Beaulieu museum. Ref. 1
Översättning av skyltens text.
På sommaren 1935 körde Kapten George E.T. Eyston sin 21 liters Rolls Royce bensindrivna bil. Bilen  var byggd för hastighetsrekord på land och namgavs Speed of The Wind. Den körde till sig ett nytt 24 timmars rekord på Bonneville Salt flats i Utah. Följande år lämnade han Southhampton ännu en gång ombord på Cunard rederiet  båt Aquitania. Vid detta tillfälle hade han lastat Speed of the Wind samt en ny 17 liters Ricardo dieselmotor byggd av Rolls Royce. Under den tid han väntade på bättre väder för att slå hastighetsrekordet med bensin motorn, installerades Ricardo motorn och bilen kallades nu Flying Spray. Den 29 april körde Eyston över Salt Flats och slog det tidigare dieselrekordet som hölls av Wild Bill Cummings med över 20 mph. I en fram och tillbaka körning körde han i medelta 264.7 km/tim 1.6 km. Detta rekord stod ända till 1950.
V12 cyl, 17000 cc, 165 mph, slidmotor.

Tillbaka