Referens 6: ©Mercedes Benz www.mercedes-benz.se Björn Bellander 2006- Tillbaka till museumlista |