Lastning för kanaltunneln i Frankrike. Ref 1
Kanaltunneln i Frankrike. Ref 1

Min museiresa till England 2003
Beaulieu

Text och bild Björn Bellander
Till huvudsidan
  English version

Uppdaterad
2020-10-15

©Copyright
Björn Bellander
Sid 1

Humber 8HP 1909

Länkar

 National MotorMuseum Beaulieu


 Om Humber

 Humber History

Mer om Humber

Info Humber 8HP. Ref 1 Info Humber 8HP. Ref 1 Info Lotus Elite 1962. Ref 1
Info Lotus Elite 1962. Ref 1

Lotus Cars

Coventry Climax motor
Humber 8HP 1909 shown in first room before museum area.. Ref 1
Humber 8HP 1909 shown in first room before museum area. Ref 1
Denna Humber var lite svår att fotografera. Den stod i förrummet till museet där det var mycket mörkt. Jag har försökt bättra på contrasten, men den blir då lite grynig istället.
Lord Montagu köpte denna bil 1959 som en bröllopspresent till sin hustru. Observera att passageraren ej hade något vindskydd mot dåligt väder och vägdamm. Den monokelliknade vindrutan var till endast för föraren.  Lamporna lyste med hjälp av gas, medan sidolamporna lyste med fotogen eller olja.  Denna bil blev välkänd när den var med i filmen Chitty-Chitty-Bang-Bang 1967.
2 cyl, 1525 cc

Lotus Elite 1962. Ref 1
Lotus Elite 1962. Ref. 1
Denna underbara bil med namnet Lotus Elite var byggd med en förstärkt glasfiber kaross/ram. Denna hade man format både som kaross och ram, som var en del i bilen. Den hade en del problem i bakvagnen. Först var det infästningarna för bakhjulsupphängningen samt gummiknutarna på drivaxlarna. Dessa var ju dimensionerade från början för Climax motorn på 80 hk. Man klämde dock in betydlig mer hk i motorn. Resultatet var att drivaxlarna rensade rent runt bakaxeln.
Lotus Elite var Colin Chapmans första täckta bil och också den första bil som var byggd av glasfiberarmerad plast. På den tiden var det den enda brittiska sportbilen med Coventry Climax motor av typen FWE med överliggande kamaxel, skivbromsar på alla fyra hjulen och separat hjulupphängning. Lotus Elite slutade på första och andra plats i sin klass på LeMans 1960 och erövrade många fler segrar.
4 cyl, 1216 cc 80 hk, 180 km/tim, £2066

Sid 2
 

Peel P.50 1964


Länkar

 

Peel P50
 

Info Peel P.50 1964. Ref 1
Info Peel P.50 1964. Ref 1











Daimler 12HP 1899

Daimler info. Ref 1

Daimler info. Ref 1

Daimler 2

Peel P.50 1964. Ref 1
Peel P.50 1964. Ref 1
Peel var den enda biltillverkaren på Isle of Man. Karossen var av glasfiber och vägde endast 59 kg. Det samma som 60 påsar med socker. En enda dörr på ena sida tillät att man kom in i bilen. Motorn startades med ett dragsnöre. Det var en 49 cc DKW motorcykel motor. Den hade ingen backväxel men istället ett handtag för att dra bilen bakåt. Ändring av körriktning gjordes med handsignaler.  Reklamen gick ut på att man inte hade några problem att parkera den, man satt i en länstol, man var skyddat mot vädret, kraftfulla bromsar och ett lämpligt stort utrymme för shopping påsar. I verkligheten är det omöjligt att få in ett paket.
1 cyl 2-takt, 49 cc, 65 km/tim, 4,2 hk, £149.

Daimler 12 hp 1899. Ref 1
Daimler 12 hp 1899. Ref 1
Denna bil köptes ny av Lord Montagus far. Det var den första bilen som kördes till underhusets parkering och också den första engelska som deltog i en utländsk biltävling, Paris Ostende racet. Här placerade den sig på 3:dje plats i turist klassen. Den kördes av Prinsen av Wales senare Kung Edward VII i sin första tur med en bil. Bilen är renoverad vid museets verkstad.
4 cyl, 3053 cc, 50 km/tim, £775, tillverkades 1899-1900.

Sid 3


Hispano Suiza XIII 1912

Info Hispano Suiza XIII. Ref 1
Info Hispano Suiza XIII. Ref 1Hispano Suiza. Ref 1
Hispano Suiza. Ref 1

Länkar

Hispano Suiza

Hispano Roadster

Douglas Dragonfly 1956

Douglas

Douglas bildsida

Mer om Douglas

Hispano Suiza XIII 1912. Ref 1
Hispano Suiza XIII 1912. Ref 1
Namngiven efter företagets mest prominenta kund Kung Alfonso XIII. Denna bil är ett tidigt exempel på en sport bil. Troligen endast en av 3 exemplar i England. Skadan på styrningen och fälgen på detta exemplar kom till när en av dess tidigare ägare dödades av en rikoschett under irländska revolutionen.
4 cyl, 3615 cc, 120 km/tim, sidventiler i T, £545
Douglas. Ref 1
Douglas Dragonfly 1956.

Sid 4

 

Napier Sunbeam

Klicka för översättning. Ref 1
Klicka för översättning. Ref 1
Ricardo diesel motor. Ref 1
Ricardo diesel motor. Ref 11000 hk Sunbeam Napier. Ref 1
1000 hk Sunbeam Napier. Ref 1

Länkar

Sunbeam 350 HP

Napier Sundbeam 2

Sunbeam 1000 HP

Sunbeam speed car. Ref 1
Sunbeam speed car. Ref 1
Sunbeam gjord för att slå hastighetsrekord. Napier Sunbeam.
!000 hp hastighetsrekord bil. Ref 1
Sunbeam 1000 HP

Sid 5


BRM

Info note BRM V16. Ref 1
Info note BRM V16. Ref 1

Länkar

BRM 15

BRM V16

BRM Story

 Connaught B-Type 1955 Connaught B-Type. Ref 1
Connaught B-Type. Ref 1

Länkar

Connaught

Connaught B-Type

  Bild galleri

BRM Type 15 1950. Ref 1
BRM Type 15 1950. Ref 1
Prototypen till BRM färdigställdes 1949. Det var en 1.5 liter kompressorförsedd 16 cyl. horisontell H-motor motor, som utvecklade 600 hk. BRM introducerade också skivbromsar. Reg Parnell körde denna bil med chassi nr 1 till seger i dess andra och tredje tävling på Goodwood 1950. 1952 kom den på pallen tre gånger och gjorde snabbaste varv med Parnell och team föraren Ken Wharton. Juan Fangio triumferade 1953 på Franska Grand Prix F1 och satte igen snabbaste varv. Wharton tog sedan ytterligare 3 segrar innan han drog sig tillbaka. Han köpte bilen som gåva till England med stöd av Beaulieu.
V16, 1488 cc, 170 mph, 32 överliggande, 600 hk 12000 rpm.

Connaught 2 liter. Ref 1
Connaught 2 liter. Ref 1
B-typen var kanske den mest framgångsrika Brittiska tävlingsbilen på den tiden då Grand Prix framgångarna var små. En ung tandläkarstudent Tony Brooks inbjöds att köra bil B1 vid 1955 års Syracusa Grand Prix på Sicilien. Han satte nytt varvrekord och körde också ifrån fabriksbilarna från Maserati samt vann sin första Grand Prix seger i Formula 1. Hemligheten med Connaughts motor var att det var den första med direktinsprutning. Succé på Sicilien gjorde att den italienska tillverkaren av soft drinks köpte bil B6 och började tävla med den. Efter flera brutna race, återsändes bilen till Connaughts fabrik i England. När fabriken slog igen 1957 flyttades bilen till Tekniska Museet. I deras händer hölls bilen i original utförande.
4 cyl, 2470 cc, DOHC, 2400 cc
.
Jag tävlade i historiska loppet och kom 2:a efter en Connaught på Karlskoga 1966, med min Ferrari Monza 1955.

Sunbeam Talbot 90 1952. Ref 1
Sunbeam Talbot 90 1952. Ref 1

Min museiresa till England 2003
Beaulieu Samlade bilder

Text och bild Björn Bellander 48 bilder
Till huvudsidan
  English version


©Copyright
Björn Bellander

Beaulieu museum. Ref. 1
Karta över utställningsområdet.
Beaulieu museum. Ref. 1
Humber 1902.
Beaulieu museum. Ref. 1
Lotus Elite 1962
Beaulieu museum. Ref. 1
Lord Montagu köpte denna bil 1959 som en bröllopspresent till sin hustru. Observera att passageraren ej hade något vindskydd mot dåligt väder och vägdamm.
Beaulieu museum. Ref. 1
Denna underbara bil med namnet Lotus Elite var byggd med en förstärkt glasfiber kaross/ram. Denna hade man format både som kaross och ram, som var en del i bilen. Den hade en del problem i bakvagnen. Först var det infästningarna för bakhjulsupphängningen samt gummiknutarna på drivaxlarna. Dessa var ju dimensionerade från början för Climax motorn på 80 hk.

Beaulieu museum. Ref. 1
Jaguar
Beaulieu museum. Ref. 1

Beaulieu museum. Ref. 1
Peel var Isle of Mans enda bil som man producerade. Det var en i glasfiber ensitsig bil benämnd P.50 och vägde bara 130 lbs, som kan liknas med 60 paket med socker. Den hade en dörr på sidan. Med en spak bredvid föraren startade man dess 49 cc DKW motor. Den hade ingen backväxel utan man fick i så fal knuffa den. Några körriktningsvisare fanns ej utan man fick vifta med handen genom sidofönstret. Den såldes med reklamen att man ej behövde parkeringsplats. Trång invändigt så inte ens en matkasse fick rum.
Beaulieu museum. Ref. 1

Beaulieu museum. Ref. 1
Under åren 1950 till 1954 koncentrerade sig Sunbeam på att tillverka modellen Sports 90, Den introducerades 1948. Man kunde få täckt eller öppen modell. Denna ganska lilla familjebil med ovanligt lång motorhuv visade sig var bra att tävla med. Den vann flera segrar i sin klass i Alpin rallyn mellan 1948 och 1952.
4 cyl, 2267 cc, 135 km/tim, 70 hk, £1348
Beaulieu museum. Ref. 1

Beaulieu museum. Ref. 1
1946 startade Trevor Wilkinson Trevcar Motors i en gammal fabrikslokal i Blackpool. Den första TVR kom 1949 efter det han ändrat namnet till TVR Engineering. 1957 levererades hela bilar till Amerika. För det mesta var det i byggsatser. Trots att det gått både upp och ned finns företaget fortfarande kvar. Bilen är gjord för att ta en Ford eller BMC motor och karossen är gjord av glasfiber. Vixen var en sådan med något längre hjulbas och introducerades 1967. Vixen S2 följde året därpå. Den hade en Ford Capri GT motor med 4-växlad låda, och S3 modellen tillverkades oktober 1970 till april 1972. Denna Bil och är en S3 Vixen som tillverkades i 168 ex. renoverades av den nuvarande ägaren.
4 cyl, 1599 cc, 180 km/tim, 85 hk, £1245
Beaulieu museum. Ref. 1

Beaulieu museum. Ref. 1
Denna bil köptes ny av Lord Montagus far. Det var den första bilen som kördes till underhusets parkering och också den första engelska bil som deltog i en utländsk tävling, Paris Ostende racet. Här placerade den sig på 3:dje plats i turist klassen. Prinsen av Wales, senare Kung Edward VII, körde sin första tur med bil i denna bil. Den är renoverad vid museets verkstad.
4 cyl, 3053 cc, 50 km/tim, £775, tillverkades 1899-1900.
 Beaulieu museum. Ref. 1

Beaulieu museum. Ref. 1
Namngiven efter företagets mest prominenta kund Kung Alfonso XIII. Denna bil ar ett tidigt exempel på en sport bil. Troligen endast en av 3 exemplar i England. Skadan på styrningen och fälgen på detta exemplar kom när en av dess tidigare ägare dödades av en rikoschetterande kula under irländska revolutionen.
4 cyl, 3615 cc, 120 km/tim, sidventiler i T, £545

Beaulieu museum. Ref. 1
Beaulieu museum. Ref. 1

Beaulieu museum. Ref. 1
Detta är en typisk stor Daimler från tidiga åren på 1900 talet. Den har en rörkylare, vilket var vanligt på den tiden. Daimlers påverkan kan redan nu ses på andra bilar. Den var kedjedriven liksom många andra från denna period. Den relativt dyrbara Daimler hade inte heller skydd mot väder och vind. Passagerare hade att skydda sig själva. Denna bil deltar varje år regelbundet del i London Brighton rallyt.
4 cyl, 4503 cc, 72 lm/tim, £1050.
 Beaulieu museum. Ref. 1

Beaulieu museum. Ref. 1
Designad och byggd, karossen, av Farina är denna Fiat en attraktiv bil speciellt tillverkad för den privata marknaden. Den har speciellt utfällbart säte för att tillgodose 2 barn. Det fälls in när det inte används. Fram till WWII användes den som en bärgningsbil.
4 cyl, 1847 cc, 72 km/tim, £375, 1911-1915

Beaulieu museum. Ref. 1

Beaulieu museum. Ref. 1
Louis Coatalens gjorde designen till Sunbeam 16/20 hp. Han var också en ledande person för att Sunbeam skulle bli en av Englands förstahands tillverkare. Bilens utomordentliga design bevisades genom den succé vagnen fick 1911, 1912 och 1913 i racen Coupe de de l’Auto Races. På denna bil användes för första gången oljepump till motorns lager. Tidigare var stänksmörjning vanligast.
4 cyl, 3016 cc, 80 km/tim, sidventil £535.
Beaulieu museum. Ref. 1
 
Bild på motorn till Sunbeam enligt föregående bild.
Beaulieu museum. Ref. 1

Beaulieu museum. Ref. 1
Denna De Dion Bouton är en av de fem originalbilarna som utställdes på Montagu Motor Museum 1952. Den har varit i familjen Montagus ägo sedan 1913 när den köptes i samband med övertagandet av Beaulie herrgård. På den tiden ingick den som del i köpet av godset Beaulieu, dessutom ingick en motorbåt för £75. Flera De Dion Boutons importerades till England under det tidiga 1900-talet än något annat märke av icke engelsk typ. Detta exemplar deltar årligen i rallyt London Brighton.
1 cyl. 698 cc, 50 km/tim, sidventil, £200
Beaulieu museum. Ref. 1

Beaulieu museum. Ref. 1
Modellen Prins Henry utvecklades från 3 liters bilen från 1908 ur Prins Henrys 1250 km test. Det var en av de första sanna sportbilarna som utvecklades till modellen 30/98 Vauxhall. Denna bil köptes ny på Isle of Wight av Mrs F.A. Cheverton och ställdes undan 1923 efter att ha körts bara 12500 km. Sedan dess har bilen endast körts någon gång.
4 cyl, 3969 cc, 120 km/tim, £615, 1913-1915
Beaulieu museum. Ref. 1

Beaulieu museum. Ref. 1
Austin seven.
Beaulieu museum. Ref. 1
William Lyons, mannen bakom Jaguar. Han började att tillverka Swallow motorcyklar med sidovagnar i Blackpool 1921. Speciella karosser tillverkades till Austin chassis från Maj 1927, och senare till andra märken. Den lilla lyxiga Austin Seven Swallow tilldrogs sig kvinnans intresse. Den syntes bra mot övriga med äventyrlig lackering, på den tid då alla bilar var svarta. Huv och tak hade en särskilt iögonfallande utformning. Denna bil är nästan 100% original och har tidigare endast haft 2 ägare. Den skall inte restaureras, utan behållas som en utmärkande modell från den tiden.
4 cyl, 747 cc, 80 km/tim, sidventil 10.5 hk, £187.
Beaulieu museum. Ref. 1

 Beaulieu museum. Ref. 1
Den första Alvis kom 1920. Den hade ett konventionellt utseende, och var pigg att köra. Detta gav märket en bra image för de bilar man tillverkade i framtiden. 1935 kom en 3.5 liter modell som utvecklades till Speed 25.Alvis byggde aldrig sina egna karossen ut föredrog att utnyttja speciella karosseribyggare. Den är från Charlesworth i Coventry. Malcom Campell efter att ha testat en ”Den uppträder som en rasren bil vilket den också är.
6 cyl, 3571 cc, 150 km/tim, toppventil, 110 hk. £775.
Beaulieu museum. Ref. 1
Wolseley

Beaulieu museum. Ref. 1
Sunbeam bil för hastighetsrekord.
Beaulieu museum. Ref. 1
 Flying Spray Ricardo Diesel 1930
Beaulieu museum. Ref. 1
Ricardo dieselmotor.
Beaulieu museum. Ref. 1
1000 hp Sunbeam World Record car.
Beaulieu museum. Ref. 1
Sunbeam 1000 hp.
Beaulieu museum. Ref. 1
Blue Bird
Beaulieu museum. Ref. 1
Motor Blue Bird
 Beaulieu museum. Ref. 1

Beaulieu museum. Ref. 1
 Lotus 49 introducerades till säsongen 1967. Det är ett självbärande monocoque chassi. Den var den första som använde den legendariska Ford Cosworth DFV motorn och som ingick som en förstyvning i monocoquen. 12 bilar byggdes med vissa unika utvecklingsfaser. Den enda överlevande team bilen från säsongen 1967 byggdes enbart för British Grand Prix med Graham Hill som förare och användes av honom för restan av säsongen. Till South Africa Grand Prix 1968 såldes bilen och tävlade i många år. Renoverades 1982 och kom till museet 3 år senare.
V8 cyl, 2993, 290 km/tim +, DOHC, 408 hk.
Beaulieu museum. Ref. 1 

Beaulieu museum. Ref. 1
Jaguar segersvit på 24 timmars Le Mans 1950 var överväldignade. Segrar med C-Type 1951 och 1953 gav stor entusiasmen att bygga en efterföljare. Detta resulterade i D-Type och den hade en utvecklad motor från XK serien. En andra plats var det en missräkning 1954, men den triumferade följande år i ett intressant race där Mike Hawthorn och Ivor Bueb, Fangio och Moss i en Mercedes körde om segern. Denna bil är en av de 40 produktions varianterna. De tävlade i Nasau och Daytona av Amerikanen John Rutherford.
6 cyl, 3442 cc, 180 km/tim, 12 överliggande, 250hk, £3878.
 
 Beaulieu museum. Ref. 1

Beaulieu museum. Ref. 1
  Sidney Allard tävlade i amatör rallyn innan han gick över till internationella rally racing scenen. Hans första bilar var handbyggda till köpare som ville ha eget utförande, men 1946 började hans firma tillverka sport och touring bilar. Utan bagage utrymme och begränsat skydd mot väder var J2 främst utvecklad för tävlingar. Endast 99 J2s byggdes mellan 1950 och 1951. LLP798 var en firma bil som Sidney själv tävlade med i TT. Ursprungligen byggd som utvecklingsbil. Den hade en 5,5 liters Cadillac motor. Senare monterades Mercury V8 och Ardun OHV tillsats.V8 cyl, 3917 cc, 177 km/tim, 16 ventiler överliggande, 140 hk, £1406
Beaulieu museum. Ref. 1

Beaulieu museum. Ref. 1
Dragracing startades för att ungdomen inte skulle köra race på gatorna. Efter ett besök i USA byggde Sidney denna bil. Englands första dragster. Den var försedd med en 5.4 liter Cadillac motor. Bilen hade stor inverkan på intresset i England. Senare byggdes bilar med mindre motor, 1.5 liters kompressorförsedda Ford motorer. Dessa såldes på order.
V8 cyl, 5.4 liter, 279 km/tim +, 16 överliggande, 480 hk
 Beaulieu museum. Ref. 1

Beaulieu museum. Ref. 1
Itala var en av de ledande Italienska kvalitetsmärkena före 1914. 1907 anmäldes 3 bilar till Coppa Della Velocita i Brescia. De slutade som 1, 8, 10. Denna bil var segraren körd av Cagno med en medelfart av 65.2 mph i 302 miles. Vikten är just kring ett ton med en motor på hela 14.5 liter.
4 cyl, 14.432 liter, 160 km/tim.
Beaulieu museum. Ref. 1

Beaulieu museum. Ref. 1
Lionel Martin kristnade märket. Han kombinerade sitt eget med Aston Clinton efter segern  i Buckinghamshire backtävling med en Singer. En Aston Martin bara till namnet. Hans första prototyp byggdes 1914. Den var ämnad som en liten snabb och sportig bil. Den presenterades 1922. Finanserna kom från Count Zborowski med en flygmotor berömd som Chitty-Chitty-Bang-Bang. 2 bilar byggdes för 1922 års Grand Prix i Strasbourg. Med tävlingsnummer 8 kördes den av Clive Gallop.
4 cyl, 1487 cc, 152 km/tim, Överliggande, 55 hk
Beaulieu museum. Ref. 1

Beaulieu museum. Ref. 1
B-typen var kanske den mest framgångsrika Brittiska tävlingsbilen på den tiden då Grand Prix framgångarna var små. En ung tandläkarstudent Tony Brooks inbjöds att köra bil B1 vid 1955 års Syracusa Grand Prix på Sicilien. Hemligheten med Connaughts motor var ett det var den första med direktinsprutning.
Beaulieu museum. Ref. 1

Beaulieu museum. Ref. 1
BRM  
Beaulieu museum. Ref. 1
Blue Bird
Beaulieu museum. Ref. 1
Blue Bird
 Beaulieu museum. Ref. 1
 Lotus 72. En modell som Ronnie Petersson körde.
 Beaulieu museum. Ref. 1
Douglas Dragonfly.

Beaulieu museum. Ref. 1
 Vincent och Douglas dragonfly. 
Beaulieu museum. Ref. 1
Hendersson 1.1 liter. 1924

 Beaulieu museum. Ref. 1 Peters 1924. J.A Peters var egentligen flygplanskonstruktör, men hoppade av och började med motorcyklar. Hans okonventionella MC hade ingen separat ram utan bensin och oljetankar utformades som ett kors vilket blev ramen
forts.
  I dess övre del anslöt styrnavet. Motorn var fastskruvad på undersidan. Där satt en 1 cyl Blackburn motor till vilken han hade gjort en speciel oljepump som tog sitt tryck från avgaserna. Bak hade han satt dit en svingarm med sitt främre fäste alldeles bakom motorn. Under sadeln satt en fjäder gömd.
1 cyl, 348 cc,£62.
 
 
.

Andra museer i denna webbsida
Tillbaka

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bildspel
Bilregister
Bugatti 2000
Bugatti 2018
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Glasbruk
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz 2000
Mercedes Benz 2018
Motala museum
Munktells museum
Museumresan 2018
My ArtGlas samling
NSU 2018
Besok VM Otto Walz
Peugeot 2018
Porsche 2000
Porsche 2018
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim 2000
Sinsheim 2018
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Tornblom collection
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander 
bjorn.bellander(at)telia.com

 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-2013