BSA Lightning 1970 höger sida. Ref 1

BSA Lightning 650 1970
Slutlig rep av förgasarflödning
Lank till huvudsidan  English Version

Uppdaterad
2019-09-25
copyright ©

Om innehållsförteckning saknas klicka på den röda länken ovan. Du får då full tillgång till hela siten BSA. Alla bilder kan förstoras genom att klicka på dem. Återgå genom att stänga fönstret.

Demontering av förgasaren. Ref 1
Demontering av förgasaren. Ref 1

Min BSA har sedan jag först fått fixat den enligt mitt schema alltid varit svårstartad. Det enda felet som jag kände till var att höger förgasare vägrade att flöda. Jag har länge dragit mig för att göra något åt detta då jag inte funnit någon bra lösning.


Jag försökte först öppna förgasaren utan att ta av tanken. Ref 1
 Jag försökte först öppna förgasaren utan att ta av tanken. Ref 1
Nu 2009 har jag definitiv tröttnat på startsvårigheten och bestämt mig för att gör något. Det måste ju vara längden på flödarknappen som inte räcker ned tillräckligt.
Förgasarna var ju åtgärdade på så vis att man fällt in mässingshylsa/lagring för trotteln. Då hade man även lagt in en ny rörförlängning av flödaraxeln.  För att den inte skall åka ur pga returfjädern är den nitat/expanderad i den inre ändan som skall trycka på flottören. Jag tänkte att om jag med en tång kunde
Studerar flödarens ände som skall trycka på flottören. Ref 1
Studerar flödarens ände som skall trycka på flottören. Ref 1
Här är verktygen som behövdes + 1/2" lednyckel. Ref 1

minska på expanderingen skulle den nå djupare ned och det skulle eventuellt räcka. Jag började med att plocka ned den högra förgasaren. Det visade sig att för att kunna göra detta var det lättare att lyfta av tanken för att komma åt den inre fästmuttern. Likadant var det med tanken på plats krångligt att lyfta av locket tilltrotteln.
Här nyper jag ihop flödarpinnen. Ref 1
Här nyper jag ihop flödarpinnen. Ref 1
Alltså ett gott råd lyft alltid av tanken först. Nu hade jag förgasaren på bänken och blottat flödaren. Mitt minne är det ibland inget fel på. Jag kom precis ihåg det här med nitningen av flödarstången. En plattång nyköpt på Aros marknaden i Västerås kom väl till pass och jag tryckte ihop ändan på stången en aning. Förlängningen rör sig nog bara om någon tiondels mm. Sedan var det montage igen av trotteln. Här har man ju lärt sig att nålen aldrig träffar munstycket direkt utan den
Nålen går aldrig rakt ned. Ref 1
Nålen går aldrig rakt ned. Ref 1
Här justerar jag nålens läge så den går i munstycket. Ref 1
Med fingret på baksidan justerar jag nålens läge så den går i munstycket. Ref 1
måste styras i med fingret. En bild på de verktyg som minst behövs visas förutom 1/2" nyckeln för  tankens muttrar.
Sedan var det test naturligtvis och det gick bra. Dock lärde jag mig att ibland måste jag vrida på flödarknappen då den tydligen var lite längre på ena sidan. Fantastiskt hojen startar lättare, men inte går den på första kicken när

Ur BSA handboken. Ref. 1
Ur BSA handboken. Ref. 1
den är kall.
En annan sak som har med startsvårigheterna är följande. Hojen får ju stå still, i bland i veckor. Detta för med sig att den kultätning som hindrar att oljan fråntorrsumpen att rinna ned i blocket (se bild) ej tätar ordentligt. Detta beror på att stålkulan ligger mot oen kona ej har förmåga att täta ordentligt. Ju mer olja som läckt ned desto sämre tätar kulan. Detta är BSA's enkla och billiga lösning istället för kran som man kan glömma att öppna. Ca 3 dl läcker ned på 1 till 2 veckor. Detta gör att kicken blir mycket trögtrampad när vevaxeln skall vispa genom oljan. Dessutom är det inte bra då det bildas för högt tryck i vevhuset. Alltså har cykeln stått ca 1 vecka töm vevhuset först på olja. När jag frågade andra ägare av Engelska motorcyklar känner de mycket väl till detta problem, men ingen har talat om det förrän jag påpekade detta. Nu går det betydligt lättare att starta.

Andra museer i denna webbsida
Tillbaka

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti 2000
Bugatti 2018
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Glasbruk
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz 2000
Mercedes Benz 2018
Motala museum
Munktells museum
Museumresan 2018
Min ArtGlas samling
NSU 2018
Besok VM Otto Walz
Peugeot 2018
Porsche 2000
Porsche 2018
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim 2000
Sinsheim 2018
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander